Gå til innhold

Uskarpe bilder


Anbefalte innlegg

Jeg mente liksom at man kan bruke PS til å gjøre bildene enda skarpere.

 

Jeg forstår at intensjonen din er å hjelpe, og det er jo prisverdig i seg selv. Men i trådstarters tilfelle ville ikke photoshop kunne gjort noe fra eller til. Som du ser er hun allerede kommet videre med hjelp av det enkle grepet med å bruke kortere lukketider.

 

Som jeg skrev så mener jeg at basic bildebehandling bør foregå helst på råfilnivå - også oppskarping. Selv photoshop kan ikke trylle noe utover det ordinær råfilbehandling gjør. Skal man skarpe opp jpg bilder kan dette gjøres i de enkleste bildeprogrammer - photoshop, som er rådyrt, er ikke noe man behøver for normal bildebehandling. Dessuten leverer Canon med kameraet egen programvare som man kan bruke på både råfiler og jpg-filer.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg glemte å nevne en ting: Hvis du legger på filtere i sluttbehandlingen (softwarefiltere, presets ol) så kan det hende at du bør skarpe opp en tanke etterpå i tillegg. Det er ingen standarder der siden slike filtere varierer mye angående hvor sterkt de blurer originalbildet, så det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

 

Tor

Lenke til kommentar

En befriende og interessant tråd å lese. Godt å se at enkelte trådstartere evner å ta til seg gode råd, lære av det og rapportere tilbake om at det virker.

 

Når det gjelder eksempelbildet, så er det et egentlig et meget godt eksempel på hvor vanskelig det er med skarphet.Jeg så fort at fokusplanet var rimelig greit plassert i bildet; men hadde problemer med å se hvordan jeg kunne fastslå at bevegelsesuskarphet var synderen. Takk til Trondster for tipsene.

 

Jeg tror AnnetteM kommer til å bli meget fornøyd med 7D-en sin etterhvert ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En befriende og interessant tråd å lese. Godt å se at enkelte trådstartere evner å ta til seg gode råd, lære av det og rapportere tilbake om at det virker.

 

Når det gjelder eksempelbildet, så er det et egentlig et meget godt eksempel på hvor vanskelig det er med skarphet.Jeg så fort at fokusplanet var rimelig greit plassert i bildet; men hadde problemer med å se hvordan jeg kunne fastslå at bevegelsesuskarphet var synderen. Takk til Trondster for tipsene.

 

Jeg tror AnnetteM kommer til å bli meget fornøyd med 7D-en sin etterhvert ;)

 

Har ikke sett denne før nå, men uansett :)

 

Åååå jeg er meget fornøyd. Jeg lærer stadig å bruke det. Var veldig fornøyd når jeg kom hjem fra London og så at jeg hadde fått noen gode blinkskudd og ikke minst at jeg fikk flotte bilder av et brudepar her i helga. Her settes det stor pris på alle tips og råd :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...