Gå til innhold

Når kommer boligcracket?

laxx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge renten fortsatt er lav i Norge kommer nok boligmarkedet neppe til å krasje. For min egen del kunne det gjerne krasjet litt. Jeg har tenkt å kjøpe større neste gang, og med stadig økende boligpriser er det kun dem som "nedgraderer" som "tjener" på å bytte bolig. Med effektiv lånerente på 3-tallet går det nok noen år før vi ser det store fallet på boliger - dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så lenge boligprisene stiger sånn ca i takt med lønnsveksten, og renten er jevn, er det ingen grunn til å anta et snarlig fall i boligprisene. De siste par 10-årene har prisøkningen vært jevn og moderat, og rentene har gått ned. Dersom renten hadde vært holdt noe høyere, ville prisøkningen ha flatet noe ut (forutsatt at andre parametre forble uendret). Økning i arbeidsledighet, økt rente, reduserte fradragsmuligheter for renter, og mye annet kan påvirke dette, men det er vel lite som tyder på at et generelt stort prisfall er nært forestående. Mindre variasjoner fra år til år, og mellom sesonger, er naturlig, og hauses som regel opp av aviser/medier som KRAKK/KRISE/BOBLE eller PRISEKSPLOSJON/MONSTERØKNING. Et "problem" som bidrar til at boligprisene stiger er at flere nå enn før (enda flere) vil flytte fra regionene til større steder/byer. Spesielt i storbyene gir dette underskudd på boliger i forhold til behovet, med dertil hørende prisoppgang (budrunder), mens i for eksempel usentrale deler av Finnmark koster en enebolig bare noen hundre tusen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

De høye boligprisene gjør at folk føler seg rikere, og av den grunn øker sin gjeldsgrad betraktelig.

Hæffornoe?? De høye boligprisene innebærer at kona og jeg måtte ta opp lån på to millioner for å kjøpe leilighet, jeg føler meg ikke spesielt rik akkurat.. Det er de høye inntektene gjør at man kan tåle en høyere gjeldsgrad i og med at man brukere en mindre andel av inntekten sin på andre ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vel ikke glemt 2008?

Hele verdensøkonomien surfer på en gjelds-boble.

Vi har vel ikke glemt 2008 noen av oss men å definere det som en boligsprekk er vel å overdrive.... var vel en justering på noen prosent ikke noe mer.

Tror ikke vi er på vei i en boligboble i nærmeste fremtid noe som tyder på det er fall i hyttemarkedet.

Vi vil nok se en utflating av prisene om en stund og kanskje en svak nedgang men en sprekk.... tror ikke det.

Lenke til kommentar

Lokiju: Jeg har ikke sagt at norge ikke har en boligboble, men den vil ikke sprekke na.

Og hvilken tidligere erfaring. Norge har aldri hatt en lignende innvandring. Innvandring forer til hoyere boligpriser om det er mangel pa plass, noe det er I Oslo og I andre byer som gjor det vanskelig a bygge nytt.

Det var mange land hvor innvandringen var en av arsakene til at det gikk sa ille. Spania hadde massiv innvandring for finanskrisen. Etter finanskrisen sa falt innvandringen kraftig og det forte til verre konsekvenser for boligmarket. Kanskje arsakane til at de skyldte pa innvandringen, var fordi innvandringen var en av arsakene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vi har vel ikke glemt 2008 noen av oss men å definere det som en boligsprekk er vel å overdrive.... var vel en justering på noen prosent ikke noe mer.

Tror ikke vi er på vei i en boligboble i nærmeste fremtid noe som tyder på det er fall i hyttemarkedet.

Vi vil nok se en utflating av prisene om en stund og kanskje en svak nedgang men en sprekk.... tror ikke det.

Jeg kan aldri si noe sikkert, men det er veldig sjeldent at man opplever en svak utflatning eller svak nedgang. Det er fordi boligpriser er bygget pa forventninger, og hvis boligprisene faller sa vil langt farre kjope bolig om de forventer at boligprisene vil forsette a falle. Uten en krise sa er det absolutt ingen grunn til at prisene skal falle. Det er fordi befolkningsveksten er ho, med lav boligbygging og folk forventer ca 5% lonnsvekst.

Jeg ville ikke kjopt I dette markedet. Det er bedre a leie bolig enn a risikere store

penger, fordi prisene ma etterhvert ned.

Lenke til kommentar

Tja.. om man snur litt på flisa, leier du en bolig til feks. 10 000,- kr mnd så har du mao. tapt 120 000,- i året konta nedbetaling på lån, det er endel penger det også... 600 000,- på 5 år.

Kjøper du sa taper du like mye. F.eks om du

kjøper en leilighet for 3 milllion kroner må du betale ca 100K I renter hvert eneste år, og I tilegg må du betale boretslagskostnader og

reperasjonskostnader. Det koster mer å lane penger, enn a leie bolig.

Lenke til kommentar

Så du trekker fra verdiøkningen i boligen, og fratrekket av renten på skatten? Og å leie noe på 10k får du neppe noe som en leilighet på 3mill.

Jeg glemte a ta med rentefradraget, sa godt mulig at det er litt dyrere a leie. men det koster a kjope og selge ogsa og rentene kan stige fra dagens lave nivaer.

Men du kan ikke ta med verdistigningen av boligen. Problemet er at vi risikerer et boligcrack. Det betyr ikke okende boligpriser, men fallende boligpriser. Det er problemet med boligmarkedet I dag. Fa folk er forberedt pa fallende boligpriser.

Det er lurere a leie, fordi man vil tape utrolig my penger om det blir et boligcrack, og om det ikke skjer sa vil man ikke tjene sa mye.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror mye skyldes at de har klart å få oss til å se på bolig som en karriere. Skam på den som ser seg fornøyd med det han har - skift til noe nytt og bedre så fort råd er (og om du ikke har råd til noe bedre, bytt likevel, du vil vel ikke kjede deg?). Når boliger skifter hender ofte, vil det drive opp prisene så lenge folk har råd til å konkurrere. Jeg vet om mange jevnaldrende som har kjøpt bolig 3-4 ganger allerede, mens mine foreldre har kjøpt ett hus og bygget ett og that's it. Det føler jeg er mer normalen blant den generasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om folk kjoper ny bolig eller ikke har lite a si. Om folk bytter bolig sjeldent sa vil det ogsa vare farre boliger pa markedet.

Problemet er ikke veldig komplisert. Det er faktisk veldig enkelt. Det bygges ikke nok boliger. Det burde bygges ca 600 boliger for 1000 I befolkningsvekst. I oslo bygges det faktisk 300 fra 1990 til 2006 og dereter 150 fra 2006. Andre byer I norge har det samme problemet. Innvandringen og rentefradraget gjor det enda verre.

I usa sa var det ingen boligcrack I de omradene hvor det var nok boliger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Men det er en del av dagens problemstilling. La oss si at både Ola og John, som bor hver for seg, har lest for mange interiørblader og avistillegg og funnet ut at de er leie av boligene sine, så de er ute etter noe litt større og mer sentralt. Dessverre finnes det bare en bolig som begge finner brukbar, og da blir det budkrig.

Hadde ikke John og Ola forlest seg på forbrukshjelp, ville de ikke bydd på boligen i første omgang. Hadde det vært nok boliger, hadde de hatt hver sin bolig å by på, eller i hvert fall ville utvalget tatt brodden av budrunden (selv om jeg ikke får akkurat denne, er det en nesten like fin litt lenger ned i gata). Nok boliger ville gjort dette til et ikke-problem, såklart. Men hva er "nok"?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

I usa sa var det ingen boligcrack I de omradene hvor det var nok boliger.

Mener du områdene det var "for få" boliger, var vel i områdene det var nok boliger at cracket kom.

Men det er en del av dagens problemstilling. La oss si at både Ola og John, som bor hver for seg, har lest for mange interiørblader og avistillegg og funnet ut at de er leie av boligene sine, så de er ute etter noe litt større og mer sentralt. Dessverre finnes det bare en bolig som begge finner brukbar, og da blir det budkrig.

Hadde ikke John og Ola forlest seg på forbrukshjelp, ville de ikke bydd på boligen i første omgang. Hadde det vært nok boliger, hadde de hatt hver sin bolig å by på, eller i hvert fall ville utvalget tatt brodden av budrunden (selv om jeg ikke får akkurat denne, er det en nesten like fin litt lenger ned i gata). Nok boliger ville gjort dette til et ikke-problem, såklart. Men hva er "nok"?

Dette var vel tilbud/etterspørsel situasjonen forklart med teskje, de fleste forsår det.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å kjøpe leilighet når prisnivået faller, men når vil dette skje, tror dere?

Vil det lønne seg å kjøpe uansett, når jeg har en relativt god inntekt? For å få trekk på skatten, blant annet?

Slik tenkte jeg også i 2009. Jeg kjøpte likevel min første leilighet året etter og angrer ikke på det. Grunnen til at jeg kjøpte, var i hovedsak at jeg ikke gadd å betale ca. 6000 i leie hver måned i påvente av et krakk som kanskje aldri kom.

Du må gjerne tro at prisene vil stupe. Om de gjør det, vil det være smart av deg å sitte på gjerdet nå. Men om de ikke gjør det..? Sett at prisene fortsetter å øke og flater ut. Da vil du ha gått glipp av verdistigningen og du har i mellomtiden betalt leie. (Hvis du ikke bor gratis noe sted, da).

Hvorvidt prisene vil falle, vet jeg ikke noe om. Men det jeg vet, er at man i dag kjøper bolig ut fra hva man klarer å betale til banken i renter og avdrag hver måned. Når renten er lav, har man råd til å betjene et større lån. Hva gjør man da? Jo, man tar opp større lån. Dra på en hvilkensomhelst visning, førstegangsetablererne har alle som en gått til banken og spurt hvor mye de kan låne, og byr over hverandre inntil de har brukt alt.

Det er mange faktorer med i spillet. Men hvis alle faktorer var uendret, men renten var dobbelt så høy, ville bankene trolig gi ut langt lavere lån - i teorien skulle de vel være halvert. Beløpene man sloss med i budkrigene, ville dermed også være lavere.

For øvrig er det litt av et tankekors hvordan de høye boligprisene innebærer en vesentlig pengestrøm fra de unge til de eldre. Det er mange rundt 50-60 som kjøpte for en halv million i 1995 og som nå selger til folk i 20-årene for det firedobbelte. De sitter igjen med en pen gevinst - som hentes i lommene fra de unge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge renten er lav tvinges ikke mange til å selge, og dermed får man ikke et krakk. Om man bygger mange nye boliger vil prisene flate ut, og etterspørselen vil senkes, men ingen selger en bolig med milliontap uten å bli presset til det. Samlivsbrudd eller høyere rente enn man klarer å betjene er en fin start på et krakk.

Jeg hadde ønsket et priskrakk velkommen, og jeg kjøpte leilighet for 2,5 år siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...