frevild Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tja, si det. Det vanlige er - etter det jeg har hørt - at det er relativt uvanlig i mange andre vestlige land å kjøpe bolig. Man leier livet ut. I Norge er det tradisjon for å eie. Spørsmålet er hvorfor det er slik i utlandet og om det naturlige for Norge - ut fra økonomien vår - er at vi nærmer oss den samme situasjonen. Mitt syn som amatørsynser er at boligpriser først og fremst skyldes: 1. Økt kjøpekraft: Folk tjener mer, og varer og tjenester blir billigere. Man får dermed bedre råd til å overby hverandre i budrunder, hvilket man da også gjør. 2. Lave renter: Man får større lån fra banken siden rentene er lave (= man klarer å betjene større lån). Dermed får man mer å bruke i budrunder. 1 Lenke til kommentar
jeppsi Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Et annet poeng er at de mindre populære områdene i Oslo fortsatt er veldig lavt priset. På Furuset, som er 21 min unna Oslo S,får man veldig billige boliger sammenlignet med andre steder i Oslo. Hadde det VIRKELIG vært boligmangel ville disse områdene vært mye mer populære enn de er i dag. Tror jeg... ;-) 1 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Et annet poeng er at de mindre populære områdene i Oslo fortsatt er veldig lavt priset. På Furuset, som er 21 min unna Oslo S,får man veldig billige boliger sammenlignet med andre steder i Oslo. Hadde det VIRKELIG vært boligmangel ville disse områdene vært mye mer populære enn de er i dag. Tror jeg... ;-) Folk er bare kresne i boligvalget enda, en skal jo tross alt ha en tre-roms på Majorstuen mens en fremdeles studerer.. For ordens skyld, leiligheten jeg og sambo kjøpte er en tre-roms på Oppsal, til tross for stor interesse for området nå måtte vi fremdeles ut med under 3 ganger inntekten i kjøpesum, absolutt ikke særlig ekstremt priset i mine øyne. Edit: Nei, heller ikke et oppussingsobjekt. Endret 7. mai 2013 av Ueland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå