Gå til innhold

Første bil, ta opp lån eller kjøpe billig?


-Bård

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skriver at enten å kjøpe en billigbil til 20-25000 å koste på reparasjoner eller en bil til 50 000 og slippe reparasjonene...

Å kjøpe en bil til 50 000 er slettes ingen garanti for å slippe (dyre) reparasjoner.

Du må ta høyde for at du skal kunne

1.Betale bilen, enten om det er kjøp av egne midler eller gjennom finansiering

2.Eie og bruke bilen, få så billig forsikring som mulig og billige deler og en som ikke er dyr i drift.

3.Vedlikeholde bilen. Der kommer eu-kontroller, reparasjoner, slitedeler inn.

 

Det er summen av disse faktorene du må tenke over når du velger bil og om du skal kjøpe en til 25 000 eller en til 50 000. Reparasjoner på gamle biler må du påregne uansett om de koster 25 000 eller 250 000...

 

Dersom du har begrenset med midler vil jeg uansett anbefale deg å gå over bilen grundig når du skal kjøpe, uansett prisklasse. Dersom du ikke innehar kompetansen selv, søk hjelp hos et verksted eller NAF. Det er den beste forutsetningen for å unngå en økonomisk smell.

 

Den siste anbefalingen jeg vil gi deg er å gå til en forhandler.. Finn en bil som er LITT over ditt budsjett og prut. Og få med 3 mnd garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Garanti? Må jeg kjøpe fra forhandler om jeg skal ha det?

 

Bilen i seg selv har jeg råd til. Jeg antar det koster ca 15-20 000 i året å ha bilen, kan det stemme? Dette da inkl. veiavgift, forsikring, eu-kontroll, reparasjoner osv osv? I gjennomsnitt?

 

For å få garanti må du kjøpe hos forhandler ja.

 

Hva det koster i året å ha bil er avhengig av flere faktorer, blant annet hvor mye du bruker bilen i forhold til å må bytte slitedeler bensin, forsikring osv, hvilken bil og hvilken tilstand det er på den...altså hvor "heldig" du er med kjøpet. Må du ha nye dekk f.eks. så koster det jo en del... I tillegg så kommer det også an på hvor mye du koster på den frivillig i form av felger, stereo og stasj, om du har interesse for sånt.

 

Jeg kjører ca 40 000 km i året og har en Audi A8 4.2 bensin... Da sier det seg selv at 20 000 i året ikke holder. Hadde jeg hatt en Ford Fiesta 1.3 så hadde det kanskje holdt med en drøy 1000 lapp i måneden.

 

Det er med andre ord inget fasitsvar på hvor mye en bil koster i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at jeg stjeler tråden litt, TS. :p


 

Jeg har aldri hatt "billig bil" før, så jeg aner ikke. Min forrige bil kosta meg iallfall såpass mye at pengene ikke helt strakk til. Så jeg gjør litt motsatt av mange andre, og kjøper billigere andrebil. Kjører mye mindre nå enn før, da jeg har flytta til byen. Nå kjører jeg ikke mer enn 7-10 000. Frivillige kostnader på felger, stereo og stasj har absolutt ingenting å si. Jeg skal ha en bil som virker godt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Og jeg låner denne tråden litt, stemmer det at pensjonister her i Norge, kan kjøpe en bil i Tyskland og få 20-40% discount på prisen, fordi de er pensjonister?

 

Høres merkelig ut?

 

Hvor i alle dager har du hørt det? Man får rabatt i form av bruksfradrag avhengig av bilens alder, men dette går på avgiftene du skal betale, ikke prisen på bilen. Man trenger ikke være pensjonist :-P

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt feil kanskje..

 

Altså at når man skal tolle bilen så blir det 10-30% billigere fordi man er pensjonist kan dette stemme?

 

Kan jeg aldri se for meg.. Høres ut som en røverhistorie, eller tidene best gjemte smutthull. Avgiftsregelverket kan da virkelig ikke justeres etter alder/inntekt, da hadde det blitt mye import for salg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...