Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Komponentfeilsøking på tidligere fungerende oppsett (TS mistenker PSU)

Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei,

Jeg har en stasjonær pc med følgende specs:

AMD AM3 Phenom 2 945

HIS radeon 6970

2x4gb ram + 2x1gb ram (10 gb ram)

5 hard disker hvorav en ssd

DVD brenner (samsung tror jeg)

Gigabyte GA-Ma790X-UD3P

Trådløst nettverkskort

Strømforsyning: Epsilon 600w sak. ikke modulær. (gammel, jeg tror det kan være denne)

PC har fungert greit i over 2 år. Byttet skjermkort tidligere i år en gang, fra et Nvidia 8800GTS til HIS radeon 6970. Det har fungert frem til august/september. I den siste tiden har det vært tendenser til heng i et millisekund nå og da. Jeg har antatt at dette har vært fordi jeg har operativsystem på SSD og det meste andre på konvensjonelle hard disker som må spinne opp.

På torsdag som var så gikk jeg fra pcn på på ettermiddagen en gang. Senere på kvelden gikk skjermkortviften på 100%, og skjermen var svart. Jeg prøvde å skru den av, men hverken av/på eller reset knapp virket. Jeg tok deretter strømmen på PSU og prøvde å starte opp på ny. Ingen gevinst.

Lot strømmen være ute av psu over natten og fikk et glimt av skrivebordet på fredags morgen før jeg dro på jobb.

Var borte i helgen så pc har vært av og strøm ute.

Nå i dag vil ikke pc starte opp. Jeg har prøvd følgende:

-Kun en minnebrikke,

-Kun SSD tilkoblet

-Fjernet trådløst nettverkskort fra PCI port

Prøvd uten strømkabler til skjermkortet, prøvd med strømkabler til skjermkortet i forskjellige kombinasjoner. Jeg vet ikke hvordan strømforsyningen er bygd, så har testet forskjellige kombinasjoner der for å se om det hadde noe å si.

Har prøvd å lese om skjermkortet, og i nogenlunde liknende tilfeller har det enten vært PSU eller skjermkort.

Jeg testet med det gamle skjermkortet og fikk ikke bilde da heller. Dermed antar jeg at det ikke her GPU.

Det kan være Hovedkort? Det kan være PSU?

Siden jeg ikke har statuslys eller høytaler på hovedkortet blir det litt håpløst. men CPU viften starter ikke opp når jeg skrur på. Samtidig så virker det som alt starter opp tregere. vifter bruker evigheter på å spinne opp osv.

Har dere noen formening om ting jeg kan prøve for å bli sikrere i min sak? PSU er den eldste komponenten i bygget, så jeg mistenker den. Har et multimeter, men har ikke testet PSU før så litt innføring i det ville vært gull.

På forhånd takk for all hjelp. :)

GM250

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å cleare CMOS.

Fjern alle unødvendige deler (alle disker, alle PCI unntatt skjermkort (med mindre det også er onboard), alle usbenheter, Alle RAM bortsett fra DIMM1A osv osv.)

Roter RAM

For sikkerhets skyld, kjør cabriolet-mode (ta innmat ut fra chassi og legg på papp) og prøv å starte det der.

Edit; Hvis du tror det er PSU, så kan du starte med å koble ut alle kabler av PSU, koble en kort lednings-stump mellom grønn og svart på 20/24pin,for så å måle spenninger. Skjema over hvilken spenninger som skal være hvor finner du på nett.

Endret av dbass
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

CMOS clearet. Gjorde ingen forskjell. Fortsatt ikke bilde med 2 skjermkort. 8800GTS piper uten strøm tilkoblet, holder kjeft med strøm tilkoblet. Strøm til skjermkort OK?

Prøvd å fjerne alt unntatt 1 minnebrikke, ingen forskjell. Rotering: ingen forskjell.

PCI unntatt skjermkort; allerede gjort. ingen forskjell. Har kun skjermkort tilkoblet nå. Ett om gangen.

Ingen usb enheter tilkoblet. Kun strøm og skjermkabel.

Har ikke prøvd cabriolet modus ennå. Må antakelig ut med alt uansett så hvorfor ikke. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Cabriolet mode kjørt. Ingen effekt. Under startup nå så vil ikke CPU vifte kjøre, så lenge skjermkort er tilkoblet.

Får den i gang hvis jeg ikke har et skjermkort tilkoblet. PSU?

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Har kun en PSU. :S

Med tilkoblet skjermkort -> ingen vifteoppstart på CPU.

Uten skjermkort -> vifte starter på CPU.

Uansett hvordan jeg roterer ram, uansett hva annet jeg har tilkoblet (ingenting nå.), uansett om det var i kabinettet eller på papp har jeg ikke bilde.

Hvordan feilsøker jeg PSU. Kan jeg bruke multimeter på noen måte?

Lenke til kommentar

Du husker også på å bruke 4/8pin power til CPU? Og Plasserer GPU i øverste slot, og bruker VGA/DVI port lokalisert nærmest hovedkort og nærmest CPU (øverst til venstre når det står i chassi)?

Du må nesten ha noen andre komponenter å teste med herifra. En kamerat du kunne lånt fungerende PSU etc.

På PSU; Svart er jord. Hvis du kobler en ledningsstump mellom grønn og svart er det det samme som å skru "maskinen" på. Se på det som "bryteren" til "hovedreléet" :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg har krysset alt jeg kan krysse..

CPU er ikke overklokket i det hele, og den har en noctua kjøler som kunne kjølet ned sola. hvis begge skjermkortene har gått blir jeg pissed. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...