frankhaugen Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Fant reklame under på teknofil.no, og jeg mener at om den ikke er ulovlig er den ekstremt uetisk: hva synes dere?? Er det rettferdig ovenfor Ekjøp å si slik, og er det ratterdig for forbrukeren at man har slik "negativ reklame"? -frank Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Sammenlignende reklame er i utgangspunktet lovlig, men kun så lenge man følger visse retningslinjer, som bl.a. at innholdet i reklamen er sant samtidig som det ikke er misvisende. Det er en grunn for at vaskemiddelbransjen alltid sammenligner produktene sine opp mot den ikke nærmere spesifiserte konkurrenten "annet vaskemiddel". Reklamen du refererer til er såpass hendig at den tar deg rett til en link der du kan sjekke ulike produktkategorier selv, via den uavhengige prissjekkeren Prisjakt.no. Jeg testet på måfå kategorien "TV", for å se hvem av SIBA og Elkjøp som på generelt grunnlag er billigst på de sammenlignbare produktene, og resultatet ser slik ut (i spoiler): Her står det i store, uthevede tall at SIBA er billigere på 11 av de sammenlignbare modellene, og at Elkjøp er billigere enn SIBA på kun én av dem. Det jeg imidlertid stusser over er at prisdiffen aldri overstiger 190 kr (eller for den saks skyld 11 kr for modellene som koster under 10000 kr). Her er det dessuten totalt 20 sammenlignbare modeller, og skulle man kjøpt samtlige 20 ville det kun ha kostet 334 kr mer å handle hos Elkjøp. Den totale prislappen hos SIBA ville vært 208429 kr for en av hver modell, mens den hadde vært 208763 hos Elkjøp, altså er SIBA ca 0,16% billigere enn Elkjøp innenfor denne kategorien. Det er vel mulig SIBA manipulerer prisene sine bare så de er noen få kronestykker billigere enn sine sammenlignbare konkurrenter, det ser jeg heller ikke noe i veien med. Spørsmålet er derimot om ikke det er en smule misvisende å reklamere med store bokstaver om at man er billigst, når den totale differansen for hele sortimentet i en produktkategori kun summerer seg opp til 0,16%? Nå har jeg vel å merke ikke sett på andre produktkategorier. Ref. http://www.raeder.no/Aktuelt/Artikler-Seminar/Immaterialrett/Sammenlignende-reklame-fristende-men-farlig-farlig Endret 23. september 2012 av srbz 3 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 spørsmålet er vel heller om det er fakta eller ikke. Enten er det et faktum og reklamen er helt grei eller det er en påstand som ikke holder vann og det er ikke greit elle lovlig mener jeg å huske Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Som sagt holder det ikke at det er fakta for at det skal være lovlig, reklamen må samtidig ikke være misvisende. I banneren over påstås det at SIBA er billigere enn Elkjøp - det er alt som sies her. Grunnlaget for denne påstanden er ifølge SIBA at de er billigst på flest av de sammenlignbare produktene (altså modeller som begge butikker fører): "Vi gjennomførte PRISKRIGEN den 27. august kl. 08:04 og valgte SIBA vs ELKJØP. Resultatet ble som følger: Det er totalt 318 produkter som kan sammenliknes mellom SIBAs og Elkjøps sortiment. SIBA billigst på hele 212 produkter (67 %), og Elkjøp var billigere på kun 5 produkter (2 %), og begge hadde samme pris på 101 av produktene (32 %)." Derimot kan påstanden "SIBA er billigere enn Elkjøp" tolkes dithen at uansett hvilket produkt man ønsker å kjøpe, er SIBA billigere enn Elkjøp. Dette er åpenbart ikke riktig. Dessuten virker som om SIBA kun har tatt hensyn til hvor mange produkter som er billigere hos dem kontra Elkjøp, ikke hvor mye forskjellen faktisk utgjør. Om SIBA selger produkt A 20 kr billigere enn Elkjøp og produkt B 13 kr billigere, mens Elkjøp selger produkt C 300 kr billigere enn SIBA, er da SIBA billigst fordi de har flest produkter med lavere pris enn konkurrenten? I beste fall er dette vanskelig for den jevne forbruker å sjekke selv, i verste fall er påstanden "SIBA er billigere enn Elkjøp" misvisende fordi det avhenger av hvordan man definerer "billigst" når det dreier seg om hele produktsortimentet til to separate kjeder. I tillegg gjelder dette kun sammenlignbare produkter, altså produkter begge kjedene fører. SIBA fører f.eks. ikke denne mikrobølgeovnen, mens Elkjøp fører ikke denne mikrobølgeovnen. Slik pristesten er definert vil man da ikke sammenligne disse produktene ettersom det er ulike modeller. For alt Prisjakt.no sin test bryr seg kan Elkjøp være betydelig billigere (og ha større sortiment) innenfor produktkategorien "mikrobølgeovn", testen fokuserer kun på produkter begge kjedene har. For kategorien mikrobølgeovn dreier det seg om 0 produkter. Samtidig har SIBA 16 produkter innenfor denne kategorien, mens Elkjøp har 54. Noen av disse er da vitterlig nødt å være sammenlignbare, og likevel kan Prisjakt.no konkludere med at SIBA er billigere enn Elkjøp (på generell basis) uten å ta hensyn til dette. 3 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Men er det nok at en reklame er lovlig? bør ikke dens "hederlighet" ha noe å si om man som forbruker skal tolerer slik reklame? For det er en ting å si "vi er billigst" men å si vi er billigere en "denne spesifikke kjeden" vil jeg påstå er uetisk, og burde ikke tolereres. (Jeg kan ha litt høye standarder for reklameetikk) -frank Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Til sammenligning kjørte Djuice i fjor en kampanje der de kåret seg selv til testvinner i en test de selv hadde gjennomført. De så på ti populære telefonmodeller, og betraktet totalprisen deres (telefon + 12 ganger månedsavgift) mot innkjøp av ulåst telefon hos Komplett og 12 ganger månedsavgift for OneCall Folkepakka. Djuice kom best ut i åtte av disse tilfellene. Mobilen.no slaktet imidlertid testen, og sammenlignet heller med billigste nettbutikk for hver modell, istedenfor å konsekvent velge Komplett. Dermed var Djuice "best i test" i kun to av ti tilfeller. Saken endte med at Forbrukerombudet krevde at Djuice endret reklamen. Testen var riktignok sann - Djuice var billigere enn kombinasjonen Komplett + OneCall i åtte av ti tilfeller, derimot var budskapet i reklamen at det ofte er billigere (totalt sett) å kjøpe telefon med binding, noe testen ikke ga grunnlag for å påstå når man ikke har vurdert priser fra andre butikker enn Komplett. frankhaugen: Så lenge påstanden faktisk er sann ser jeg ingenting i veien for det, men problemet i slike sammenhenger er ofte at "fasitsvaret" avhenger mye av hvordan du tolker spørsmålet. Å si at en butikk er billigere enn en annen er risky så lenge de ikke fører de samme varene og prisen på hver enkelt vare kan være både høyere og lavere. Om man derimot ser på f.eks. en bedrift som tilbyr én type tjeneste, f.eks. 500 MB webhotell, og en annen bedrift som tilbyr i utgangspunktet den nøyaktig samme tjenesten til 10 kr mer per mnd, ser jeg ikke noe i veien for at bedrift 1 kan reklamere med at de er billigere enn bedrift 2. Det er ikke noe definisjonsspørsmål inne i bildet, du får nøyaktig det samme hos begge bare at det koster litt ekstra hos en av dem. Fair and square. Men så lenge man ikke har et så svart/hvitt paradigme bør man trå varsomt når man sammenligner seg selv med en navngitt konkurrent, og jeg føler SIBA har tråkket over en grense her ift. hva som er greit å påstå når man egentlig kun har vurdert en liten del av hva som totalt er med på å bestemme hvem som er "billigst". Endret 23. september 2012 av srbz Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Et lite mikrobølgeeksempel til: SIBA sin rimeligste mikrobølgeovn (Anderson) koster 399. Elkjøp sin rimeligste mikrobølgeovn (Matsui) koster 295. Disse er ikke sammenlignbare i forhold til at det er ulike modeller/merker, men for å se det fra kundeperspektiv: om jeg går i en butikk og skal ha en mikrobølgeovn, tråler jeg ikke butikkene for å finne helt spesifikt en Matsui-mikro eller en Anderson-mikro. Om jeg ender opp med å kjøpe en Matsui-mikro er det fordi det var det billigste jeg fant, kjapt og gale. Elkjøp er helt klart billigst (26% billigere) i kategorien "rævva, kjipe mikrobølgeovner", selv om produktene i sortimentet er ulike. Når jeg som kunde er på jakt etter den billigste mikrobølgeovnen som er å oppdrive, er det misvisende av SIBA å flashe med store bokstaver at de er billigere enn Elkjøp, når grunnlaget for denne påstanden er prisdiff på helt andre produkter. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Jeg synes de må få reklamere nøyaktig hvordan de vil, forbrukerne i Norge er som regel skeptiske nok til slike påstander, så det er helt ok for meg. Om man kjører sammenligning i alle kategorier, så er det totalt 346 produkter som finnes hos begge. Elkjøp har totalt 7000 produkter i prisjakt.no sin produktliste, SIBA 1712. Mao er det særdeles lite som finnes begge steder, og det er enormt vanskelig å si hvem som er billigst slikt sett. Skulle gjerne sett at det kom en slutthandlekurv-sum på priskrigsiden til Prisjakt.no. Hadde gjort det enklere å sammenligne totalprisen. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå