Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Får ikke bytte fag, noe jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei, er i en ganske kjip situasjon. Har nå IT som et av programfagene mine og hater det, trives heller ikke i klassen og med læreren. Spurte om å få bytte til biologi idag, men det fikk jeg ikke lov til siden fristen var den 15. En lærer sa til meg at fristen var uken før høstferien, men dette gjaldt tydeligvis bare matematikk noe ingen fortalte meg. Er så jævlig deppa nå, må holde ut i ett år med dette faget i steden for å ha noe som interiserer meg og som jeg får bruk for når jeg skal studere videre. Får lyst til å drikke cyanide før hver IT time...

Det som er helt fucked er at skolen hadde ikke noe problem med å la meg bytte fra elektro til studie rett før jul i VG1. La meg henge nesten ett halvt år etter i geo, samf og Kinesisk ( som gikk ganske greit) er tydeligvis ikke noe problem, men å henge etter 1 måned i Bio til tross for at jeg har 5 i naturfag og har kjemi det går ikke.

Hva skal jeg gjøre? Vurderer seriøst å melde meg ut av IT og ta Bio som privatist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da gir du dem det ultimatumet; si til dem at du melder deg ut av faget hvis du ikke får bytte da du trenger bilologi for å studere videre.

Eller legg deg flat å si at du valgte feil programfag og at du nå angrer, spørr dem om det valget du tok for noen uker siden virkelig skal øddelege din fremtids muligheter. Spørr om de ikke kan være så snille å gjøre ett untak denne ene gangen.Si til dem at du ikke tenkte klart under pressete og valgte feil, lov dem at du skal stå på så hardt du kan å bestå faget.

Viktigst av alt, gråt som en jente som nettopp ble dumpet. Gråt å fortell dem fremtiden din er øddelsgt fordi du velgte feil programfag som 16/17 åring. Så spørr du dem hvorfor verden er så urrettfrdig.

Ikke gi deg, hvis du maser nok for du viljen din. Det er ingen regler på videregående som ikke kan trampes over når det er lokalt. Regionale regler kan ikke heves, men bytte av fag når du er en så god elev som du sier burde være lett for dem.

Hvis de nekter å høre snakker du med en ny rådgiver. Nekter også denne personen ber du om ett møte med rektor. Om dette ikke fungerer sender du en mail til utdanningsdirektoratet i oslo.

Problems are made to be solved.

Lenke til kommentar

Takk får prøve i morgen. Tror grunnen til denne fristen er at de er dritt lei folk som skal bytte hele tiden. Er vist ganske vanlig her at folk velger realfag for så å finne ut at det er for hardt.

Synes forøvrig ikke at de anstrenger seg for at vi skal velge riktig. Ja vi begynner med fagvalg etter jul, men vi får ikke mer enn en time til å gå rundt å se i bøkene og ta ett par ord med lærerne i det aktuelle faget.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...