Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Trenger en switch til å dele kablet internett, vil denne duge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom ISP'en (Internett-leverandøren din) gir deg flere enn en IP-adresse, så vil en switch funke. Det eneste du trenger da, er nettverkskabler nok. :-)

Selve switchen trenger ikke noen konfigurasjon, den bare plugges i strøm og et antall nettverkskabler.

Merk: alle enhetene som er koblet til switchen er da like "nærme" (eller langt unna) Internett, sett i et sikkerhetsperspektiv. Det betyr at dersom PC'en har brannmur og antivirus installert, mens PS3'en ikke har, så kan det hende at PS3'en har en høyere risiko for å bli infisert med malware / angrepet (jeg har ikke PS3, så jeg kjenner ikke i detalj hvor "sikker" eller "usikker" en slik boks er).

Endret av tingo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne switchen klarer opp til 100 megabit, dvs. mye mer enn den nettlinjen du har hjemme (ca. 5-25 megabit). Problemet er at du antakelig bare har en IP addresse, og det du trenger da er en router. Du kan sikkert bruke noe slikt som denne:

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Tr%C3%A5dl%C3%B8se-routere/Edimax/Edimax-Tr%C3%A5dl%C3%B8s-router-n300-2T2R-BR-6428N,-4p-switch,-iQoS-47018-p0000164920.aspx

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, folkens. Men jeg har bare én adresse? Og jeg trenger to når jeg skal koble til både dataen og PS3?

Har bare trukket en kabel fra modemet oppe hos huseieren og ned til meg. Spiller det noen rolle om de selv har trådløst eller kabel, mtp antall ip-adresser som er tilgengelig?

Hvis jeg kjøper en router, så er det bare å plugge kabelen i routeren og deretter koble til to nye kabler som går til dataen og PS3? Er ikke noe mer hokus pokus enn det? Et par hundre kroner kan jeg alltids ta meg råd til.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om dere har et lokalnett, altså adresser på 10.X.X.X eller 192.168.X.X nettene.

Dersom dere har dette er det en router et sted hos huseier, dette er nok meget sannsynlig. Da kan du bare plugge inn en switch og hipp hurra.

Dersom det kun er et _modem_ er du avhengig av at leverandøren leverer flere addresser.

Du kan sjekke IP addressen du får utdelt ved (med windows) å trykke Start -> Kjør -> skriv cmd -> skriv ipconfig i det svarte vinduet.

Lenke til kommentar

Så om jeg skjønner deg riktig så er rekkefølgen slik :

Internett -> Modem (til huseier) -> ( Mest sannsynlig en router hos huseier) -> Deg.

Om denne rekkefølgen stemmer er du good, da kan du bare kjøpe en switch for å dele videre. Enkel måte å sjekke om huseier har en router med DHCP (server som deler ut ip-adresser) er å koble inn din pc, for å så sjekke din interne ip-adresse. Mest sannsynlig vil denne være noe alâ 192.168.x.x eller 10.0.0.x. Sjekk dette først. Om du går inn på www.minip.no og denne adressen er den samme som den lokale sitter du ikke bak en lokal NAT / router.. og du må da kjøpe en router. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Woahh? Så my rart folk skriver da, kjenner meg irritert... Han har trukket kabelen opp til huseier, det vil si den sansynligvis er koblet på en router, rouermodem, eller en switch.

Brickwall, du skal IKKE kjøpe en router (Da må du sansynligvis bridge den), klart du har intern IP-adresse, noe annet hadde vært SINSYKT usansynlig. En switch vil fungere, og den du linker til i føreste post er ingen unntak.

Klarer ikke tenke lengre, blir så frustrert. Tingo, har du aldri hørt om en router?? Det er en slik ting som router daten ut til EN WAN-adresse. Routere er vanlig nå i 2012. Hack, det var vanlig for 10 år siden også. Er ikke mange som sitter med "LAN" til sentralen.

Endret av warpie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Woahh? Så my rart folk skriver da, kjenner meg irritert... Han har trukket kabelen opp til huseier, det vil si den sansynligvis er koblet på en router, rouermodem, eller en switch.

Brickwall, du skal IKKE kjøpe en router (Da må du sansynligvis bridge den), klart du har intern IP-adresse, noe annet hadde vært SINSYKT usansynlig. En switch vil fungere, og den du linker til i føreste post er ingen unntak.

Klarer ikke tenke lengre, blir så frustrert. Tingo, har du aldri hørt om en router?? Det er en slik ting som router daten ut til EN WAN-adresse. Routere er vanlig nå i 2012. Hack, det var vanlig for 10 år siden også. Er ikke mange som sitter med "LAN" til sentralen.

Håper du har rett, men kontaktet Nextgentel som leverer nettet her (jeg er altså helt blank på dette)

Vi har trukket en nettverkskabel fra internett-modemet oppe hos dem og ned til meg. Den linja vil jeg gjerne splitte og bruke til både PC og Playstation. Jeg tenkte først å bruke en switch, men har blitt fortalt at jeg kanskje trenger en router siden antall ip-adresser kan være et problem. Vet dere om det er en router eller switch jeg trenger, basert på hva slags abonnement eller modem de har (hvis det spiller noen rolle)?

Det skal fungere med en hvilken som helst ADSLruter som har en form for WANport som du kan koble kabelen fra vår ruter til.

Da er det switch og ikke router, warpie? Fint med en endelig bekreftelse på hva jeg skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Det er nok en switch du skal ha ja, som warpie sier så er det 90% sikkert.. jeg ga deg uansett en måte og sjekke det på enkelt og greit. :)

Beklager at jeg ikke har svart på alt, er ikke alt jeg har skjønt heller. Men gikk inn i cmd, ligger svaret i dette skjermbildet? Aner ikke hva som evt er sensitivt eller kan misbrukes, så jeg har bare sensurert litt her og der.

post-281715-0-56486300-1348659633_thumb.png

Lenke til kommentar

Du må ikke la deg frustrere så lett vet du. :-)

Joda, jeg har hørt om rutere, i ganske mange år faktisk. :-)

Det er faktisk bredbåndsbrukere der ute som er koblet til ISP'en sin uten at de bruker ruter, jeg er faktisk en av dem nå (har modem fra Get). Får offentlig IP-adresse rett inn, og dersdom jeg ikke hadde satt opp min egen ruter / brannmur men bare en switch, så hadde alle maskiner her i huset vært "rett på" Internett (har ikke sjekket hvor mange ip-adresser Get gir, men du skjønner sikkert poenget).

Det finnes også bredbåndsbrukere her i landert som er koblet rett i en switch som står sentralt i sameiet / borettslaget, men dem er det ikke så mange av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...