Gå til innhold

Galvanisk skille - hva og hvordan?


Anbefalte innlegg

heisann..

 

Leste endel på forumet her om galvanisk skille.. For å hindre støy fra f.eks kabel-tv når jeg har koblet pc og tv på anlegget.

 

Hvordan ser det ut og hvordan kobler man det til?

Jeg bare spør, siden flere sier det er en god løsning på during i høyttalere.

Bare lurer på om det er vanskelig eller om det bare er noe man plugger mellom kabelen og tv uttaket...?!? :shrug:

 

For ordens skyld: Jeg har sjekket og dratt ut alle mulige kabler. Støyen blir borte hvis jeg drar ut kabel-tv ledningen.

Fint hvis noen vet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

galvanisk skille er når du fks bruker skilletrafo

 

da får du 220 nettverked m skilt med ditt eget

 

men jeg tror det du trenger er et kobberrør i hagen med en fet kabel for å jorde anlegget

 

du kan få folk fra radiostøy kontrollen til å sjekke hos deg også

 

ta ut kabler og hør om du hører forskjell vri litt på kablene også for å sjekke kontaktene også

Lenke til kommentar

Galvanisk skille som beskrevet ovenfor kan du få fra en vanlig transformator med 1:1 viklingsforhold f.eks 230V inn og 230V ut. Energien overføres via magnetisme og har dermed ingen "ledende" elektrisk kontakt mellom tilkoblingene på respektive sider.

 

l5174.jpg

 

 

 

Elfa har slike skilletransformatorer.

 

Kan også få galvanisk skille på andre måter. F.eks kan en lysdiode lyse på en lysfølsom motstand og dermed gi kontakt ( optokobler ). Dermed er det ingen elektrisk kontakt. Blir ofte brukt for å skille følsom elektronikk fra det elektriske fordelingsnettet.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hatt samme problem som deg. Det jeg gjorde for å eliminere problemet var følgende:

 

Kjøpte to korte antennekabler som jeg skjøtet sammen. I skjøten mellom disse to skar jeg bort endel av skjoldet på begge kabler slik at det ikke lenger var kontakt. Deretter loddet jeg en liten kondensator (husker ikke verdien) over gapet. Surret dette inn i tape og hadde da fått et skjøtestykke jeg kunne koble inn et sted mellom vegguttaket og TV'n/Videoen.

 

Enkelt og greit, kostet heller ikke mye.

Lenke til kommentar

Fant dette på en annen post:

 

Problemet du har kalles en jordsløyfe. Dette får du når TV/anlegget ditt er koblet til 2 forskjellige jordingspunkter.

 

Mest sannsynlig så er TV/anlegg koblet til kabelTV. Når du da også jorder anlegg til strømnettet via PC, så får du en jordsløyfe.

 

Det er flere tråder rundt dette temaet på forumet, så ta og søk litt.

En løsing(som jeg bruker) er å bruke et galvanisk skille på kabelTV kabelen. Det får du f.eks. kjøpt på www.tveco.no.

 

Hvis du ikke har kabelTV, så er det en annen kabel som er jordet. Dra ut en og en kabel fra TV/anlegg til brummingen forsvinner, da har du funnet synderen.

 

Jeg kan godt tenke meg å kjøpe et slikt galvanisk skille.. Er det i dette tilfellet noe alla det som er bilde av i posten over? Er det noe spesielt jeg må ha for å installere det?

 

Beklager hvis jeg spør dumt, men er ingen tekniker... Det er ikke noe loddeutstyr eller noe annet spesielt jeg trenger??

 

Jeg vil gjerne bli kvitt den elendige duringa på sub'en (pg anlegget generelt) :yes:

Lenke til kommentar

OBServer:

Jeg har ikke noe loddeutstyr, eller annet utstyr som er mer avansert enn skiftenøkkel og skrutrekkere... :D

 

Men den løsningen du presenterer virker jo forholdsvis grei.. Hvis man vet hva en kondensator er og hvor man får tak i en...

 

Hadde jeg hatt utstyret skulle jeg greid det, men er i utgangspunktet lysten på å kjøpe en ferdig løsning... Enkel og grei.. Hvis det finnes

 

Edit: Leste ikke posten din godt nok :p

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig kan du gå til en Elektronikk/Radio/TV butikk å spørre etter en antenneisolator. Evt. forklare problemet ditt og høre om de har en løsning. Mulig det er størst håp hvis du går til en butikk som drives av en eldre person (typisk familiebedrift) som har holdt på noen år (dvs ikke Elkjøp... :wink:).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...