KingWing Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Må man bokføre vareprøver? i tillfellet hvordan? og hvorfor? har et ans selskap med lav omsettning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Selvfølgelig må du bokføre vareprøver. Men snakker du her om at du sender ut vareprøver til kundene, eller at du får vareprøver fra leverandør? Lenke til kommentar
KingWing Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 Vareprøver som sendes til kunder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Du har vel en eiendelskonto konto for varebeholdning? Du krediterer verdien av vareprøven der, og så har du en resultatkonto som du kaller vareprøver (eller markedsføringskostnader) som du debiterer tilsvarende. Alternativet er jo at du har mindre varer på lager enn hva som framgår av regnskapet. Edit: Å sende ut vareprøver regnes vel som uttak, så du må også huske på moms. Endret 25. september 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
KingWing Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 ok. skal det være moms på vareprøver med stykkpris på under 100kr? Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Hovedregel Produsenter, grossister, detaljister mv. som utleverer smaksprøver, stoffprøver o.l. på messer og utstillinger eller ved utlevering eller utsending av prøver gjennom postvesenet o.l., skal registrere uttaket fra eget varelager. I utgangspunktet er slikt uttak avgiftspliktig, jf. Merverdiavgiftsloven § 3-23 første ledd bokstav d. Se emne Vareprøve Smaksprøve Demonstrasjon Salgsvarer Uttak. Unntak for varer av bagatellmessig verdi For varer som deles ut i reklameøyemed og har en enhetspris på under kr 100 er det likevel gitt fritak, slik at det ikke skal beregnes utgående avgift etter uttaksreglene, jf. Merverdiavgiftsforskriften § 1-3-6. Beløpsgrensen forstås som omsetningsverdi inkl. merverdiavgift ved salg av samme vare og mengde til andre kunder. Det er den enkelte ytelse til den enkelte mottaker som er avgjørende for nevnte beløpsgrense. Se også Merverdiavgiftshåndboken (8. utg.) pkt. 3-23.2 - Gave og reklameøyemed. En slik bruk av varer med enhetspris under kr 100 føres ikke som uttak, men kun som en omdisponering fra varelager til reklamekostnad. Dette innebærer at omdisponeringen heller ikke vil fremgå som omsetning i omsetningsoppgaven. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå