Zora Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg gikk ut av vgs 2008 og da var det bare ett år med matte. Er vitnemålet mitt fortsatt gyldig til høyere utdanning eller må jeg ta mer matte for å få det godkjent? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hvilken linje gikk du? Jeg går utifra en eller annen form for praktisk utdanning? Elektro, bygg, mekanisk? Har du et fagbrev? Om ikke så har du vel et vitnemål? Jeg ser ingen grunn til at du ikke skal komme inn på høyere utdanning selv om du har et vitnemål fra en gammel reform. Om du har et fagbrev kan du søke opptak via Y-veien. Så lenge det er ingeniørstudier du tenker på, og du ønsker å gå noe som er relevant til fagbrevet ditt. Om ikke, så kan du ta ingeniør-forkurs for å oppnå kravene til matte og fysikk. De fleste andre studier kreves generell studiekompetanse. Om du ikke har dette kan du enten som privatist oppnå dette via påbyggning, eller melde deg på et halvår/ helårs studium for å oppnå dette. Alt ettersom hva du innehar av kompetanse fra før. Om du er fylt 23 år og har over 5 års sammenhengende arbeidserfaring kan det også hende du kvalifiserer for oppnådd generell studiekompetanse. Søk etter 25/5 regelen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Dersom du gikk ut av allmenn i 2008 og har vitnemål, så er det gyldig i dag selv om det er ny fagplan for de som går ut av vgs i dag. Det kan bli trøblete hvis man vil ta opp fag eller legge til nye fag, men dersom du ikke vil det er det helt uproblematisk. Lenke til kommentar
Zora Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Gikk ut tre år allmenn=) Det jeg mener er at jeg den gangen( 2008) hadde jeg IMX matte og at jeg vet at det nå har blitt gjort om slik at man må ha to år matte på vgs. Derfor lurer jeg på om vitnemålet mitt som inneholder ett år matte fortsatt er gyldig? Skal søke meg inn på et studium uten realfagskrav. Endret 23. september 2012 av Zora Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Dersom du gikk ut av allmenn i 2008 og har vitnemål, så er det gyldig i dag selv om det er ny fagplan for de som går ut av vgs i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå