FrihetensRegn Skrevet 24. september 2012 Rapporter Del Skrevet 24. september 2012 Sitter å leser igjennom denne artikkelen, og legger merke til at på tross av at iPhone har en noe svakere maskinvare (CPU er f.eks. dual core @ 1.2 GHz, mens SGS3 har quad core @ 1.4 GHz) så ligger den langt foran i tester. Handler det om at iOS er mer effektivt enn Android, eller er det noen annen grunn? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. september 2012 Rapporter Del Skrevet 24. september 2012 w98se krever mindre enn w7. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2012 Men det skal da alliikevel ikke hindre god maskinvare til å prestere veldig dårligere enn svakere maskinvare? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Andrull Skrevet 25. september 2012 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Nå har jeg ikke satt meg grundig inni selve testen til anandtech, men samme spørsmål pleier jo som sagt å dukke opp igjen flere ganger. 1. Å sammenligne frekvenser på forskjellige mobiler, når det ikke er snakk om akkurat samme kjerne blir fort litt håpløst. Det blir som å sammenligne to bilmotorer basert på turtallet motoren klarer. Høyere betyr ikke nødvendigvis at resten av motoren er noe bedre. Hvilken frekvens man velger er et designvalg, og det kommer ann på arkitekturen, antall transistorer og hvor effektiv kjernen er. Med flere kjerner så blir de ofte noe mindre, og får da færre transistorer per kjerne for at mobilen ikke skal trekke ALT for mye strøm. Dette fører igjen til dårligere ytelse i tester som ikke tar i bruk flere kjerner. 2. To forskjellige operativsystemer vil etter alt å dømme gi forskjellige ytelsestall. Android er jo som kjent et mer komplekst og generelt større OS, og er laget for å passe med masse forskjellig maskinvare. Komplekst i flere valgmuligheter, og kan nok tenke meg selv at yter noe dårligere. I tillegg så kommer det også mye ann på selve porgrammet hvor godt den tar i bruk maskinvaren og programvaren som er til rådighet. Endret 27. september 2012 av Andrull 10 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 25. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. september 2012 Godt poeng det ja. Og så har iPhone 5 også PowerVR SGX 543MP4 som GPU. Nå vet jeg ikke hvor mange telefoner som bruker denne eller hvordan iPhone 5 utnytter denne i maskinvare aksellerasjon, men den er mye kraftigere enn f.eks. Tegra 3 slik jeg forstår det. Slik jeg også opplever Android (pre- Jellybean) iforhold til iOS så er iOS mye bedre optimalisert grunnet et mye mer lukket system som bare brukes på et sett produkter mens Android brukes på en haug aplikasjoner. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) iP5 har vel egentlig ikke så særlig mye dårligere maskinvare en konkurenter. Å likestille Ghz og antall enheter med ytelsesfortrinn var noen man gjorde på 90-tallet når folk begynte å få datamaskiner hjemme og ikke forstod seg helt på dette. NB! Ikke ment som kritikk til trådstarter men vi får sikkert en del usaklige innlegg i tråden. Endret 27. september 2012 av Theo343 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) iOS må tilpasses en håndfull modeller med mye lik HW mens Android har 22112513 (random tall) modeller med nesten like mange variasjoner av hardware de må ta hensyn til. Noe sier meg at det må være enklere å optimalisere iOS. Endret 27. september 2012 av PantZman 2 Lenke til kommentar
Juke Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 Android kjører jo sine apps via en "virtual machine", mulig det kan redusere ytelsen en del også. Forøvrig har det nylig dukket opp benchmarks (geekbench) som tyder på at A6-prosessoren i iPhone 5 kjører på 1,3 GHz. 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 Android kjører jo sine apps via en "virtual machine", mulig det kan redusere ytelsen en del også. Forøvrig har det nylig dukket opp benchmarks (geekbench) som tyder på at A6-prosessoren i iPhone 5 kjører på 1,3 GHz. Den har tydeligvis muligheten til å klokke seg selv fra 600-1300mhz. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) iOS må tilpasses en håndfull modeller med mye lik HW mens Android har 22112513 (random tall) modeller med nesten like mange variasjoner av hardware de må ta hensyn til. Noe sier meg at det må være enklere å optimalisere iOS. Jepp og dette er et problem Google har skapt helt på egenhånd Grådighet har gått foran kvalitetssikring og skapt en enorm fragmentering og produkter som møter EOL alt for tidlig. Folk sitter med forholdsvis nye telefoner som ikke får oppdateringer lenger og alikevel skryter man dette opp i skyene. Selv MS og Windows har gjort dette bedre og her har tydeligvis ikke "nyskapende" google lært leksen fra tidligere satsninger i bransjen. Jeg har alltid ønsket Android velkommen selv om det tok veldig lang tid før jeg så det som et godt alternativ. Men jeg skulle vel ønske Google hadde utført en vesentlig bedre kvalitetssikring ift. hvordan de har gått frem med plattformen ift. maskinvare og mobilprodusenter. Endret 27. september 2012 av Theo343 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 Sitter å leser igjennom denne artikkelen, og legger merke til at på tross av at iPhone har en noe svakere maskinvare (CPU er f.eks. dual core @ 1.2 GHz, mens SGS3 har quad core @ 1.4 GHz) så ligger den langt foran i tester. Handler det om at iOS er mer effektivt enn Android, eller er det noen annen grunn? Du kan ikke sammenligne epler og bananer! Apple bruker en helt annen CPU-arkitektur en konkurrentene. Du kan jo spørre deg selv hvofor en Intel 4-core CPU på 3,2Ghz gruser en AMD 8-core CPU på 3,6GHz. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 iOS må tilpasses en håndfull modeller med mye lik HW mens Android har 22112513 (random tall) modeller med nesten like mange variasjoner av hardware de må ta hensyn til. Noe sier meg at det må være enklere å optimalisere iOS. Jepp og dette er et problem Google har skapt helt på egenhånd Grådighet har gått foran kvalitetssikring og skapt en enorm fragmentering og produkter som møter EOL alt for tidlig. Folk sitter med forholdsvis nye telefoner som ikke får oppdateringer lenger og alikevel skryter man dette opp i skyene. Selv MS og Windows har gjort dette bedre og her har tydeligvis ikke "nyskapende" google lært leksen fra tidligere satsninger i bransjen. Jeg har alltid ønsket Android velkommen selv om det tok veldig lang tid før jeg så det som et godt alternativ. Men jeg skulle vel ønske Google hadde utført en vesentlig bedre kvalitetssikring ift. hvordan de har gått frem med plattformen ift. maskinvare og mobilprodusenter. Tjaaa, delvis enig. Google skulle ha satt maskinvare-/ytelseskrav til produsentene som MS. Synes ikke en billigtelefon som lagger med android, burde få lov til å selges av Google. Ellers er telefoner som koster omtrent det samme som iPhone, minst er like raskt, om ikke raskere på enkelte områder. Nå er jo Android hakket mer omfattende og "avansert" enn iOS. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Hakket mer omfattende og avansert eller "bloated" pga. fragmenteringen? Og hvorfor så mye custom roms i android tråder om Android er avansert? Men neida, det hadde vært suverent om Google hadde strengere tøyler på hvilke telefoner og maskinvare som ble gitt ut av produsenter for Android. VI har 2 Android telefoner i huset som fortsatt kjører på v2.x og de får neppe noen oppgradering. Endret 27. september 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 Fordi de vil gjøre avansert enda mer avansert? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 Og hva er "avansert"? Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Tjaa. Enkle eksempler: Widget, skikkelig multitasking, filbehandler, og mye mer? Finnes det noe der iPhone kan som f.eks GS3/OneX ikke kan, eller noe der iPhone gjør det betydelig bedre på? (jeg lurer faktisk på dette) Endret 27. september 2012 av HoLy_CoW Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 Samt Innstillingsmuligheter og flere funksjoner. Det er jo nettopp dette IOS/Iphone fans bruker som argumentasjon for at at Iphone er bra. Nettopp fordi mannen i gata slipper å ha så mange valgmuligheter og instillinger han ikke bruker. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) (CPU er f.eks. dual core @ 1.2 GHz, mens SGS3 har quad core @ 1.4 GHz) Som i vår verden er det i CPU verden noe som kalles arkitektur. Dette betyr at man ikke kan sammenligne klokkefrekvenser blindt. Det er ét svar. Det er selvsagt andre faktorer som at IOS kanskje krever mer osv, men det kan jeg ikke uttale meg om. Det er vel uansett opplest og vedtatt at iPhone som regel har vært kraftigere i grafikkytelse-biten. Skulle uansett bare mangle at maskinvaren er bedre/like kraftig som feks. Galaxy SIII, da telefonen tross alt er helt ny og koster endel mer. Endret 27. september 2012 av M@R7!N 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. september 2012 Rapporter Del Skrevet 27. september 2012 (endret) Tjaa. Enkle eksempler: Widget, skikkelig multitasking, filbehandler, og mye mer? Finnes det noe der iPhone kan som f.eks GS3/OneX ikke kan, eller noe der iPhone gjør det betydelig bedre på? (jeg lurer faktisk på dette) - "Skikkelig Multitasking", holder man på med denne ennå? Kan du nevne et par ting man trenger som ikke fungerer med multitasking fom. iOS4? - Widgets er ikke noe stort savn for min del, kjekt å ha men ikke noen "avansert" sak i min bok. Apple har hatt Widgets i OSX i lang, lang tid og Windows en stund etter det så tja. - Med tiden har Android blitt bedre selv om jeg valgte det bort i 2010 pga. spesifike mangler ift. ymse bedriftsbruk men hvor mye bedre dette har blitt nå 2 år senere i v4.x har jeg ikke studert nøye på vår SGSII da jeg fortsatt bruker det der det har fungert godt siden 2010. (har ofte med tid å gjøre ift. antall dupedingser man eier). - Ellers hadde det jo vært interessant med eksempler på hva Android gjør som kan sees på som vesentlige mangler på iOS og dermed gjør den mer avansert? Slike diskusjoner ender ofte opp i er at den har flere små "kjekt å ha" funksjoner og at den er mer tilpasningsvennlig, men vesentlige bruksting kommer sjelden eller aldri frem. - "man legger inn custom root for å få den mer avansert", jaha det gjør de som ønsker dette med JB også. Jeg er forøvrig ikke en "fan" av hverken Apple eller Google men bruker begge deler og synes det er mange hårreisende "jeg ser kun min egen nese" holdninger rundt dette. Endret 27. september 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå