leorat Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Formaterte for en stund siden harddisken min om til FAT32, slik at jeg kunne ta en sikkerhetskopi av min playstation. Nå når jeg prøver å formatere den tilbake får jeg opp feilmeldingen: "Datafeil (sirkulerende øverflødighetskontroll, CRC)." Har noen en ide på hva jeg kan gjøre? Endret 24. september 2012 av leorat Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 De fleste diskprodusenter har verktøy for å teste helsetilstanden på sine disker. En CRC feil sier ikke noe særlig om hva som er feil men indikerer sterkt at noe alvorlig kan være på gang med disken. Den vanligste feilen på disker er at den genererer bad sectors noe som er helt greit sålenge den har friske sektorer å bytte til, det er først når den går tom for reservesektorer at løpet er kjørt. Uansett så må du teste disken for smart errors så du kan se hva som ligger til grunn for feilen. Lenke til kommentar
leorat Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 De fleste diskprodusenter har verktøy for å teste helsetilstanden på sine disker. En CRC feil sier ikke noe særlig om hva som er feil men indikerer sterkt at noe alvorlig kan være på gang med disken. Den vanligste feilen på disker er at den genererer bad sectors noe som er helt greit sålenge den har friske sektorer å bytte til, det er først når den går tom for reservesektorer at løpet er kjørt. Uansett så må du teste disken for smart errors så du kan se hva som ligger til grunn for feilen. Jeg gikk inn på disken nå, og den hadde visst blitt konvertert! Bør jeg tenke noe mer på det da, eller kan jeg bare bruke den som vanlig? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Det er opp til deg. CRC feilen kan ha vært en indikasjon på at det er mer dyptgående feil med disken som kan medføre datakorrupsjon og datatap idag, imorgen eller neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå