Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows vil ikke laste/Reinstall Windows 7

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte nylig en samsung 5-series ultrabook. I går ville denne plutselig ikke starte skikkelig. Jeg får i oppstartsmodus opp feilmelding om at windows ikke kan starte opp. Jeg får da valget mellom å starte opp vanlig eller å starte oppstartsreperasjosverktøyet. Å starte vanlig medfølger at maskinen forsøker å laste windows, med det går ikke. Oppstartsreperasjonsverktøyet står og jobber litt før jeg til slutt får opp en windows bakgrunn og musepila, men ikke noe mere. Har også prøvd å trykke f4 ved oppstart, som tydeligvis er et recovery valg, det medfører lasting av noen filer før en typisk windows bakgrunn dukker opp med beskjeden "please wait". Har ventet en times tid uten at det hjalp noe:)

Hva må jeg gjøre for å reformater pc`n helt? Vet ikke om windows ligger som en partisjon på disken. Det fulgte med en windows dvd, men pc`n har ikke dvd-spiller....:)

Er takknemlig for hjelpende svar...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei Geir Ove,

For å få installert windows kan du bruke en USB-minnepenn, ved å skrive inn windows ISO på den, og gjøre den bootbar. Minnepennen må være på over 4,7GB, maskinen må kunne boote fra USB, og minnepennen må ikke dukke opp som disk 0 under installasjon.

Men det som jeg anbefaler er å kjøpe en ekstern CD-ROM og installere via denne.

Lenke til kommentar

Hei,

Kjøpte nylig en samsung 5-series ultrabook. I går ville denne plutselig ikke starte skikkelig. Jeg får i oppstartsmodus opp feilmelding om at windows ikke kan starte opp. Jeg får da valget mellom å starte opp vanlig eller å starte oppstartsreperasjosverktøyet. Å starte vanlig medfølger at maskinen forsøker å laste windows, med det går ikke. Oppstartsreperasjonsverktøyet står og jobber litt før jeg til slutt får opp en windows bakgrunn og musepila, men ikke noe mere. Har også prøvd å trykke f4 ved oppstart, som tydeligvis er et recovery valg, det medfører lasting av noen filer før en typisk windows bakgrunn dukker opp med beskjeden "please wait". Har ventet en times tid uten at det hjalp noe:)

Hva må jeg gjøre for å reformater pc`n helt? Vet ikke om windows ligger som en partisjon på disken. Det fulgte med en windows dvd, men pc`n har ikke dvd-spiller.... :)

Er takknemlig for hjelpende svar...

Hei Geir.

Jeg vil anbefale deg å prøve å få kjørt opp recovery, som ligger på en egen partisjon på disken. Det er vel en SSD disk på denne maskinen. Er litt usikker på hvilken knapp samsung bruker, men med Asus er det F7, dette varierer fra produsent til produsent. Vil anbefale deg dette fordi at da vil maskinen installere alle drivere og lignende automatisk. Da slipper du alt arbeide med å legge de over på en minnepenn eller å finne de på internett.

Det er mitt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...