Leifen18 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Slik jeg har forstått det, er det Apple som allerede har hatt en del kontroll, og at det er derfor Google ikke hadde en app klar med en gang, når de strengt tatt allerede har hatt en app på telefonene? :-) Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Mulig Google tenkte de hadde et år på seg til å gjøre ferdig appen, og ble tatt på senga av at Apple kom med sin egen. Det er også trolig at dette er nok et skritt for å fjerne Google fra iOS. De som vil kan fremdeles innstallere apps fra Googles, men de kommer ikke standard med telefonen. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 * Bilde er ikke manipulert, men er et iPad screenshot, riktig nok fra en vinkel som påpeker poenget om at det er en del problemer med kartet, og bruke et "dårlig" bilde i en slik artikkel er vel helt normalt? Skulle man funnet et perfekt bilde fra Apple sitt kart og skrevet et artikkel om at det er mye forvirring rundt kartene i iOS6 da? Klønete av meg å bruke ordet "manipulert" i en slik sammenheng. Jeg mener ikke at bildene er fikset i PS. Poenget er at noen tilsynelatende har funnet det dårligste Eiffeltårn-screenshotet de kan hente ut av Apples karttjeneste og sammenlignet med det beste i Googles. Det gir et skjevt inntrykk av forskjellene. Unødvendig er det også, siden karttjenesten til Apple er så dårlig nå at man ikke trenger å tukle med bildene for å få frem budskapet. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Men hva om man gjør motsatt, da? Tar det beste ifra Apple og det dårligste ifra Google, hva blir resultatet da? Og hvis man setter den beste måten for begge (altså sannsynligvis to muligheter)? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Bildet av eifeltårnet har vært publisert på mange nyhettsteder, og er det man får opp om man søker på IOS6 maps eiffel. Er det ikke heller nærliggende å tro at Journlisten har fått bildet herfra? Det er ihvertfall langt mer sannsynlig enn at det er en anti-apple konspirasjon på gang fra vedkommende. Det er meg egentlig revnende likegyldig hvor "journalisten" har fått bildet fra, det er uansett Kvalheim og amobil.no som er ansvarlig for kvalitet og innhold i det de publiserer. Ukritisk, fordummende copy&paste av manipulert innhold fra tilfeldige blogger og gudene vet hvor kan de gjerne spare seg og meg for. Endret 27. september 2012 av Newton 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Bilde er ikke manipulert, men er et iPad screenshot, riktig nok fra en vinkel som påpeker poenget om at det er en del problemer med kartet, og bruke et "dårlig" bilde i en slik artikkel er vel helt normalt? Skulle man funnet et perfekt bilde fra Apple sitt kart og skrevet et artikkel om at det er mye forvirring rundt kartene i iOS6 da? Bildet er ikke manipulert, det er fullt mulig å få fram et slikt bilde i et "flyover" 3D-view i Apple Maps, men dessverre så er det ike mulig å få fram et "flyover" 3D-view i Google Maps, som kunne sammenlignet likt mot likt. Å bruke bruke iPad-bildet på den måten det er brukt er manipulerende, fordi det er en grovt urettferdig sammenligning når det slett ikke ser slik ut når man drar opp samme bilde i samme type visning som i det første bildet fra Google Maps. Så nei, man trenger ikke bruke et "perfekt bilde" fra Apple Maps, men man trenger å sammenligne på en fair måte, altså å tilstrebe å vise samme kart eller bilde på samme måte, normalprojiserte 2D kart mot normalprojiserte 2D kart, 3D-view mot 3D-view, osv. Vanskeligere er det ikke. 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Ja, det er vel den eneste grunnen de kan ha? Men jeg nekter å tro at Steve Jobs hadde sluppet denne slik, uansett hvor utrolig forskjellsbehandlet han hadde følt seg. Nå er ikke alt Apple har sluppet ut under ledelsen til Steve Jobs å regne som rent gull og perfeksjon. Mange husker sikkert alle problemene med MobileMe, en tjeneste som til å begynne med var langt under pari etter Apples standarder. Final Cut Pro X høstet også mye negativ kritikk da det ble lansert - det var en for radikal endring, og FCP mistet en del funksjoner som var viktige for mange - noe som overskygget alle forbedringene for en del profesjonelle brukere. Det tok noen måneder og et par større oppdateringer før ting roet seg, og man fikk mer bakoverkompatibilitet i tillegg til alt det nye, slik at tilbakemeldingene gikk over til å bli overveiende positive. Apples famøse "hockeypuck-mus" er vel ett av de grelleste eksemplene på sviktende dømmekraft fra Jobs & Co. Jeg vet ikke hvor mange slike jeg har kastet i søpla, helt fabrikknye og rett ut av esken, men det er noen - fordi den er noe av det mest ubrukelige Apple noen gang har laget: Endret 27. september 2012 av Newton Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Bildet av eifeltårnet har vært publisert på mange nyhettsteder, og er det man får opp om man søker på IOS6 maps eiffel. Er det ikke heller nærliggende å tro at Journlisten har fått bildet herfra? Det er ihvertfall langt mer sannsynlig enn at det er en anti-apple konspirasjon på gang fra vedkommende. Det er meg egentlig revnende likegyldig hvor "journalisten" har fått bildet fra, det er uansett Kvalheim og amobil.no som er ansvarlig for kvalitet og innhold i det de publiserer. Ukritisk, fordummende copy&paste av manipulert innhold fra tilfeldige blogger og gudene vet hvor kan de gjerne spare seg og meg for. Det er greit nok at man er ansvarlig for kvaliteten på innholdet, men når du kommer med spekulasjoner som "Det er svært nærliggende å konkludere med at Kvalheim bevisst har valgt bilder for å stille Apple Maps i et verst tenkelig lys", så må du tåle at folk svarer på disse spekulasjonene. AtW 2 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Mulig Google tenkte de hadde et år på seg til å gjøre ferdig appen, og ble tatt på senga av at Apple kom med sin egen. Det er også trolig at dette er nok et skritt for å fjerne Google fra iOS. De som vil kan fremdeles innstallere apps fra Googles, men de kommer ikke standard med telefonen. Nå er jeg ikke helt sikker på dette, men jeg mener å huske at det er Apple som stod bak UI'en på gamle iOS maps programmet, men at det brukte Google's data. Og at avtalen de hadde med Google ikke inkluderte turn-by-turn, vektor data og slikt. Syns også å huske at Google krevde mer Google-branding eller inkludering av Latitude i maps app'en for å utvide den eksisterende avtalen med de dataene. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Terrasque: Stemmer nok i store trekk dette. I Googles øyne så er det jo vi, brukere og vår personlige informasjon, som er selve produktet. Noe av uenigheten bunner i at Apple ikke ønsket å selge oss og våre data til Google. Så, kan jeg å klare meg veldig godt med å supplere det innebygde Apple Maps som følger med iOS 6 med en alternativ kartkilde eller to i en periode, og er bl.a større grad av personvern verdt det? Eller ønsker jeg heller at stadig flere av mine personopplysinger, alt fra hva jeg søker på og leser online til min lokalisering til enhver tid, skal havne i Googles klør? Tja...jeg er i grunnen mer komfortabel med å kjøpe et produkt og la det bli med det, enn å skulle være et produkt... 2 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Google er ute etter mer mindshare (branding) eller data (Latitude), ja. (Latitude er forsåvidt en frivillig ting, som er default av på android iallefall) Men hvis jeg husker riktig så er vel Apple også ads forsyner for iOS devices, så vet ikke om jeg er helt sikker på at man kommer vekk fra Consumer-as-a-product med den nye løsningen. Uansett så virker det som en uvanlig forhastet og lite gjennomtenkt handling av Apple. De har fått VELDIG mye tyn for dette, og for et firma som har som salgsmodell at ting skal funke, og funke bra, så er det spesielt dårlig. De burde kanskje tatt den tiden de har igjen på kontrakten og kvalitetssikret nye løsningen bedre, og heller glemme fancy stuff for øyeblikket. 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Tim Bajarin er visst inne på noe: If you have followed Apple for a long time like I have, you know that Apple does not make rash decisions and in fact, all of their decisions are rooted in sound business reasons with an ultimate goal in mind. That is the case with the new iPhone Maps. Contrary to many peoples thinking, the move was not to punish Google in any way. Rather, the decision was a very pragmatic one that in the end will be good for Apple and really good for their customers. Google has done a great job of creating a rich database of mapping data, but like these other navigation companies, counted on users to feed them even more accurate data that continues to fine-tune Google maps’ accuracy. But what Apple understood a couple of years back is that Apple has delivered at least 70 million iOS users to Google who were feeding them map data and literally giving their competitor the ability to have a major edge on them especially with Android based smartphones. http://techpinions.com/the-real-reason-why-apple-dropped-google-maps/10725 2 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 * Eller ønsker jeg heller at stadig flere av mine personopplysinger, alt fra hva jeg søker på og leser online til min lokalisering til enhver tid, skal havne i Googles klør? * Men hvilken rolle spiller dette for deg annet enn at Google sine gratise tjenester blir bedre? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Hvorfor later man som det kun er user - feedback relaterte ting som er dårligere enn google maps? Det er jo ikke det. Selve kart og bilde - grunnlag er jo ett av hovedproblemene. AtW 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Anbefaler forresten appen "Maps+" som er i AppStore for folk som fortsatt ønsker å bruke Google sine kart. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) * Eller ønsker jeg heller at stadig flere av mine personopplysinger, alt fra hva jeg søker på og leser online til min lokalisering til enhver tid, skal havne i Googles klør? * Men hvilken rolle spiller dette for deg annet enn at Google sine gratise tjenester blir bedre? Tenk deg at du bor i en glassboks, der alle til enhver tid kan se hva du gjør, i minste detalj. Tenk deg at noen leser alt du skriver. At noen alltid vet hvor du er. Hvem du er sammen med. Hva du kjøper. Hva du spiser. Hva du ser på... Tenk deg at noen hele tiden sender deg reklame og informasjon basert på det de tror de vet om deg. At noen alltid foreslår hva du skal skrive mens du skriver. At noen velger ut hva du skal finne når du leter eller søker... Omtrent slik er det å oppgi enhver form for personvern... Når tror du Google slutter å utvide sine "gratise tjenester" inn i stadig flere områder for å samle informasjon om deg? Når de ikke gidder mer? Når de vet alt som er å vite? Eller når tilstrekkelig mange sier at nå er det faen meg nok? . Endret 29. september 2012 av Newton 2 Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) @Newton. Om du er så forbaska redd for at Google får noe informasjon om deg, så har jeg et veldig morsomt spørsmål til deg. Om du er redd for at Google skal kunne få noe info om deg for å kunne forbedre sine tjenester, hvorfor i søren bruker du internett i det hele tatt da? Er mange andre enn bare Google som sitter på sitt kontor å drar inn info om deg. Bare sånn at du vet det. Endret 29. september 2012 av Vindicator 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Google selger denne informasjonen videre til annonsørene. Hadde de bare beholdt den selv for å forbedre sine egne tjenester, hadde det ikke vært så farlig. (Hvis man ser bort fra at Google har vist at de ikke er til å stole på) Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Google selger denne informasjonen videre til annonsørene. [Citation needed] 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Det er vel mer riktig å si at de selger den indirekte til annonsørene så de kan fore deg tilpassede reklamer basert på hva du gjør på nettet, innholdet i eposten din osv. http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100427115011AAeixZl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg