Gå til innhold

Stille NAS server til stue(Media server) ? Readynas Ultra 4 støyer veldig!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt generelle råd om NAS og lydnivåer på NAS. Skal prøve å komme med så mye info som mulig slik at andre som er på jakt etter det samme kan få litt tips av det jeg har lært til nå også. Jeg legger til alt av linker (Så kan jeg lukke tabs, og heller se på denne posten når jeg trenger noe :) )

Jeg har sett lenge på NAS servere, og har kjøpt meg en Netgear ReadyNAS Ultra 4.

Den bråker alt for mye! Jeg har prøvd med å sette i en tregere og stillere vifte på 1300rpm, men den suser ganske godt fra seg selv om.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=362552

Det jeg begynner å lure på, er om det er umulig å få en stille NAS, ettersom det virker som diskene lager like mye lyd som vifta på 1300rpm. I følge pakken skal 1300rpm være på 13.1dBA og Airflow på 52.6m3/h.

Med 2x 3TB green disker i, så ligger temperaturen nå på 56-60C og harddisker på 34-39C med den nye vifta.

Dette er den originale vifta: http://www.cwc-group.../afb0912hh.html. Den legger seg på mellom 1800 og 2000rpm.

Mine erfaringer med ReadyNAS Ultra 4:

Addons: Det finnes MYE, ettersom det er en x86 prosessor, er det mye forskjellig som finnes. Det beste med det, er at det finnes Plex Media Server addon.

Noen må betales for. Community apps ser det ut til at det er 2stk som lager, og han ene av de tar betalt 2-3$ per app for noen av de. (Egen side) Det som finnes og som jeg er fristet av er: Dropbox, CouchPotato, SickBeard. SABnzbd,

Mange av addonsa har ikke GUI, og må derfor konfigureres via SSH. Addon - HowTo

For at noen addons skal fungere, så må PHP og Phyton være installert, som koster 2.49$ hver.

PHP er egentlig gratis, så det går ann å laste det ned via SSH selv. Googla meg fram til forskjellige tips: Link1 Link2 Link3 Link4

Det finnes mange gratis addons som tar i bruk PHP.

NASMonitor eXtplorer Net2ftp

Ajax Explorer (Tror ikke jeg fikk den til å funke, kanskje pga egen PHP install)

PHPNavigator PHPLogCon-Loganalyzer

Andre nytting addons:

ReadyWOL

DnsOMatic (Med No-ip.com) For automatisk oppdatering av IP. Vet ikke om denne fungerer enda.

Skru av NAS remote.

Torrent support: Det eneste alternativet ser ut til å være Transmission. uTorrent er ikke supportert på mange år.

HowTo

Det er veldig begrenset GUI. Støtter ikke å velge hvilken mappe du skal lagre i etter det jeg har sett. (Mer en en mappe). Så å si alle instillinger må gjøres via SSH.

Det finnes en addon (Automatic) som skal laste ned fra RSS feed, men har ikke fått satt opp og prøvd den, alle innstillinger må gjøres via SSH.

Den er billig til å være så rask/x86 prosessor osv. Kjøpte den for 2000kr på tilbud. 3000kr til vanlig pris.

Backup knapp foran som du lett kan stille inn til å gjøre VELDIG mye forskjellig, backup fra minnepinne/ekstern harddisk, kjøre backup fra FTP, Windows, forskjellige backup servicer. Det kan også kjøres automatisk.

Mine ønsker til NAS:

4 bays eller mer, slik at raid5 kan brukes.

Så stille at man ikke kan høre den i stua (Umulig?)

USB tilkoblinger, hastigheter osv har lite å si.

Torrent support er STOR prioritet. Det å kunne velge hvilken mappe en torrent legges i er noe jeg veldig gjerne kunne tenke meg. Og RSS feed til f.eks en watched folder.

Pris: 3000kr MAKS uten harddisker. Kan kanskje strekke meg til 3500 hvis det f.eks er bygg av egen.

Kontrete spørsmål:

1. Hvor mye støyer generelt harddisker? Tips til bruk av harddisker i stua?

2. Hvilken temp burde prosessoren ligge på for å ikke gå utover "life span" på prosessoren.

3. Vil et kabinett dempe mye harddisk støy, hvis jeg f.eks går for å bygge et stille mediasenter(HTPC) med harddisker? Vil det kunne bli ganske lydløst?

4. Er den vifta jeg har kjøpt ok? Eller finnes det kraftigere med mindre støy(92mm).

5. Jeg har ventet på den nye 4 bay j utgaven av synology, og den kom nå for under en mnd siden? Den har dBA på 18.9, er det mer enn det jeg har nå med 1300rpm vifta?

6. Er det kanskje et dilemma mellom ARM prosessor som tar lite strøm, og x86 prosessorer som forbruker en del mer strøm, og derfor så må man ha en billigere ARM versjon for å holde den kald uten for mye viftestøy?

Håper på mange og bra svar og tips her :) Og håper noen får noe info som trengs :)

Endret av Sindree1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...