Gå til innhold

Når kommer Xbox 3 og PS4?

Mr. Pants

32 stemmer

1. 1. Når kommer Xbox 3?

• 2013
      21
    • 1. halvdel 2014
      6
    • 2. halvdel 2014
      3
    • Senere enn 2014
      2
  2. 2. Når kommer PS4?

• 2013
      10
    • 1. halvdel 2014
      9
    • 2. halvdel 2014
      8
    • Senere enn 2014
      5

Anbefalte innlegg

Jeg er nok ikke den eneste som gleder meg til den 8. generasjonen av hjemmekonsoller. Wii U er like rundt hjørnet, og vi vet at Microsoft og Sony sannsynligvis er godt i gang med utviklingen av deres neste konsoller.

Basert på det vi vet i dag er det sikkert å si at hverken XB3 eller PS4 kommer før tidligst høsten 2013, men det er mye som kan skje innen den tid. Vi vet kanskje ikke så mye om disse to maskinene, men det kan likevel være artig å synse litt rundt dem før MS og Sony letter på sløret.

Når tror dere altså at XB3 og PS4 blir lansert? Avstemmingen har blitt begrenset til halvår for å unngå at det blir altfor mange valg, men dere må gjerne spesifisere hvilket kvartal eller til og med hvilken måned dere tror maskinen(e) vil bli lansert i i innleggene deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lenge vært sikker på at PS4 ikke vil komme ut før i 2014, men jeg begynner å mistenke at det samme vil skje med den neste xboxen også.

2013 har allerede begynt å bli fylt opp av multiplatformspill, og det skal ikke mye til før Microsoft annonserer 2-3 høstspill. Det eneste som skurrer litt er at Gears of War Judgement blir lansert i mars. Gears of War har vanligvis vært det store høstspillet til Microsoft i de årene de har lansert et nytt spill i serien.

Lenke til kommentar

Jeg tror til tross for min dårlige track-record på tidlig lansering, og sier derfor høst 2013 for begge.

De store spørsmålene for meg er om MS vil lykkes i å utvide Xbox sin bruksområde ytterligere - og virkelig skape en maskin som kan kontrollere stuen - og om Sony vil klare seg flytende økonomisk samtidig som de skal tilfredsstille kjernefansen sin.

Lenke til kommentar

Jeg tipper Q4 2013 for Xbox 3 og Q1 2014 for PS4.

Per dags dato har ikke Microsoft annonsert et eneste discbasert spill for høsten 2013, noe som gjør meg rimelig sikker på at MS holder kortene tett til brystet for å skjule den neste xboxen. Jeg innser samtidig at det ikke skal mye til for å sette sammen en helt grei lineup for Xbox 360(Ryse, Forza Motorsport 4 og kanskje skyttespillet til MS Vancouver, i tillegg til Bungie's skytespill).

Jeg tviler på at Sony ønsker å gi Microsoft et stort forsprang denne gangen, og at de derfor kommer til å lansere PS4 senest et kvartal etter Xbox 3. Lineupen til Sony i 2013(God of War, Beyond, The Last of Us) gjør det vanskelig for meg å tro at PS4 vil bli lansert i 2013.

Edit: Hva tror dere forresten at Sony og Microsoft tenker om Wii U?

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
Edit: Hva tror dere forresten at Sony og Microsoft tenker om Wii U?

Jeg tror dem tenker som så at Nintendo er en større trussel nå en noen gang. Hvorfor det?

Fordi Wii solgte så bra selv om det ikke var muligheter for HD og deres nye bevegelses kontrollere innoverte. Nå kommer Nintendo sin konsoll med full HD muligheter og i en tid hvor nettbrett er nesten i hvert hjem så vil deres nye kontroller føles mindre avskremmende en noen gang men fortsatt være en innovasjon.

Det at Wii U har nå satset stort på streaming å tv muligheter i sin maskin skremmer nok Sony og Microsoft veldig. Spesielt Microsoft som snakket så varmt om sin Smart Glass teknologi som virker noe rart på E3 men som nå Nintendo har demonstrert på sitt system...og det helt uten å ha noe ekstra uten om kontrolleren du styrer alt med.

Wii er konsollen som Netflix ble mest brukt på i fjor, og nå som Nintendo tar skrittet til HD og med TVii og den nye kontrolleren så er Nintendo virkelig i siget.

Jeg er bombe sikker på at både Microsoft og Sony jobber med en tilsvarende kontroller som er på Wii U. Å ikke ha en så vesentlig funksjon og bruksområde som Wii U har i neste generasjon som skal vare i så mange år kommer nok ikke MS eller Sony til å ha "råd" til å hoppe over.

Det og at tredjeparts utviklere nå forhåpentligvis vil lage mer spill til Nintendo bekymrer nok også konkurrentene. Spesielt med tanke på hvilke ekstra funksjoner og evnt mer gameplay spillene som er på Wii U vil ha pga kontrolleren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med det du sier Larzen. Xbox og playstation er ikke lenger de eneste konsollene med multimediafunksjoner. Det betyr at argumentet om at Nintendos konsoller "bare" er spillmaskiner faller bort.

Spillmessig har Nintendo satset hardt på Japan. De har sikret seg to av de største tredjepartseriene i Japan, Monster Hunter og Dragon Quest. De har sikret seg rettighetene til Bayonetta 2. NSMB U er et av lanseringspillene. Alt ligger til rette for at Wii U kommer til å få en pangstart der borte. Jeg tror at Sony kommer til å ta med dette i beregningen når de skal bestemme lanseringsdatoen til PS4(f. eks at de prioriterer Japan fremfor Europa).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Begge blir vist fram i sommer 2013, så engang på slutten av året eller i starten av 2014 vil nok begge ligge i butikkhyllene.

Sony er denne gangen nødt til å lansere så nærme som mulig Xbox 720 ellers kan dem risikere at dette blir dems siste Playstation konsoll. Dette var en enorm tabbe av dem tidligere, ikke at den sykt høye prisen hjalp heller, men en langt senere lansering kan bety (i verste fall) slutten på Playstation konsollen.

Specs:

Playstation Orbis (Ny tittel, vil ikke hete Playstation 4):

CPU/Prosessor: A8-3850 Quad-core 2.9GHz

GPU/Skjermkort: Radeon HD 7670 1GHz Clock og 1 GB VRAM

DVDrom: Blue-Ray

The Xbox (ny tittel, vil ikke hete Xbox 720):

CPU/Prosessor: Ukjent så langt

GPU/Skjermkort: Radeon HD 6670 1GHz Clock og 1GB VRAM

RAM/Minne: 8GB

Lenke til kommentar

Protip: 7670 er et rebrandet 6670, begge er produsert på 40nm, og jeg tviler sterkt på at arkitekturen lar seg skalere opp til 1GHz (selv på 28nm.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Protip: 7670 er et rebrandet 6670, begge er produsert på 40nm, og jeg tviler sterkt på at arkitekturen lar seg skalere opp til 1GHz (selv på 28nm.)

Stemmer det. Hvorvidt de klarere å nå 1GHz eller ikke vet jeg ikke noe om. Men mye tyder på dette da de aller fleste har snakket og skrevet om det, men igjen så kan jeg ikke personlig uttale meg noe om dette da jeg har lite kunnskap om dette. Uansett må jeg legge til at jeg ble skuffet når jeg hørte hva slags gpu det var snakk om, ikke snakk om store oppgraderingen her...

Lenke til kommentar

Begge blir vist fram i sommer 2013, så engang på slutten av året eller i starten av 2014 vil nok begge ligge i butikkhyllene.

Sony er denne gangen nødt til å lansere så nærme som mulig Xbox 720 ellers kan dem risikere at dette blir dems siste Playstation konsoll. Dette var en enorm tabbe av dem tidligere, ikke at den sykt høye prisen hjalp heller, men en langt senere lansering kan bety (i verste fall) slutten på Playstation konsollen.

Specs:

Hvis MS eller Sony hadde valgt å bruke x86 så hadde de nok valgt Intel. AMD har en for håpløs strømforbruk til ytelse forhold.

En APU plus en dedikert GPU gir heller ikke mye mening, men nå sier vel ryktet at Orbis (som er vel prosjekt/utviklings navnet) skal ha en AMD A10 APU og ingenting om en dedikert GPU.

Skal man ta hintene fra diverse tech demo'er og uttalelser så ser det ut som dem vil velge en god del kraftigere GPU enn Radeon 7670. 8GB minne og Radeon 6670 gir ingen mening, men her blander du sammen forskjellige rykter. Det virker også sannsynlig at Sony og MS vil forsette å satse på hardcore gamere fremfor å prøve å konkurrere direkte med Nintendo.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...