Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på erstatning? reklamasjon dratt ut i tid

Gitt opp

Anbefalte innlegg

For ganske nøyaktig to år siden (17.09.10) flyttet vi inn i nybygget hus. Pga. en vannlekkasje i kjelleren oppdaget vi at det ene kjellervinduet ikke var tett. Da hadde vi bodd i huset i ca. en måned. Heldigvis var dette i kjellerstua, hvor vi enda ikke hadde tapetsert, lagt gulv og innredet.

15.08.12 vinduet endelig tett. Vi har hatt ørten og fjørti runder med byggherren. De har sagt at de skal komme og fikse det, men vi har sjelden sett snurten til de. To - tre ganger har de vært her og prøvd på noe, men ikke lykkes. Før nå sist. Det måtte altså gå to år... All korrespondanse med byggherren kan vi dokumentere. Datoene for henvendelsene vi har hatt fyller faktisk 4 A4-sider i et Word-dokument.

Så til spørsmålet mitt. Pga. denne lekkasjen i vinduet, hvor vannet har sivet inn over gulvet, har vi ikke kunnet ta kjellerstua i bruk. Dvs. at vi har vært avskåret fra å bruke 26 kvadratmeter av huset vårt, m.a.o 10 % av boarealet vårt. Vi lurer veldig på om vi har krav på en slags kompensasjon for dette. Noen der ute som har peiling, eller kjenner noen som har vært i tilsvarende situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først litt begrep oppklaring: Byggherren er vel dere? http://no.wikipedia.org/wiki/Byggherre

Videre så er den eneste kompensasjonen som gis ved forsinkelser fra entreprenørens side i form av dagbøter dersom det er avtalt dette i kontrakten. Etter overtagelsen har byggherren ikke lenger krav på dagbøter.

Jeg mener du skal slå fra deg alle tanker om evt. kompensasjon for dette og heller være glad for at lekkasjen er reparert.

Du kommer ikke til å bruke denne entreprenøren igjen, men det bryr ikke entreprenøren seg noe om. Dersom du kommer til å bruke en annen entreprenør noen gang, så er disse helt sikkert ikke noe bedre. Byggebransjen i Norge er et klondyke hvor man stadig går på akkord med kvaliteten til fordel for profitt. Jeg kjenner snekkere som har sluttet fordi de ikke kan stå inne for den kvaliteten som de kan levere på grunn av at alt skal gå så fort.

Jeg er ikke advokat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har rett på erstatning for tap og ulempe dersom det er brukt for lang tid på å rette feilen.

Det største problemet her er at det ikkje er avtalt kva som er rimelig tid for utbetring og kva som er rimelig erstatning ved forsinkelser.

']

§ 31. Normalerstatning for forsinkelse.

(1) Avtalen kan fastsette en normalerstatning som tjenesteyteren skal betale som erstatning for tap og ulempe som følge av forsinkelse. Slik avtalt normalerstatning må dekke det tap og de ulemper som forholdet vanligvis fører med seg for forbrukeren. Selv om det ikke er avtalt, kan forbrukeren kreve normalerstatning i samsvar med alminnelig praksis i bransjen.

Men som du ser så vil det være mulig å kreve erstatning etter alminnelig bransjepraktis. For å finne ut kva denne alminnelige praksisen er så må du nesten berre prøve å finne ut kva som er fornuftig. Det nærmaste som eg har funnet er eit forslag på dagsmulkt der erstatningen utgjer 1 promille av totalsummen per dag (oppad begrensa til 10% av totalsummen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...