Galexon Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Aner virkelig ikke hvor jeg skal legge denne tråden, så moderatorer må gjerne flytte den om de føler for det! Det har seg slik at jeg for flere år siden fant en kullsvart "stein" på ei strand, jeg husker ikke hvilken. Jeg merket fort at denne var spesiell, den var kullsvart, svært tung, og luktet av svovel. I sammenligning til andre vanlige "gråstein" på samme størrelse, veier steinen svært mye. Jeg har aldri sett noe lignende. For et par dager siden, fant jeg steinen i roteeska på rommet, og da så jeg at det sorte utenpå hadde begynt å slå sprekker. inni er den skinnende blank, minner om sølv. Det ytre, sorte laget ser veldig ut som det er resultat av en forbrenningsprosess. Tanken da var det kanskje kunne være en meteoritt som er brent på sin ferd gjennom atmosfæren. Jeg har ikke testet steinen om den reagerer på magneter. Jeg var bare smågutten da jeg fant steinen, og har ikke brydd meg særlig om den inntil jeg fant den igjen for et par dager siden. Er det andre som har funnet lignende steiner, eller som har noen formening om hva det kan være? Jeg er veldig spent! EDIT: Har nå faktisk sendt e-post til kjendis-astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard med vedlagt bilde, får nå se om han har noen teori om det. Endret 24. september 2012 av Galexon Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Bilde kommer så snart jeg finner ut hvordan jeg legger inn et bilde fra harddisken min, finner bare der jeg legger inn med URL-adresse. Lenge siden jeg var flink på forum! Endret 24. september 2012 av Galexon Lenke til kommentar
JonnyHZ Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Dette er utrolig spennende. Har du funnet ut noe mer? Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Send en mail til Knut Jørgen Røed Ødegaard: [email protected] Han kan sikkert se det på et par sekunder. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Blir spent på svaret nå. Lenke til kommentar
G27 Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 EDIT: Har nå faktisk sendt e-post til kjendis-astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard med vedlagt bilde, får nå se om han har noen teori om det. Fikk du noe svar? Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Hei! Har ikke vært inne på diskusjon.no på en god stund! Jeg har ikke fått noe svar enda nei, og det har av visse årsaker gått litt i glemmeboken. Tenkte jeg skulle se om jeg fikk kontakt med en geolog, for å finne ut om det er en vanlig sak å finne. Jeg holder tråden oppdatert dersom jeg finner ut noe! Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 17. november 2012 Forfatter Del Skrevet 17. november 2012 Skal sende mail til NGU, Norges Geologiske Undersøkelser og se om de har et godt svar på det, siden ingen astronomi-eksperter kan svare på spørsmålet mitt Jeg oppdaterer tråden så snart jeg har fått et svar :-) Er spent! Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 Jeg ville målt egenvekta på den.. Er den mellom 2 og 3, er det sansynligvis en steintype. Er den mye høyere kan det være andre "stoffer". (mål volum ved å legge den i litermål med litt vann. Skal dekke hele stenen. Se hvor mye vannet steg. vei den tørr. del vekt på volum. kg/liter= egenvekt) Lenke til kommentar
multisync Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 (endret) Noen meteoritter er også verdt godt med penger Spørs mest på sammensetningen av stoffer. Endret 18. november 2012 av multisync Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Det er lenge siden det har vært noen aktivitet i denne tråden! Ha du funnet ut noe mer? Har du fått svar på E-posten du sendte? Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Hehe, vi må nok smøre oss litt med tålmodighet Har ikke fått svar nei Har dessuten mye som skjer for tiden, så jeg må følge det opp når jeg har tid Svar blir det forhåpentligvis før eller siden! Jeg vil oppdatere tråden løpende Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg klarte ikke å holde meg, så jeg har sendt denne tråden videre til en kamerat som er utdannet geolog. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Kanskje du skal sende E-posten på nytt? Det er jo ganske lenge siden du sendte den! Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 8. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2012 Jeg klarte ikke å holde meg, så jeg har sendt denne tråden videre til en kamerat som er utdannet geolog. Hehe, spennende! Denne tråden detter til stadighet i glemmeboka! Mye som skjer om dagen! Jeg kan prøve å få sendt eposten på nytt ja Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. desember 2012 Del Skrevet 8. desember 2012 Herlig! Jeg gleder meg til at du får ett svar fra han slik at du kan gi svaret videre Lenke til kommentar
Black Hole Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Bare fortsett å purre, Galexon! Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Kameraten min som er geolog sa at man må under mikroskopet for å kunne se om det er en meteoritt eller ikke. Men han lurte også på om denne stenen er veldig tung? Meteoritter skal vist nok være veldig tunge kommenterte han. Men om du sender e-post Knut Jørgen Roed Ødegård så er han en person som svarer kjapt på eposter når det kommer til meteoritter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå