Gå til innhold

Samordna opptak, kan noen forklare dette?

snowflake1

Anbefalte innlegg

http://www.samordnao...plasser/rangert

Ta f.eks. det første: Universitetet i Stavanger - Rettsvitenskap

Da ser jeg følgende i tablellen:

Antall planlagete studieplasser: 15

Søknader førstevalg: 301

Betyr dette da at 286(301-15) personer ikke fikk studieplass? :ohmy:

Det er jeg kjempemange! Jeg skjønner ingenting.. er det helt umulig å komme inn da?

Hvordan fungerer egentlig Samordna opptak?

Er så forvirret, håper noen kan hjelpe meg litt :confused:

Takk for svar!

Endret av snowflake1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer :) Nå har du riktignok tatt tallene for rettsvitenskap i stavanger da, men 301 søkere og 15 plasser gjør jo at 1 av 20 kommer inn, sånn cirka, sånn som "førstevalg per plass" forteller.

Men så er det jo i tillegg flere søkere enn kun de som har det på første.

Lenke til kommentar

Stemmer :) Nå har du riktignok tatt tallene for rettsvitenskap i stavanger da, men 301 søkere og 15 plasser gjør jo at 1 av 20 kommer inn, sånn cirka, sånn som "førstevalg per plass" forteller.

Men så er det jo i tillegg flere søkere enn kun de som har det på første.

Men hva skjer hvis man ikke kommer inn, hvis man har søkt på det f.eks? Står man uten studieplass da? :o

Lenke til kommentar

Det spørs jo på hvordan karakterene dine er. Søkere blir jo ikke plukket ut tilfeldig, men de med høyest poengsum får plass.

Edit: Poenggrensen var på 47.7 i ordinær kvote for rettsvitenskap ved UiS i år, altså snitt på 4.77 (dette inkluderer diverse ekstrapoeng, slik at den reelle grensen ikke egentlig er så høy).

http://www.samordnao...a_hoved_12.html

Det er mye mer hensiktsmessig å se på poenggrensene enn antall studenter som fikk plass i forhold til søkere. Husk også at du kan søke på sånn 10 eller noe studier samtidig.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Det spørs jo på hvordan karakterene dine er. Søkere blir jo ikke plukket ut tilfeldig, men de med høyest poengsum får plass.

Edit: Poenggrensen var på 47.7 i ordinær kvote for rettsvitenskap ved UiS i år, altså snitt på 4.77 (dette inkluderer diverse ekstrapoeng, slik at den reelle grensen ikke egentlig er så høy).

http://www.samordnao...a_hoved_12.html

Det er mye mer hensiktsmessig å se på poenggrensene enn antall studenter som fikk plass i forhold til søkere. Husk også at du kan søke på sånn 10 eller noe studier samtidig.

Ok, takk, det var litt oppklarende :)

Men poenget er at selv om jeg har nok studiepoeng til å komme inn på et studie(og setter det som førstevalg), så er det langt ifra sikkert at jeg har kommer inn på det? Forstår jeg riktig eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...