Gå til innhold

Hvor mye er din stemme verdt?


Alle partier tilbyr å "kjøpe" din stemme ved å love deg diverse goder om du stemmer på dem.  

59 stemmer

  1. 1. Hvor mye må de minimum betale deg for at du kommer til å stemme på et parti du ikke er enig med?

    • 10 kr
      2
    • 100 kr
      2
    • 1,000 kr
      10
    • 10,000 kr
      21
    • 100,000 kr
      8
    • 1,000,000 kr
      5
    • 10,000,000 kr
      1
    • 100,000,000 kr
      2
    • Mye mer!
      8
  2. 2. Hvor mye må de minimum betale Kari og Ola Nordmann for at disse endrer sin stemme?

    • 10 kr
      2
    • 100 kr
      2
    • 1,000 kr
      10
    • 10,000 kr
      15
    • 100,000 kr
      7
    • 1,000,000 kr
      1
    • 10,000,000 kr
      1
    • 100,000,000 kr
      0
    • Mye mer
      3


Anbefalte innlegg

I og med at alle partier lover diverse goder til "deres" velgere og slik kjøper stemmer, lurer jeg på hvor mye dere anser dere burde få betalt for å stemme på ett parti dere er fundamentalt uenige med.

 

Cash in hand!

 

La oss se bort fra den moraliserende del (ettersom vi stort sett ser bort fra den uansett når vi sikler over godene som de forskjellige partier lover oss). Videre la oss se bort fra lovligheten av dette tiltaket.

 

Altså, uten noen moralske kval og uten fare for å bli straffet for å akseptere bestikkingen, hvor mye må det partiet som dere er mindst enige med betale dere cash for at dere skulle endre deres stemme til dette partiet?

 

Vi kan gå ut fra at deres stemme er like viktig som idag (mao nærmest irrelevant)

 

http://en.wikipedia....radox_of_voting

 

 

PS. OBS: Utbetaling vil KUN skje OM partiet kommer til makten, men VIL skje om de kommer til makten. (ie det er ett troverdig løfte om å utbetale cash til deg.)

 

Lagt til ekstra spørsmål om Ola og Kari etter at avstemming opprettet derfor vil antall svar ikke stemme overens.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarte for 10,000 men bare under visse omstendigheter. La oss si at FRP kjørte denne taktikken og vi så at mange hang seg på dette tilbudet, da ville jeg igjen stått imot. Et godt poeng med hvor mye en liten stemme er verdt, men ved en eventuell kampanje rettet mot tilbudet hadde jeg nok stilt meg bak denne. Selv om 10,000.. 100,000 osv er mye penger. Selvfølgelig er det lett og svare på nå, og svaret hadde nok hos mange (inklusivt meg selv) basert seg på den aktuelle økonomiske situasjonen.

 

Dette dog basert på hvor ekstreme meningene til partiet var. Med teksten over tenker jeg på "på-jorda" partier som i det minste har en brøkdel meninger jeg kan forsvare. I alle andre tilfeller ville svaret vert "Ikke til salgs".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siden jeg mener at alle viktige norske partier er sosialdemokratiske, og de som ikke er det er så små at de uansett ikke får makten (så mange milliarder at de kan kjøpe flertallet av befolkningen har de ikke på bok noen av dem) så hadde jeg nok gladelig kunnet solgt min stemme for så mye penger at det gjorde en forskjell. En million hadde kommet innmari godt med nå, for ti millioner hadde jeg vært sikret for resten av livet. Hvorfor skulle jeg si nei til det når jeg vet at det uansett blir "business as usual"...?

 

Mine prinsipper er nok verd mer enn 10 000, det holder ikke til en ny gitar en gang, men hundre tusen hadde vært fristende.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg selger gjerne stemmen min. Noen bud?

 

Det er uansett forskjell på om jeg er den eneste som får et slik tilbud, eller om det er noen som er ute etter å kjøpe seg nok stemmer til å "vinne" et valg.

 

Om det siste er tilfellet ville jeg vært rimelig dyr, men når vi begynner å nærme oss millionen blir viljestyrken raskt svekket. Hvis det første var tilfellet ville jeg tenkt at min stemme ikke ville utgjøre noe forskjell og et par tusen hadde vært nok.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Muligens verdt å observere at, som med alle politiske løfter, er denne utbetalingen nos som KUN vil skje om dette partiet kommer til makten.

 

Altså, isteden for å love deg gratis barnehageplass eller lignende, lover de deg utbetaling i klingende mynt om de vinner.

 

Jeg ser over at noen vil ha bedre betalt om det at de endrer sin stemme kan medføre at det partiet de ikke liker kommer til makten. Så det er verdt å presisere at dette er en nødvendig forutsettning.Dog, skal det bemerkes til slutt at DIN stemme er fortsatt irrelevant ettersom resultatet av valget avhenger av "folkets bestikkenhet" og ikke din. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er ikke noe svaralternativ for meg der. Det er mange partier jeg kunne stemt på dersom jeg fikk 10 000, noen måtte jeg opp i 30-100 000 for å stemme på. Hvis stemningen innebærer at jeg kun får disse pengene dersom partiet jeg stemte på kom til makten, så kan man jo utelukke en god del ekstreme partier. Jeg hadde rett og slett ikke latt meg bestikke til å stemme på "Guds parti", dersom noe sånt hadde eksistert, og dette var strengt religiøst, enten det var et muslimsk parti, eller det var et katolsk parti, eller et strengt konservativt protestantisk parti, eller hva det enn måtte være av dogmatisk religiøst tant og fjas parti.

 

Fascistiske (lik nazistpartiet i tyskland) partier, like så. Jeg hadde ikke latt meg bestikke.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Muligens verdt å observere at, som med alle politiske løfter, er denne utbetalingen nos som KUN vil skje om dette partiet kommer til makten.

Det gjør det litt værre. Det finnes nok noen partier (i hvert fall i teorien) jeg ikke ville stemt på for noen pris. Det er partier som aldri ville komme til makten, riktignok, men da ville jeg jo heller ikke få noen penger.

 

Så da måtte jeg vel heller stemme taktisk, det vil si selge min stemme til et parti som hadde reell mulighet til A: Å få makt, og B: Betale for seg. :)

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel det de fleste gjør i praksis? Det eneste jeg har gjort her er igrunnen å omgjøre "godene" du blir lovt til kroner og ører.

 

Eller for å si det slikt, de fleste er vel "enige" med det partiet som lover DEM mest goder, mao deres ideologi måles i kroner og øre som de selv håper å få ut av "ordningen".

 

Bør vel også nevnes at det hele ser ut til å være relativt basert, dvs hva du blir lovet i fremtiden minus det du får idag.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvis dette var et tilbud som kun jeg kunne benyttet meg av, så hadde jeg solgt stemmen min for 10.000. Èn stemme gjør ikke det store utslaget. Men om hele norges befolkning fikk dette tilbudet før et stortingsvalg, så ser jeg på min stemme som mer verdt. Kanskje 100.000.

 

Jeg skulle selvsagt helst svart at min stemme ikke kan kjøpes. Men jeg må innrømme at jeg mest sannsynlig hadde tenkt veldig egoistisk hvis det lå en haug kontanter forran meg.

 

Edit: jeg leste nå at partet jeg stemmer på må VINNE valget før jeg får utbetalt. Da endrer alt seg. Vi må nok opp i 100.000.000 før jeg setter NorgesPatriotene eller Vigrid med flertall på stortinget. Faktisk ikke helt sikker på om det er nok heller. Det er jo tross alt bare penger.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle selvsagt helst svart at min stemme ikke kan kjøpes. Men jeg må innrømme at jeg mest sannsynlig hadde tenkt veldig egoistisk hvis det lå en haug kontanter forran meg.

Må jo si at det igrunnen er hyggelig at vi konkluderer med at hele den demokratiske prosessen er ett spørsmål om hvem som betaler best for din stemme.

 

Nå må jeg bare begynne å trille kroner ;)

Lenke til kommentar

Vi har vell også noke som heiter inflasjon.

Sidan ein her fort vil få ein situasjon der omtrent halvparten av alle nordmenn med stemmerett plutselig har fått utbetalt ein større sum så vil vell det meste av priser stige?

Om dette ble finansiert ved å trykke penger ville nok dette skjedd, men la oss anta at det IKKE er finansieringsmåten av tilbudet ettersom det som du sier ville bety at tilbudet om 10,000 kr igrunnen ikke er verdt mer enn 5,000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...