madammim Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hei. Hjemme har jeg kablet nett på 1Gbit. Dette fungerer jo meget bra, og jeg ser ved overføring av store filer fra maskin til maskin så makses nettet. Var nettopp gjennom en større omstrukturering av hjemmeserver. Overførte da opp mot 3TB i slengen, og det gikk "tregt". HDD-ene står i R0, og det er tydelig nettet som setter begrensningene. Mens dette pågikk så begynte jeg å tenke på hvorvidt det finnes utstyr for hjemmebruk som gir høyere hastighet enn 1Gbit. Vet jo om 10Gbit, men dette er dyrt. Det jeg tenkte på var ei form for "overklokking" av 1Gbit-standaren, feks switch og nettverkskort som kan kjøre 2Gbit eller høyere over CAT-5e/6. Behovet er jo ofte maks 10-15m strekk, så i teorien burde dette kunne la seg gjøre? Noen som vet om det finnes slikt utstyr å få kjøpt til en normal pris? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hva er det du definerer som "treigt"? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hvordan får du 1 gb/s til å bli tregt? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Tregt = antall timer det tar å overføre 3TB ved en hastighet på ca 108-110MB/s Ved 2Gbit ville jeg i alle fall ha redusert dette antallet og kanskje heller blitt stoppet av skrivehastighet på diskene Nå er jo dette ikke noe kritisk for meg, kun en ide om at slikt kanskje finnes... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 1 Gb/s = 125 MB/s Det vil ta ca 7 timer å overføre. Det er jo egentlig ikke så veldig raskt Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 3TB data i slengen, og 10Gbit/s er for dyrt? Dette blir som å kjøpe en Lamborghini, for så å kjøre den på norske veier. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du kan relativt enkelt teoretisk doble den, sett inn ett ekstra gigabit nettverkskort og sett opp en bro mellom kortene, og vips, du har 2 gigabit. Krever 2 ledinger og 2 porter på switchen da så klart. edit: om 1 disk ryker vil jo gjøre at behovet veldig raskt blir borte om du kjører raid 0, så det er ikke sikkert det er verdt å investere i det Endret 23. september 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Man har jo eSATA, men da er lengden begrenset til to meter. Kanskje prøve USB 3.0? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Du kan relativt enkelt teoretisk doble den, sett inn ett ekstra gigabit nettverkskort og sett opp en bro mellom kortene, og vips, du har 2 gigabit. Krever 2 ledinger og 2 porter på switchen da så klart. edit: om 1 disk ryker vil jo gjøre at behovet veldig raskt blir borte om du kjører raid 0, så det er ikke sikkert det er verdt å investere i det Dette visste jeg ikke var mulig. Kanskje noe å teste Eneste er at ene maskina står på et annet rom, men dette er løselig. Om 1 disk ryker så er absolutt behovet tilstede, da jeg kjører backup på maskin 2 (også R0). I tillegg har jeg allt liggende på eksterne disker (som egentlig er backup-en, maskin 2 er den gamle serveren). Takk for svar. Litt rart at slike løsninger ikke er å kjøpe da det med dagens disker er nettverket som er begrensningen. Ikke alle som møter slike problemer, men det kunne jo vært et salgsargument at "switchen/nettverkskortet er testet til 2Gbit over 25m og 5Gbit over 5m" eller noe i den duren... Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 3TB data i slengen, og 10Gbit/s er for dyrt? Dette blir som å kjøpe en Lamborghini, for så å kjøre den på norske veier. Nå er jo dette kun til hjemme/hobby-bruk. Det gjør meg ikke noe å vente disse timene når ting en skjelden gang skal flyttes på. Jeg var bare nysgjerrig på om det fantes produsenter som tøyde grensene for standaren og tilbyr høyere hastigheter enn 1Gbit. Dette har jo vært vanlig på det meste av annet datautstyr, selv trådløst nettverk. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Man har jo eSATA, men da er lengden begrenset til to meter. Kanskje prøve USB 3.0? eSATA/USB 3.0 kan sikkert kunne gjøre en slik operasjon raskere, men ikke for meg da jeg allerede har mine R0 oppsett. Det vil si, jeg har backup liggende på eksterne og løse disker, og da kan disse komme inn som gode løsninger. Spørsmålet var mest ut av ren nysgjerrighet Lenke til kommentar
MikalD Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Du kan løse dette på en relativt billig og grei måte. Ved og bruke såkalt "Link aggregation" hvor man slår sammen flere nettverks linjer til en. F.eks man kan ha 4 1Gbit kabler til server og slå dem sammen så den totale hastigheten blir 4Gbit. Det krever da 4 Gbit nettverksporter i server og en switch som støtter dette. En slik switch trenger ikke og koste skjorten. Du kan lese litt mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation Endret 3. oktober 2012 av MikalD Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Har noen prøvd å sette opp nettverket med link aggregation, og faktisk fått bedre hastighet på en enslig overføring? Slik jeg forstår det, hvis du linker 2 stk 1gbit nic's så får du en dedikert 1gbit linje opp og dedikert 1gbit linje ned med redundancy. Link speed vil være 2gbit (i taskmanager/networking), men du kan ikke overføre raskere i en enslig overføring av den grunn. (maks 125MB/s), Hvis du derimot kobler ut den ene kabelen, faller ikke nettverket ut, og kopiering stopper heller ikke. Det jeg er ute etter er å linke 2 eller flere nic's for å kunne overføre data raskere enn 125MB/s fra en pc til en annen i en operasjon, via ethernet. Endret 5. oktober 2012 av ZanZel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå