Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan lærer døve folk å lese?

medlem-250267

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan de lærer å lese har jeg ikke undersøkt - men de tenker på tegnspråk.

Så det vil kanskje være naturlig å anta at de også lærer å lese på samme måte - vi lærer ved audibelt språk+syn(mamma forteller deg muntlig at denne bokstaven høres *slik* ut, og dette ordet høres *slik* ut).

De lærer da kanskje med tegnspråk+syn(mamma forteller deg med tegn at dette tegnet skrives *slik*, og dette tegnet er *denne* bokstaven)?

http://www.straightdope.com/columns/read/2486/in-what-language-do-deaf-people-think

Lenke til kommentar

Lyder for de døve blir som farger for de blinde. Kanskje døve tenker med bilder mer en hørende. Akkuratt som blinde tenker mye mer med lyder enn dei døve.

Jeg kan ikke svare for døve, men jeg har sett døve sitte med skrivetolk på møter, så lese kan de lære seg. Når det er sagt, er det kun 0,25% av befolkningen som fødes helt døve. De fleste er døvblitte eller har en liten hørselsrest.

Når det gjelder blinde, tenker ikke vi mer i lyder enn seende, men synssansen er koblet ut. Vi tenker på samme måte, med ord og tanker. Når man kommer inn på drømmer, blir det litt annerledes. En blindfødt drømmer slik h*n opplever virkeligheten, dvs. med tanker, ord, følelser, lukt, det å kjenne på ting og ikke minst lyder. Når seende drømmer, er synssansen den viktigste sansen og de andre sansene oversees i stor grad, men de er der. Når jeg gikk fra å være svaksynt til å være blind, drømte jeg som svaksynt i 5 år etterpå, men gradvis ble jeg mer og mer blind i drømmene mine. For ikke så mange nettene siden, drømte jeg at jeg sto med et ark i hånden. Jeg kunne se linjene på arket, men rommet jeg var i og menneskene i rommet så jeg ikke. Jeg, som har sett farger, kan forestille meg farger, men en blind som aldri har sett farger, kan ikke forestille seg dette. Det blir det samme, en seende kan ikke forestille seg hvordan det er å være blind, for jeg som har sett fargen svart vet at det ikke er svart - det er bare ingenting. En som har opplevd netthinneavløsning, kan kanskje forstå hva jeg mener med at det ikke er noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lyder for de døve blir som farger for de blinde. Kanskje døve tenker med bilder mer en hørende. Akkuratt som blinde tenker mye mer med lyder enn dei døve.

Jeg kan ikke svare for døve, men jeg har sett døve sitte med skrivetolk på møter, så lese kan de lære seg. Når det er sagt, er det kun 0,25% av befolkningen som fødes helt døve. De fleste er døvblitte eller har en liten hørselsrest.

Når det gjelder blinde, tenker ikke vi mer i lyder enn seende, men synssansen er koblet ut. Vi tenker på samme måte, med ord og tanker. Når man kommer inn på drømmer, blir det litt annerledes. En blindfødt drømmer slik h*n opplever virkeligheten, dvs. med tanker, ord, følelser, lukt, det å kjenne på ting og ikke minst lyder. Når seende drømmer, er synssansen den viktigste sansen og de andre sansene oversees i stor grad, men de er der. Når jeg gikk fra å være svaksynt til å være blind, drømte jeg som svaksynt i 5 år etterpå, men gradvis ble jeg mer og mer blind i drømmene mine. For ikke så mange nettene siden, drømte jeg at jeg sto med et ark i hånden. Jeg kunne se linjene på arket, men rommet jeg var i og menneskene i rommet så jeg ikke. Jeg, som har sett farger, kan forestille meg farger, men en blind som aldri har sett farger, kan ikke forestille seg dette. Det blir det samme, en seende kan ikke forestille seg hvordan det er å være blind, for jeg som har sett fargen svart vet at det ikke er svart - det er bare ingenting. En som har opplevd netthinneavløsning, kan kanskje forstå hva jeg mener med at det ikke er noe.

Veldig interessant lesing. Et spørsmål: Hvordan "leser" du det vi skriver her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant lesing. Et spørsmål: Hvordan "leser" du det vi skriver her?

Dette blir jo litt off topic... Men det får våge seg. Tilkoblet min PC har jeg noe som kalles en leselist (punktskriftdisplay eller braille display på engelsk) hvor jeg kan lese én linje av skjermen i punktskrift. I tillegg har jeg en tale på PC-en som leser opp teksten på skjermen. Kombinert lesing av punktskrift og hørsel. For å få vist skjermen i lyd og punktskrift, må man bruke en skjermtolk, kalt skjermleser. De mest vanlige i Norge er JAWS, Window-Eyes og Supernova, men disse koster kr. 20.000 og oppover. Det finnes en gratis skjermleser som heter NVDA. Både leselisten, talen og skjermleseren dekkes av NAV Hjelpemiddelsentral, for de dyreste leselistene koster mer enn 100.000 kr. Det finnes også egne printere som skriver ut punktskrift på papir, og da på begge sider av arket.

Du kan se bilder og lese mer om produktene jeg har nevnt på www.provista.no, www.bojo.no, www.tagarno.no og www.handytech.no.

Lenke til kommentar

Jeg tror du oppfatter, det som er på utsiden av synsfeltet til oss som kan se. Hvis jeg fører hånden ut fra synsfeltet mitt mens jeg konstentrerer meg om hånden. Vil jeg jo oppfatte mangel på noe som helst av synsinntrykk uten for synet der hånden min er. Det er verken svart, hvitt eller noen farge.

Kort forklart:

De øyene jeg ikke-har i nakken oppfatter det samme som det dere skulle sett med de ordentlige øynene deres hvis synet deres fungerte. Jeg observerer jo ikke at det er svart bak meg.

Lenke til kommentar

Jeg tror du oppfatter, det som er på utsiden av synsfeltet til oss som kan se. Hvis jeg fører hånden ut fra synsfeltet mitt mens jeg konstentrerer meg om hånden. Vil jeg jo oppfatte mangel på noe som helst av synsinntrykk uten for synet der hånden min er. Det er verken svart, hvitt eller noen farge.

Ja, det kan nok godt stemme. Godt tenkt! Jeg husker det jo selv, når jeg var svaksynt og så 5% med 10 graders synsutfall, var det jo som å være blind der synsfeltet mitt ikke var konsentrert om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...