ren1706 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 hej, jag leier en kjellerleilighet som har ingen oppvarmning på badet. og norge er ikke akkurat sør europa.!! hur kan jeg presse honom å ordne dette?? jag har hørt att kravene till utleie leiligheter er veldigt strenge. hur er det mulig at en leilighet som dette er godkjent ??? tack for svar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Tja, det er det da slettes ikke gitt at du kan gjøre. Du var vel klar over at det ikke var oppvarming der da du flyttet inn? Da kan jeg ikke helt se at dette skal være noen mangel Forutsatt at det faktisk er en mangel (hvilket jeg altså ikke tror det er), så skal du gi beskjed til huseier om at du mener leiligheten har en mangel, og at du vil ha det utbedret. Utleier har da rett til å fikse det dersom det ikke vil være en urimelig ulempe for deg. Hvis huseier nekter, kan du fikse det selv og kreve erstattet rimelige og nødvendige utgifter. Alt dette følger av husleieloven § 2-10. Du kan holde tilbake leie tilsvarende det krav du mener å ha, altså de rimelige og nødvendige utgiftene du hadde med å utbedre mangelen. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg tviler på om det finnes en forskrift eller lov som sier at alle boliger må ha oppvarmet bad. Hvis du viste at badet ikke var oppvarmet når du inngikk avtalen har du lite du skal ha sagt. En enkel varmeovn skulle ikke koste så mye. (Mulig det blir litt ekstra for en som trygt kan brukes på bad/våtrom?) Jeg forslår at du snakker med utleier og spør pent. Hvis utleier nekter kan du foreslå å spleise, eller eventuelt bare kjøpe en selv og ta den med deg når du flytter. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 For øvrig har vi selvfølgelig en reklamasjonsbestemmelse i husleieloven: § 2-8. Reklamasjon Leieren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom det ikke er gitt melding til utleieren om at mangelen påberopes, innen rimelig tid etter at leieren burde oppdaget den. Dersom man undersøkte leiligheten før man flyttet inn, kan man heller ikke gjøre gjeldende mangler som burde vært oppdaget. Har man ikke undersøkt leiligheten kan man ikke gjøre gjeldende mangler som man visste eller måtte vite om. Kort fortalt: Lykke til 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) En enkel varmeovn skulle ikke koste så mye. (Mulig det blir litt ekstra for en som trygt kan brukes på bad/våtrom?) 699 kr. Ja, at den er godkjent for våtrom gjør den like dyr som en god del større ovner for andre rom. Men dersom det ikke er noe egnet sted å plugge den inn, kommer det fort utgift større enn selve ovnen til en elektriker. Jeg forslår at du snakker med utleier og spør pent. Ja, det er sannsynligvis beste svar på topic. Å klage og henvise til paragrafer gjør man også til utleier, men det lønner seg som regel med en vennlig anmodning først. Endret 26. september 2012 av Svinks 1 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 hej, jag leier en kjellerleilighet som har ingen oppvarmning på badet. og norge er ikke akkurat sør europa.!! hur kan jeg presse honom å ordne dette?? jag har hørt att kravene till utleie leiligheter er veldigt strenge. hur er det mulig at en leilighet som dette er godkjent ??? tack for svar Hvorfor snakker du om å "presse" ham til å ordne dette? Har du forsøkt å nevne det for ham på en vanlig, høflig måte? Ellers var det første jeg tenkte "kjøp en ovn". Trenger du gjøre dette så mye vanskeligere enn det? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå