Gå til innhold

Første bil, ta opp lån eller kjøpe billig?


-Bård

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 17, og har planer om å kjøpe bil til jeg får lappen. Nå lurer jeg på hva som er lurest økonomisk. Jeg har tenkt på to alternativer.

 

Det ene er å kjøpe bil til 20-25000, betale i dyre dommer på reparasjoner og ha en elendig bil.

 

Det andre er å ta opp et lite lån, kjøpe bil til 50-60 000, (smertegrense på 70 000), og betale de samme pengene på lånet istedenfor på reparasjoner.

 

Er det noen forskjell på disse to rent økonomisk og lurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må du nesten vurdere ut i fra situasjonen din. Det er alltid gøy å kjøre bil for moro skyld det første året, men trenger du egentlig bil? Hvis du skal ut og studere etter vgs så vil det jo ikke være så lurt å kjøpe en "dyr" bil nå. Så må du huske at reparasjoner ikke er de eneste avgiftene. Du har veiavgift, forsikring og bensin i tillegg, som fort blir dyrt. Om du tar opp lån, og bilen skulle trenge en større reparasjon, så kan du være stuck.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at du er uerfæren sjåfør så ville jeg heller kjøpt noe billigere i starten.

 

Dypt uenig.

En uerfaren sjåfør har større sannsynlighet for å kræsje, så kjøp den tryggeste bilen du har råd til.

Jeg kjøpte en 10 år gammel familiebil som min første. Jeg har den ennå. Den er 16 år gammel nå. Fremdeles i god stand.

Jeg kjøpte da det beste og tryggeste jeg hadde råd til.

Siden du er ung og uerfaren er det viktig at bilen er trygg. Kjøp en som har mange ncap-stjerner, airbag og ABS-bremser.

Så slipper du kanskje å ende opp i rullestol.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sagt noe som helst om situasjonen min, så at dere allerede skal spørre meg om jeg trenger bil synes jeg er spesielt. Jeg kjøper ikke bil fordi det er fantastisk moro å fise rundt i byen hele kvelden og kjøre som mange andre ungdommer, jeg skal ikke ha bilen som en artig lekebil. Har ingen planer om å kjøpe en typisk ungdomsbil, som BMW eller Golf eller lignende. Jeg vil kjøpe bil fordi jeg trenger det, og som jeg har skrevet i en annen tråd jeg startet ang. hvilken bil som vil være lurt å gå for, så setter jeg mer pris på kjørekomfort, trygghet, og hvordan den er å kjøre.

 

Er veldig klar over alle utgiftene som kommer med. Har regnet en del på ugifter og inntekter jeg har, og har kommet til at jeg har et relativt godt overskudd hvert år dersom jeg bruker bilen som jeg planlegger å gjøre.

 

større reparasjon

Ja, det er jeg enig i. Men det er akkurat derfor jeg heller vil gjøre som Mannen med ljåen sier, å kjøpe en trygg, god, "så godt som feilfri" dyrere bil, og slippe de verste reparasjonene. Klart jeg ikke kan forvente å kjøpe en skadefri bil, men jeg vil jo øke sannsynligheten.

 

Er forresten enig med Mannen med ljåen på de andre punktene hans også, jeg vil heller ha en dyrere trygg bil som varer i mange år enn et skrap jeg må fikse på hele tiden. Familiebiler kan jeg godt tenke meg å kjøpe, har sett en del på VW Passat stasjonsvogn, så nye som mulig. De er fine inni, ser bra ut utenpå, de jeg har prøvd har vært gode å kjøre. Problemet er at de er dyre å forsikre.

 

 

Men, som spørsmålet egentlig var, så lurer jeg ikke på rådene deres om hvilken bil jeg skal kjøpe og om det er vits, det har jeg en egen tråd til. Det jeg lurer på er om jeg må forvente at prisen for reparasjoner o.l. blir mye lavere enn å betale på et lån. Gjeldsslave kommer jeg jo til å være hele livet uansett, så hvorfor ikke begynne 10 år tidligere?

Lenke til kommentar

Hvis du er redd for reparasjoner bør du kjøpe Toyota. De er kjent for å være driftssikre.

 

Prisen for reparasjonene er jo ikke lett å si noe om, uten å ha sett bilen.

Men alle biler trenger jo slitedeler, som bremseklosser og liknende.

Om motoren kommer til å bryte sammen og trenge overhaling, er umulig å forutsi.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kjøp en gammel toyota. Billige i kjøp, og den mest driftsikre bilen man kan finne. Jeg kjøpte meg en Toyota Camry 85 modell den dagen jeg kjørte opp, til 10.000 kroner. Nå 5-6 år senere har jeg knapt hatt den inne til verksted, og den starter som ett skudd i selv 20 minusgrader, fløt i gjennom siste eu kontroll med 0 feil. Forsikring på ca 1000 kroner i året. Kjempebillig.

Lenke til kommentar

Toyota Camry er berømt for å være veldig pålitelig.

Men en 85-modell er eldgammel, og selv om den er pålitelig, er den ikke sikker.

Kjøp en nyere bil.

IKKE kjøp en bil uten ABS-bremser og airbag. Ingen burde ha så gamle biler, medmindre de er entusiaster, og har en nyere bil som bruksbil.

 

Min førstebil har både ABS og airbag, og det burde alle biler ha.

 

 

 

Se denne videoen om ABS-bremser, laget av en produsent av ABS-bremsesystemer:

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Tja, jo, vet ikke helt. Ser poenget, men alikevel ikke. Havner man i en skikkelig trafikkulykke har airbag fint lite og si. Jeg trives godt med min gamle bil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Når det er sakt, vil jeg såklart ikke råde ts til og kjøpe en så gammel bil. Men og ta opp billån, vil jeg hvertfall fraråde i så ung alder. Man kan få seg en knall bil for rundt 20.000-30.000 kroner.

Lenke til kommentar

Jo, airbag har MYE å si.

Det beste er å unngå kollisjoner, men en kræsj kan likevel skje med hvem som helst uten forvarsel.

Når det skjer, kan airbag redde livet ditt, eller gjøre at du slipper å sitte i rullestol.

Dette er særlig aktuellt når sjåføren er uerfaren.

 

 

EDIT:

For rundt 20.000-30.000 kroner kan du få en bil som har disse tingene.

På finn.no selges min biltype nå for mindre enn det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Mine tips er som følger; Finn en bil du syns ser ok ut og som du sitter godt i. Airbag og ABS er kjekt, man kan lære seg opp til å bremse uten ABS på glatt føre men dette krever trening. Airbag kan være livreddende i en ulykke, så jeg anbefaler begge deler.

 

Når det kommer til pris på lån kontra reperasjoner så er det veldig opp og ned, vet om en som kjøpte en bil for over det du hadde tenkt å låne og hadde masse ekstrakostnader på den, jeg kjøpte en bil for 15.000 og byttet deler for ca 15.000. Dog dette var kun delepris, gjort jobben selv/med hjelp fra far min som er mekanikker. Så jeg sparte jo en del der, men poenget er at man kan kjøpe noe bra til en billig penge, og man kan kjøpe noe dårlig dyrt. Så det aller beste er om du kjenner noen som kan mye om bil og kan være med deg og se og prøve bilen. Da har du hvertfall stor sjans for å ikke kjøpe katta i sekken, såsant vedkommende du har med deg er til å stole på da :p

 

Uansett lykke til med kjøp av bil :)

Lenke til kommentar

Har selv kjørt masse biler. Mye tysk.

Anbefaler som de andre sier, å skaffe en bil med ABS.

 

Å skaffe seg en flunkende ny bil, med lån, som 18åring frarådes. Du er sikkert tryggere i den; men lån og skyhøy kasko vil sannsynligvis kverke deg. :)

 

Skaff en middels gammel bil, med ABS, og sørg for at ting fungerer som det skal, lite rust. Vær forberedt på at de fleste billige biler sannsynligvis må kastes ved neste EU godkjenning, med mindre du leter godt.

 

Gjennomsnittslevetiden på mine 10-15k biler er ca 6-8mnd. Vanligste årsak til kollaps er rust/vannpumpe.

Lenke til kommentar

Problemet med å finansiere et kjøp av en bil fra f.eks 2000-2001 er at du ikke kan få et lån med sikkerhet i bilen. De fleste finansieringsselskap forlanger at bilen ikke er eldre enn 13 år når den er fedig nedbetalt. (Du kan jo da såklart nedbetale den på ett år, men da blir terminbeløpet ganske høyt.). Du må også i et tilfelle hvor du låner med pant i bilen ha full kasko-forsikring. Dette kan bli ganske høyt siden du er en ung bileier. I tilfelle du låner med sikkerhet i bilen vil jeg anbefale deg å tenke "jeg vil ha en bil som er så langt unna råne-bil som mulig". Gjerne en litt kjedelig gubbe-bil med liten motor. Da får du ned forsikringspremien og kan spare bonus til litt flottere bilvalg når du blir eldre. Jeg kjøpte min første bil da jeg var 25, og siden den var noe motorsterk, så betalte jeg det hvite ut av øynene på forsikring etter første året.

 

Jeg synes du legger opp spørsmålene dine for smalt; Det er ikke gitt at en dyrere bil vil ha mindre feil, som vil koste mindre å reparere. Ulempen er da at du allerede har bundet opp endel kapital i lånet på den, og er nødt til å reparere uansett. Samtidig som du betaler full kasko på den.

Å finansiere uten sikkerhet i bilen er jo en løsning, men her blir renten skyhøy. Samt at om du krasjer, så vil du kunne sitte uten bil, og betale på et dyrt lån.

(Leste forøvrig om en ung jente som kjøpte en Cosworth (usikker på stavingen der ja) til ganske mange tusenlapper finansiert via et kjøpekort, og kun ansvar, siden bilen kostet skjorta å forsikre. Hun hadde en ganske dårlig blåmandag da bilen ble stjålet.....)

 

Jeg vil anbefale,uansett hvor kjedelig det høres ut, å gjøre en så god jobb som mulig i å finne en billig bil, som hverken er så dyr at du må låne, eller står med ett hjul hos huggern. Da kan du kjøre nøkternt en stund mens du øker kjøreerfaringen din, og samtidig øker bonusen hos forsikringselskapet. Bil koster, på alle fronter skjorta av deg, men det er bedre å heller flikke litt mer på en billigbil enn å kaste titusen-lappene ut på en forsikring.

 

Lykke til med bilvalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en rimeligere bil som jeg ikke trengte kasko på. 50 000 er fremdeles i grenseland for hva man trenger kasko på, men alikevel veldig sure penger å miste om du skulle være uheldig. Å sitte med en billig bil et år eller to mens du sparer bonus hos forsikringselskaper på kun ansvarsforsikring er i de fleste tilfeller smart.

 

Jeg mener å ha hørt at Gjensidige har en grei ordning for ungdom hvor de tilbakebetaler det du har innbetalt "for mye" ifm risiko om du kjører skadefritt frem til du er 21. Usikker på om det gjelder enda, men det skader jo ikke å sjekke? Sjekk også med dine foreldres forsikringsselskap. Jeg fikk tilbud om 10% ekstra bonus kun fordi min far hadde hatt et langt og skadefritt kundeforhold til If...

Lenke til kommentar

Tja, jo, vet ikke helt. Ser poenget, men alikevel ikke. Havner man i en skikkelig trafikkulykke har airbag fint lite og si. Jeg trives godt med min gamle bil.

Snodig resonnement. Kan like godt droppe sikkerhetsbelte samtidig då, sidan det betyr lite om du kjører i ein lastebil i 100 km/t.

 

Eg støttar dei som anbefaler ABS, airbag og ein trygg bil. Du høyrest ikkje ut som ein villmann bak rattet, men du kan ikkje styre andre i trafikken.

Kjøp ein bil frå 2000+, gjerne Toyota eller noko anna frå Japan. Då har du mest sannsynleg bil ei god stund.

Du har ingen garanti for at ein bil til 50 000 gjev mindre problem enn ein til 20 000. Det er mest avhengig av merke og modell.

 

Greit å bygge opp bonus på ein billig bil og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg mener å ha hørt at Gjensidige har en grei ordning for ungdom hvor de tilbakebetaler det du har innbetalt "for mye" ifm risiko om du kjører skadefritt frem til du er 21. Usikker på om det gjelder enda, men det skader jo ikke å sjekke? Sjekk også med dine foreldres forsikringsselskap. Jeg fikk tilbud om 10% ekstra bonus kun fordi min far hadde hatt et langt og skadefritt kundeforhold til If...

 

Jeg hadde Gjensidige og fikk tilbakebetalt ungdomstillegget når jeg rundet 24 eller 25. Forutsetter selvfølgelig skadefri kjøring da. Men det er 5-6 år siden, så usikker på hva som gjelder nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...