Gå til innhold

XCOM: Enemy Unknown


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I XCom kan du jo velge å ta med deg granatkasteren på det oppdraget, og så bytte den ut når du er tilbake på jorden? Det er ikke faste våpen pr rolle, eller glemte du å finne opp flere? ;)

Siden du åpenbart ikke har kjennskap til UFO: Aftershock skal jeg være snill og gi deg litt tilleggsinformasjon.

 

Oppdraget jeg snakker om utenfor jorden var et i en serie av oppdrag der man reiste til et gigantisk fiendtlig romskip. Man kunne ta med seg soldater (7 maks), våpen og litt forsyninger alt etter hva man hadde plass til i sitt eget skip. Deretter måtte man prøve å bane seg vei gjennom en serie på 5-8 oppdrag (alt etter hvilken rute man tok) mot fiendeskipets vitale systemer kun med de forsyningene, ammunisjonen og våpnene man hadde med seg.

 

Noe som setter visse krav til planlegging, ressursstyring m.m. i tillegg til rene kampferdigheter. Det er slikt jeg gjerne skulle sett i 2012-versjonen av XCOM.

Lenke til kommentar

Jeg gikk nok fort lei UFO-spillene fordi jeg heller ventet på et ekte XCom. :) Oppdraget du beskriver høres tøft ut, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det er så bra å ha en helt arsenal med deg for hver soldat. Det er da mye bedre å måtte planlegge for å overleve hele greia før du starter? Det gjør det mye vanskeligere og mye mer morsomt. Hadde jeg kunne endre våpenene til hver soldat underveis i oppdraget hadde det jo bare gått over til å bli en serie uavhengige oppdrag? Jeg hadde foretrukket at vi hadde gått gjennom alle oppdragene i strekk, og om vi bruker et medikit i ett oppdrag kan vi risikere å ikke ha medikit i neste (om vi da ikke finner flere underveis.) Om en soldat dør i ett oppdrag måtte vi klare oss uten i neste, og så videre. Det hadde vært fullt mulig i XCom.

Lenke til kommentar

Herregud så latterlig vanskelig det er i Classic.

 

 

2 runder inn mappet, mission nr 3 btw...

en alien skyter mot en av mine som står bak full cover.

Han dør.

Nr 2 får panikk, skyter nr 3. Som får panikk og skyter og dreper nr 2..

 

2 runder inn i mappet har jeg altså 2 døde, en soldat med 1 bar igjen og en med full health... Og bare 1 alien som har skutt mot meg...

 

Latterlig.

 

Edit: runde 3:

 

Nr fire får panikk og skyter nr 3, som selvfølgelig dør...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle klasser kunne bruke alle våpen? Da er det jo ikke noe vits å ha klasser i første omgang? Det er ingen som tvinger deg til å ha bestemte klasser med deg på oppdrag. Om du vil ha et lag bestående av seks Heavy kan du det.

 

Jeg vil ikke ha klasser i utgangspunktet, men utstyre laget etter hva de enkelte gode på. Ikke ett kunstig klassesystem som begrenser hvilke våpen han kan bruke og hvor mye helse han får pr grad han avanserer.

Jeg liker micromanagment :-)

 

Herregud så latterlig vanskelig det er i Classic.

 

 

Virker som vanskelighetsgradene jukser litt med å gi baddiene usansynnlig god treffsikkerhet og crits. Kjip måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Det er det jeg også har sett. Samtidig som at spillet gjør at skudd der jeg gjerne treffer på normal, bommer oftere. i classic. tror jeg har truffet på 5/50 45% skudd f.eks.

 

Hmm, ville tro at 45% var 45%, samme hvilken vanskelighetsgrad som var satt. Er vel mer naturlig om dette skuddet med 45% treffsjanse i Normal da hadde hatt for eks 30% i Classic, idk.

 

Uansett, om noen allerede har runna spillet så er det en mod som kan være verdt å sjekke ut som opprinnelig var tenkt å implementeres i spillet:

 

http://www.pcgamer.com/2012/10/17/xcom-mod-second-wave/

Lenke til kommentar

Ja i normal mode traff jeg mer enn jeg bommet på 51% skudd (altså mer enn statistisk sett sannsynlig for prosentandelen). I Classic har alle skuddene som normalt var 51% sunket til 45% (ser det ut som for meg), hvilket er greit, men det virker også som de fudger tallene bak kulissene slik at man bommer mye mer enn forventet utifra de synlige tallene.

 

Det er oppførsel jeg hadde forventet i Impossible mode, som jeg forventer skal være urettferdig.

 

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Herregud så latterlig vanskelig det er i Classic.

 

 

2 runder inn mappet, mission nr 3 btw...

en alien skyter mot en av mine som står bak full cover.

Han dør.

Nr 2 får panikk, skyter nr 3. Som får panikk og skyter og dreper nr 2..

 

2 runder inn i mappet har jeg altså 2 døde, en soldat med 1 bar igjen og en med full health... Og bare 1 alien som har skutt mot meg...

 

Latterlig.

 

Edit: runde 3:

 

Nr fire får panikk og skyter nr 3, som selvfølgelig dør...

 

Ikke klag over at det endelig finnes et spill som er litt utfordrende. Jeg har ikke prøvd normal, og hvis det er mye lettere enn Classic tror jeg ikke jeg gidder heller, og synes Classic er passe utfordrende. På Classic kan du faktisk feile kampanjen så totalt at du må starte spillet på nytt. Det er noe jeg liker. Men så lenge du ikke kjører Iron Man, er jo Classic også plankekjøring siden du kan starte et oppdrag på nytt med en save hvis det går skeis.

Lenke til kommentar

Ikke klag over at det endelig finnes et spill som er litt utfordrende. Jeg har ikke prøvd normal, og hvis det er mye lettere enn Classic tror jeg ikke jeg gidder heller, og synes Classic er passe utfordrende. På Classic kan du faktisk feile kampanjen så totalt at du må starte spillet på nytt. Det er noe jeg liker. Men så lenge du ikke kjører Iron Man, er jo Classic også plankekjøring siden du kan starte et oppdrag på nytt med en save hvis det går skeis.

 

Det er en forskjell på utfordrende og tilfeldig. I starten av ett Classic game så kan du spille helt perfekt og fortsatt bli totalt grusa bare fordi du har uflaks. Ferdighet teller til en viss grad naturligvis, men tilfeldighetene er en mye større faktor før du har litt skills å leke med. Og hvis du har uflaks så få du bare rett og slett aldri skills.

Lenke til kommentar

Se min originale post. Jeg mener jeg ikke gjorde noen "feil" taktisk. Forble i full cover o.s.v. men tilfeldigheter, og egentlig hva som ser ut som ren urettferdighet i måten spillet håndterer RNG, gjør at man bomber totalt. Det går mye mindre på ferdigheter og mer på ren flaks om man greier seg.

Lenke til kommentar

Jeg liker at det er en del tilfeldigheter som spiller inn. Det gjør at spenningen holder seg gjennom hele oppdraget og man kan aldri - aldri - føle seg for selvsikker.

 

Jeg hater å sammenligne spill med virkeligheten, men uansett hvor mye du trener og uansett hvor godt du forbereder deg vil det alltid være tilfeldige hendelser som dukker opp.

Lenke til kommentar

Se min originale post. Jeg mener jeg ikke gjorde noen "feil" taktisk. Forble i full cover o.s.v. men tilfeldigheter, og egentlig hva som ser ut som ren urettferdighet i måten spillet håndterer RNG, gjør at man bomber totalt. Det går mye mindre på ferdigheter og mer på ren flaks om man greier seg.

 

Det går på ren sannsynlighet i selve skuddvekslingen, og full cover betyr ikke at du er trygg. Det gjør det bare mindre sannsynlig at du blir truffet, eller tar max skade. Men du kan ikke forvente å vinne alle slag i en krig, og i Xcom er ikke spillet over om du wiper på et oppdrag. Derfor er det greit at det skjer av og til. Da er det viktig å ikke sende alle de beste soldatene på samme oppdrag, men alltid holde noen i bakkant. Mye av det du gjør i basen kan påvirke videre suksess hvis du bomber et oppdrag. Dessuten kan du bestemme mye av hva som i skjer på et oppdrag ved å bevege deg taktisk. Se video (en av de beste Xcom-spillerne jeg har sett på YouTube):

 

http://www.youtube.com/watch?v=T-cBJc38O_k&feature=plcp

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Betyr ikke at jeg er trygg nei, men skal bety at man har høyere sannsynlighet for å ikke bli truffet/ikke full skade. Men det hjelper lite når det virker som at de i kulissene jukser med tallene. Noe det imho ser ut til å gjøre. Gi oss lavere prosenter i utgangspunktet heller. I stedet for å la oss tro at vi har god kjangs på å treffe.

 

 

Uansett: jeg håper de patcher inn en "hard" grad mellom Standard og Classic. Evt at det moddes in :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Etter litt øvelse så viser det seg at det går helt greit på Classic også, må bare være mer forsiktig (Dasher så godt som aldri) og ta med i beregningene at du trenger litt høyere prosentsjanse før det er noe vits i å fyre av (kan aldri ha for mange på Overwatch:))

 

Største utfordringen med Classic er på begynnelsen når man må bruke rookies som får panikkangst omtrent før flyet har landet. Når folk har fått gradet opp litt så er det ikke så mye vanskeligere enn det er på normal (Iron Man Mode turned off vel å merke, det må nok loades i ny og ned) :p

 

Må også ha større fokus på satelitter og satellite uplinks for å slippe grining, alltid bygge minst to-tre satelitter om gangen så går det også ganske greit.

Lenke til kommentar

Etter litt øvelse så viser det seg at det går helt greit på Classic også, må bare være mer forsiktig (Dasher så godt som aldri) og ta med i beregningene at du trenger litt høyere prosentsjanse før det er noe vits i å fyre av (kan aldri ha for mange på Overwatch:))

 

Største utfordringen med Classic er på begynnelsen når man må bruke rookies som får panikkangst omtrent før flyet har landet. Når folk har fått gradet opp litt så er det ikke så mye vanskeligere enn det er på normal (Iron Man Mode turned off vel å merke, det må nok loades i ny og ned) :p

 

Må også ha større fokus på satelitter og satellite uplinks for å slippe grining, alltid bygge minst to-tre satelitter om gangen så går det også ganske greit.

 

Vel, mulig jeg var litt bråkjekk her, å renske ut The Overseas UFO på Classic var ugreit... Tror jeg har prøvd 5 ganger nå.. :p

 

Noen som har noen forslag for hvilke classer man burde ha med seg når man blandt annet møter på Sectopods og Ethereals her? Jeg har gått for 2 Assault, 2 Support, 1 Sniper og 1 Heavy pga da 6 medipacks man får med seg men lurer på om jeg skal bytte ut disse med en ekstra Heavy og ha ekstra rockets og granater istedenfor? Evnt en Laser S.H.I.V?

Lenke til kommentar

Etter litt øvelse så viser det seg at det går helt greit på Classic også, må bare være mer forsiktig (Dasher så godt som aldri) og ta med i beregningene at du trenger litt høyere prosentsjanse før det er noe vits i å fyre av (kan aldri ha for mange på Overwatch:))

 

Største utfordringen med Classic er på begynnelsen når man må bruke rookies som får panikkangst omtrent før flyet har landet. Når folk har fått gradet opp litt så er det ikke så mye vanskeligere enn det er på normal (Iron Man Mode turned off vel å merke, det må nok loades i ny og ned) :p

 

Må også ha større fokus på satelitter og satellite uplinks for å slippe grining, alltid bygge minst to-tre satelitter om gangen så går det også ganske greit.

 

Vel, mulig jeg var litt bråkjekk her, å renske ut The Overseas UFO på Classic var ugreit... Tror jeg har prøvd 5 ganger nå.. :p

 

Noen som har noen forslag for hvilke classer man burde ha med seg når man blandt annet møter på Sectopods og Ethereals her? Jeg har gått for 2 Assault, 2 Support, 1 Sniper og 1 Heavy pga da 6 medipacks man får med seg men lurer på om jeg skal bytte ut disse med en ekstra Heavy og ha ekstra rockets og granater istedenfor? Evnt en Laser S.H.I.V?

 

Synes det var greit å runde på Classic. Akkurat passe utfordrende. Du dreper begge Sectopods med kun ett angrep om du gjør det riktig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...