Gå til innhold

Kan jeg ha funnet en meteoritt?

Galexon

Anbefalte innlegg

Aner virkelig ikke hvor jeg skal legge denne tråden, så moderatorer må gjerne flytte den om de føler for det!

Det har seg slik at jeg for flere år siden fant en kullsvart "stein" på ei strand, jeg husker ikke hvilken. Jeg merket fort at denne var spesiell, den var kullsvart, svært tung, og luktet av svovel. I sammenligning til andre vanlige "gråstein" på samme størrelse, veier steinen svært mye. Jeg har aldri sett noe lignende.

For et par dager siden, fant jeg steinen i roteeska på rommet, og da så jeg at det sorte utenpå hadde begynt å slå sprekker. inni er den skinnende blank, minner om sølv. Det ytre, sorte laget ser veldig ut som det er resultat av en forbrenningsprosess. Tanken da var det kanskje kunne være en meteoritt som er brent på sin ferd gjennom atmosfæren. Jeg har ikke testet steinen om den reagerer på magneter.

Jeg var bare smågutten da jeg fant steinen, og har ikke brydd meg særlig om den inntil jeg fant den igjen for et par dager siden.

Er det andre som har funnet lignende steiner, eller som har noen formening om hva det kan være? Jeg er veldig spent!

post-149075-0-89553100-1348509664_thumb.jpg

EDIT: Har nå faktisk sendt e-post til kjendis-astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard med vedlagt bilde, får nå se om han har noen teori om det.

Endret av Galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei! Har ikke vært inne på diskusjon.no på en god stund! Jeg har ikke fått noe svar enda nei, og det har av visse årsaker gått litt i glemmeboken. Tenkte jeg skulle se om jeg fikk kontakt med en geolog, for å finne ut om det er en vanlig sak å finne. Jeg holder tråden oppdatert dersom jeg finner ut noe!

Lenke til kommentar

Jeg ville målt egenvekta på den..

Er den mellom 2 og 3, er det sansynligvis en steintype. Er den mye høyere kan det være andre "stoffer".

(mål volum ved å legge den i litermål med litt vann. Skal dekke hele stenen. Se hvor mye vannet steg. vei den tørr. del vekt på volum. kg/liter= egenvekt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kameraten min som er geolog sa at man må under mikroskopet for å kunne se om det er en meteoritt eller ikke.

Men han lurte også på om denne stenen er veldig tung? Meteoritter skal vist nok være veldig tunge kommenterte han.

Men om du sender e-post Knut Jørgen Roed Ødegård så er han en person som svarer kjapt på eposter når det kommer til meteoritter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...