Gå til innhold

Uskarpe bilder


Anbefalte innlegg

Haff blir matt. Jeg synes bildene mine blir så uskarpe jeg. Har et nytt Canon 7D og linsene jeg bruke rer 50 mm 1.4 og 85 mm 1.8 (mest). ER det noen tips til hvordan jeg kan få skarpere bilder.

 

Har prøvd det meste av Fokus punktene, men er det noen justeringer jeg gjør feil?

 

Har ingen peiling på hvor jeg skal starte å søke engang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du legge opp noen eksempler?

 

Du skal være klar over at det blir liten dybdeskarphet når du skyter på full blender (som krever veldig presis fokus), og objektivene yter heller ikke sitt aller beste på full åpning.

 

Du kan teste om de front- eller bakfokuserer ved å velge senterfokuspunktet og fokusere på full blender på en skrå avis eller lignende - så ser du om det er foran eller bak.

Lenke til kommentar

Haff blir matt. Jeg synes bildene mine blir så uskarpe jeg. Har et nytt Canon 7D og linsene jeg bruke rer 50 mm 1.4 og 85 mm 1.8 (mest). ER det noen tips til hvordan jeg kan få skarpere bilder.

Du har akkurat gått til 7D, har du ikke? RAW-filene fra det kameraet krever litt mer oppskarping enn hva annet gjør. Hvorfor veit jeg ikke, men det er en sånn generell regel at 7D-filer krever litt mer i post enn hva andre Canon-filer gjør.

Lenke til kommentar

One shot:

When you press the shutter button halfway, the camera will focus only once.

 

AI Servo:

Camera will focus continuously while you hold down the shutter button halfway.

 

AI Focus:

Camera will switch from Single Shot and AI Servo if subject starts moving.

Kort fortalt, glem AI Focus om du vil ha forutsigbarhet.

Du bruker One Shot på stillestående motiver, da vil fokus låses når du trykker halvveis ned. Du kan da rekomponere uten at fokus endres.

Jeg anbefaler å alltid bruke AI Servo på bevegelige mål, fremfor det automatiske og semi-intelligente AI Focus moduset. I AI Servo modus vil AF prøve å følge motivet (følgefokus), når du trykker halvveis ned.

Endret av tech8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp - dette er bevegelsesuskarphet. Fokus er helt fint på venstre øye - her er det kamera og/eller motiv som beveger seg. Man kan se at alt er dratt oppover, svakt til høyre. (Evt nedover, svakt til venstre. ;) )

Her ville du nok fått akkurat det samme med 550D.

 

Tommelfingerregelen er at man skal ha lukkertid på 1/brennvidde*cropfaktor, som med 50mm på ditt crophus blir 1/80s - man skal altså ha minst 1/80s på 50mm. Her er du helt på grensen, og er uheldig med at motiv og/eller kamera beveger seg litt.

 

Går ut fra at du holder riktig - standardgrepet er venstre hånd under objektivet, med tommelen pekende mot motivet og fingrene krummet rundt objektivet, med fingertuppene litt oppover. Det er venstre hånd som skal bære vekten av kameraet - så er det høyre hånd som holder det stødig så ingenting annet beveger seg i det høyre pekefinger stille og rolig trykker ned utløserknappen.

3341748796_1769d0737f.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haff blir matt. Jeg synes bildene mine blir så uskarpe jeg. Har et nytt Canon 7D og linsene jeg bruke rer 50 mm 1.4 og 85 mm 1.8 (mest). ER det noen tips til hvordan jeg kan få skarpere bilder.

Du har akkurat gått til 7D, har du ikke? RAW-filene fra det kameraet krever litt mer oppskarping enn hva annet gjør. Hvorfor veit jeg ikke, men det er en sånn generell regel at 7D-filer krever litt mer i post enn hva andre Canon-filer gjør.

 

Ikke bare litt, opplevde det samme med mitt 7D, måtte dra relativt kraftig i spakene for og få ok resultat av raw-filene.

 

Her er en grei guide "5 sider" på oppskarping av 7D filer i LR og CS. Ta og lag deg en preset's så dette skjer automatisk når du laster inn bildene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...