Gå til innhold

Uskarpe bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flageborg - kikk på thumbnailen i redusert størrelse (eller skalerer bildet mindre) og se igjen - så kan du se at øyet er rimelig skarpt, mens lua foran og bak planet som går gjennom øyet er mer uskarpt. Dette er ikke fokusbom - det er bevegelsesuskarphet - sannsynligvis kamerashake. Øyet er det mest skarpe. Du kan se retningen på bevegelsen i (AnnetteM - se vekk) på det fine, fine dunet på overleppa - kun det som har én bestemt retning er synlig - samme retningen som i bevegelsen i bildet.

 

Ad grep: hold albuene inn til kroppen, og om mulig len deg/kameraet inntil noe fast noe - kikk gjerne etter improviserte stativer.

Og ikke være redd for å gå litt opp i ISO hvis lukkertiden blir for lang...

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flageborg - kikk på thumbnailen i redusert størrelse (eller skalerer bildet mindre) og se igjen - så kan du se at øyet er rimelig skarpt..

 

Hvis jeg kikker slik jeg pleier - så er bildet fortsatt uskarpt på min skjerm...så uskarpt at jeg ikke vil kategorisere bildet som "rimelig skarpt"...?

Men det er jo innspill ifm. konkrete eksempler som dette vi lærer mer...om fotograferingsteknikker ;)

 

post-226353-0-15676800-1348519876_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror vi kan utelukke at fokuspunktet ligger bak hodet, det kan en se ved å se på stripene i lua og bakover langs håret bak, alt blir gradvis mer uskarpt. Så vidt jeg klarer å bedømme er det skarpeste punktet i dette bildet omtrent på venstre øye, for jeg syns det ser ut til at også det aller nærmeste (midten av lua over nesa) er mer uskarpt enn øyet. Dermed tror jeg Trondster er spot on, bevegelses uskarphet hovedsaklig i høyderetning (kamera shake), antakeligvis kombinert med noe motiv beveglse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det Trondster mener (tror jeg da) er at man lett kan se at fokus er på rett sted, men at det likevel er uskarpt?

 

Man ser at øyet er det som er mest skarpt i bildet og det andre som befinner seg forran/bak fokusplanet er uskarpt. Dermed kan man vel si at det er fokusert riktig, selv om bildet lider av bevegelsesuskarphet.

 

Lukkertid 1/80 er helt på grensen til hva som er annbefalt med 50mm brennvidde på crop og det er ganske tydelig at det er det som er problemet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt, blir det jo veldig smal dybdeskarphet med så kort fokusavstand (1,6 crop, 50mm, f/4 på 1m avstand gir 6 cm DOF). Klarte ikke å lese ut avstanden, men må være under 1m? I så fall er DOF muligens godt under 5 cm.

Slikt sett kan jo være en god ide å bruke ørlite grann mindre blender om en ønsker litt mer av hodet i fokus, og ikke minst øke ISO slik at lukkertiden blir rask nok i forhold til teknikk og motiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dybdeskarphet på 5-6cm er egentlig ikke så ille. Så sant man da ikke har en enorm nese (heksenese). 5-6cm. er mer enn nok til å få både nesetippen og øynene skarpe hvis fokus sitter der den skal.

 

Her er det ene og alene bevegelsesuskarphet tror jeg.

 

Dette bildet er tatt med 50mm og en blender på f/1.2 ca. en meter fra motivet. Det vil si at dybdeskarpheten skal være rundt 3cm. Ingen problemer i det hele tatt, så lenge motivet/personen vrir seg veldig mye slik at man MÅ velge mindre blender.

 

post-30214-0-49437600-1348536140_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bruker du PS? Jeg kjører et oppskarpingsscript jeg fant på nettet på bilder jeg poster f.eks her på forumet. Jeg er veldig fornøyd med det. Kan laste det opp hvis det er av interesse. Nå er ikke det noe som har helt med problemet ditt å gjøre, men tenkte å nevne det for det.

 

Jeg har ps, men har aldri brukt oppskarpningsscript og tar gjerne imot :)

 

Jeg må nok også bare sette meg inn i kamera enda bedre.

Lenke til kommentar

Med "rimelig skarpt" mente jeg at det ser en hel del skarpere ut i mindre størrelse, når det ikke er 100% crop.

 

Og - synes det er ganske tydelig, jeg, at det venstre øyet er i fokus, sammen med overleppa - se på lua, hvor du tydelig ser at paljettene i tinningene er markant skarpere enn paljettene i panna eller lenger bak på hodet.

 

post-71211-0-39084100-1348554004_thumb.jpg

 

 

Ad skalering og oppskarping holder jeg meg selv til Bicubic resize og Smart Sharpen med Lens Blur, typisk radius 0,3 med et sted mellom 23-60% effekt. Blir pent til skjerm, synes jeg.

 

Oppskarping til print er derimot et helt annet dyr - der skal man skarpe markant mer opp enn til skjerm. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvilken lukkertid ville dere brukt? Dette var med 50 mm linsa og jeg hadde 1/80 på den....bør jeg ha mer? :) Alt mottas med takk. 550D hadde jeg stålkontrollen ppå, men er vel pga tyngden her :)

Med den lukkertiden du har brukt er du farlig nær å få uskarpe bilder pga bevegelse - enten fra motivet eller deg selv som fotograf, eller begge deler. Hadde objektivet hatt stabilisator kunne oddsene vært noe bedre.

 

Unger er generelt vanskelig motiv (noe du sikkert vet selv) - så helst kjappeste mulig (fornuftige) lukkertid vil ofte gi best resultat. Prøv og med å sette opp med serieskudd og se om du ikke får en positiv opplevelse - 7D tåler meget godt råkjør, så det er ikke noe å spare på. Har du husket på å oppdatere til siste firmware? Den gir lengre serier noe som kan gi uttelling i vanskelige tilfeller.

 

Det er forståelig at du kanskje fikk bedre treff med 550D og samme lukkertid - pga tyngden og størrelsen på 7D vil det ta en viss tid å få stabilisert grepet og bli vant med vekta. Selv bruker jeg AI servo og midtpunktet med hjelpecluster rundt i firkant som standard autofokusoppsett. Dermed er følgefokusoppsettet aktivert og man får ofte en bedre snittuttelling på ikkedøde motiv (også f.eks blomster og blader etc som beveger seg i vind, men husk da å ha kjapp nok lukkertid, f.eks kan du bruke Tv - lukkerprioritet og sett den raskeste lukkertiden som når den øverste ISO-verdien du ønsker å bruke - så fyrer du løs en serie uten å bekymre deg for kameraet eller forbruk).

 

Jeg vil sterkt anbefale å bruke Canons egen DPP (som følger med kameraet) til råfilbehandling, etter min erfaring gir den best resultat på råfiler fra Canon. Råfilene fra 7D tåler normalt betydelig mer oppskarping enn filer fra andre kamera - dvs de bør og skarpes mer enn gjennomsnittet.

 

Oppskarping skjer i DPP ved å først justere detaljene. Klikk på "Sharpness" og velg "Unsharp Mask" - prøve først å justere verdien i "Threshold" som ikke uvanlig kan justeres til verdier mellom 2-4 alt etter motivtype og bakgrunnslys. "Fineness" kan ofte legges rundt 6-9 og "Strength" mellom 6-8. Gå så tilbake til "Sharpness" og juster der den generelle overall skarpheten som ikke uvanlig legges rundt 6-7. Så går du tilbake til "Unsharp Mask" og sjekker motivet nøye for overskarping av enkeltdetaljer som særlig kan vise seg som hvite glorier rundt detaljer - og oftest skjer dette i motiv mot mørkfargete bakgrunner (som f.eks og kan være en blå himmel). Ved antydninger til overskarping holder det ofte å justere verdien i "Threshold".

 

Vær dog klar over at ved plussjustering av kontrasten kan du måtte finjustere skarpheten igjen. Ofte kan det være en fordel å justere kontrast og lys før du justerer skarpheten, særlig ved delikate motivtyper. Men etter en viss tid går disse justeringen lekende lett og raskere enn jeg klarer å lese min egen "forklaring" her.

 

Men - bevegelsesuskarphet kan man ikke justere vekk - og bevegelsesuskarphet viser seg oftest i nærbilder av f.eks typen ansikt som du la ut her - på endel andre motivtyper er det ikke alltid at man vil legge særlig merke til små nivå av uskarphet.

 

Tor

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det scriptet jeg snakket om er en eldre versjon av dette:

 

http://andreasresch....-V0-8-288342656

 

Jeg har prøvd den nyeste versjonen, men synes 0.6-versjonen er vel så bra.

Legger 0.6-versjonen som vedlegg.

Pakk ut, legg inn i "script"-mappen i "Presets"-mappen i photoshopmappa.

 

Den arbeidsflyten jeg har funnet ut fungerer best for meg er å først bruke litt USM på orginalfila, for deretter kjøre scriptet med følgende innstillinger:

post-38990-0-43076200-1348596221_thumb.jpg

 

Av og til blir det for oppskarpet, da går jeg tilbake til orginalfila, angrer USM og kjører scriptet. Da bruker jeg som oftest 1.0 under "Verdi". Hvis det også blir for oppskarpet prøver jeg meg frem med forskjellige verdier.

WebSharpener_NO_V06.zip

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Haff blir matt. Jeg synes bildene mine blir så uskarpe jeg. Har et nytt Canon 7D og linsene jeg bruke rer 50 mm 1.4 og 85 mm 1.8 (mest). ER det noen tips til hvordan jeg kan få skarpere bilder.

 

Har prøvd det meste av Fokus punktene, men er det noen justeringer jeg gjør feil?

 

Har ingen peiling på hvor jeg skal starte å søke engang :)

 

Hmm.. Pleier du å justere selv manuelt, eller automatisk? Dette kan ha en stor betydning.. Og 7D er proffkamera..

 

**Hvis du har Photoshop så kan du gjøre bildene skarpere**

 

Skal lete litt i mine fotobøker om det å skarpe bilder så kan jeg legge inn litt info om det her! Vil anbefale deg å kjøpe alle bindene i "Digital Fotografering", av Scott Kelby.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Og 7D er proffkamera..

 

**Hvis du har Photoshop så kan du gjøre bildene skarpere**

 

Skal lete litt i mine fotobøker om det å skarpe bilder så kan jeg legge inn litt info om det her! Vil anbefale deg å kjøpe alle bindene i "Digital Fotografering", av Scott Kelby.

Generelt er det ikke noe mer hokuspokus med 7D enn kameraet hun har hatt tidligere angående disse forholdene som er nevnt i denne tråden. Det er samme prinsipper som gjelder uansett kamera.

 

Jeg vet ikke hva du mener med linja om photoshop (man kan skarpe opp i de fleste bildeprogrammer, man behøver ikke kjøpe seg til fant for å ha et program for justering av jpg-filer) - men selv mener jeg at det enkleste og beste er å gjøre seg ferdig med alle bildetekniske justeringer i råfilbehandlingen. Tilleggsoppskarping av jpg-fila i ettertid vil ofte bli enten smør på flesk eller flytende margarinsuppe.

 

Etter min mening er det heller ikke nødvendig å måtte kjøpe et halvt bibliotek for å klare disse forholdsvis enkle justeringene jeg var inne på i innlegget tidligere. Trådstarter har og flere ganger vist at hun er habil nok til å få dette til med få enkle grep.

 

Det er ikke meningen å være krass i kommentaren min her til deg, men jeg synes enkelte kan skape vel mye tildels unødvendigheter kontra rimelig enkle løsninger - det enkle er som regel alltid det beste.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kan også herved si at jeg har testet ut litt kortere lukketid i dag og høyere iso.....it worked :) Så at bildene ble mye skarpere. Skal få testet er i helga som kommer.

 

Tenkte det var ikke mye som skulle til nei, og kommer du oppover på ISOen og føler det blir noe støy så kan den som regel fjernes/reduseres enkelt i DPP.

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Generelt er det ikke noe mer hokuspokus med 7D enn kameraet hun har hatt tidligere angående disse forholdene som er nevnt i denne tråden. Det er samme prinsipper som gjelder uansett kamera.

 

Jeg vet ikke hva du mener med linja om photoshop (man kan skarpe opp i de fleste bildeprogrammer, man behøver ikke kjøpe seg til fant for å ha et program for justering av jpg-filer) - men selv mener jeg at det enkleste og beste er å gjøre seg ferdig med alle bildetekniske justeringer i råfilbehandlingen. Tilleggsoppskarping av jpg-fila i ettertid vil ofte bli enten smør på flesk eller flytende margarinsuppe.

 

Jeg mente liksom at man kan bruke PS til å gjøre bildene enda skarpere.

 

Haff blir matt. Jeg synes bildene mine blir så uskarpe jeg. Har et nytt Canon 7D og linsene jeg bruke rer 50 mm 1.4 og 85 mm 1.8 (mest). ER det noen tips til hvordan jeg kan få skarpere bilder.

Har prøvd det meste av Fokus punktene, men er det noen justeringer jeg gjør feil?

Har ingen peiling på hvor jeg skal starte å søke engang

 

 

Trådstarter:

 

 

*Tok bildene med 400 ISO, så det er litt kornete.

cTx9b.jpg

 

 

XMorB.jpg

 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...