Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Jeg er for tiden student og vurderer fremtidige utdanningsmuligheter. Men jeg har en nokså alvorlig anklage fra da jeg var 16 år gammel(er nå 27). Saken ble henlagt. Så jeg lurer på om dette vil dukke opp på en politiattest? For ordens skyld så var jeg ikke skyldig i anklagen og saken ble henlagt på bevisets stilling. Endret 23. september 2012 av Kron Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 det vil ikke dukke opp i en attest. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 I en straffeattest skal det bare dukke opp saker der politiet har erklært deg skyldig, og du enten har samtykket (aksept av forelegg eller aksept av påtaleunnlatelse) eller blitt dømt (bot, fengselsstraff, etc). Lenke til kommentar
thebull Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Som har blitt bekreftet av de ovenfor så vil dette ikke dukke opp på attesten din. Det er også viktig å merke seg at det finnes to forskjellige type attest/vandel. Den ene viser alt av lovbrudd du har begått gjennom livet ditt (fra 15+). Det andre viser lovbrudd de siste 5 årene. Det er bare i jobber som politi osv der de må se alt du har begått gjennom tiden. For å bli f.eks. jurist trengs det baree de siste 5 årene.. Så det utelukker nok ikke så mange utdanningsmuligheter Nå tar jeg utgangspunkt i at man ikke har begått noe alt for alvorlig da Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Det er ikkje heilt riktig thebull. Den uttømande politiattesten vil liste opp det aller meste, men i ein vanlig politiattest så vil oppføringane være regulert av strafferegistreringsloven § 6. Grovt sett så seier denne paragrafen at ein lister opp bøter frå dei siste 2 åra, betinga dom og fengselsstraff opp til 6 månder blir lista opp frå dei siste 5 åra og meir alvorlige forbrytelser der vedkommande har sona i meir enn 6 månder blir lista opp frå dei siste 10 åra. I tillegg vil politiet kunne uttale seg om ein person er uskikka til ei stilling basert på andre forhold enn det som er nemnt i § 6. Men som nemnt så vil politiattesten kun vise forhold som du har blitt dømt for. Det kan også være verdt å nemne at mange av stillingane som krever politiattest berre har krav om godkjent vandel, ikkje nødvendigvis plettfri vandel. Dette betyr at f.eks trafikksaker ikkje nødvendigvis vil være til hinder for å få ein jobb som krever politiattest. Tjuveri kan ofte være verre å få godkjent sidan dette ofte går på personens påliteligheit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå