Balthier Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hei. Jeg lurer på hvordan en moderne atomkrig hadde sett ut. Hva konsekvensen for miljøet ville vært og hvordan det ev. hadde fortonet seg. Si at drøyt 500 moderne bomber går av over ett til to begrensede områder... Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hei. Jeg lurer på hvordan en moderne atomkrig hadde sett ut. Hva konsekvensen for miljøet ville vært og hvordan det ev. hadde fortonet seg. Si at drøyt 500 moderne bomber går av over ett til to begrensede områder... Vel, vi vet ikke egentlig hva en atomkrig vil bære med seg da noe slik aldri har skjedd, men en "atomvinter" og store strålingsskader er ganske sikkert. Destabilisering av været er en selvfølge. Det som er litt ironisk er at man vil nok ikke ha slike total menneske-utryddelse som man trodd i gamledager, men strålingen vil selvsagt drepe mange men det blir over år. til tross for at det var forferdelig lærte tjernobyl oss mye om strålingens effekter på menneskekroppen over lengre tid. -frank Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Ville lagt seg masse støv over jorda sånn at det ikke ville kommet sollys inn. Videre så kan også radioaktivt materiale spre seg fort hvis man bruker stratetigiske våpen. Edit: Bare søk på nuclear winter eller noe. Har også vært "nuclear" winter før under middelalderen da en supervulkan hadde utbrudd (eller så var det bare en veldig kraftig "vanlig" vulkan). Endret 23. september 2012 av ThaHoward Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Har lest wiki linken... Opprinnelig trodde jeg det var strålingen som førte med seg vinteren. Men ser ut som det er sotet... Hvor lang tid ville det tatt for sotet å strekke seg rundt hele kloden, hvor lenge ville det vart og ville ALT planteliv dødd ut? Hva med radioaktivt utfall og ev. planteliv som kunne latt seg høste etc. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Fører sotet/støvet med seg den radioaktivite strålingen? Vil det radioaktive utfallet strekke seg globalt? Hvor mye radioaktiv stråling snakker vi om fra ground zero og utover osv. Endret 23. september 2012 av Balthier Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Radiasjonen hadde kommet an på typen bomber brukt Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Fordi, sant. Er det slik at sotet fører med seg radioaktiviteten eller hvordan er det? Vil det si at radiasjonen går globalt? Hvor mye radiasjon snakker vi om osv. stråling heter det ikke "radiasjon", selv om jeg skjønner hvorfor du kan tro det da det heter "radiation" på engelsk. -frank Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Radiasjonen hadde kommet an på typen bomber brukt Dagens bomber. Blir vel Hydrogen da, sant. Kan jo også tenkes at atomkraftverk er vitale mål i en slik krigsføring...? Endret 23. september 2012 av Balthier Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Radiasjonen hadde kommet an på typen bomber brukt Dagens bomber. Blir vel Hydrogen da, sant. Hadde blitt litt av hvert, hydrogen og atom (fusjon og fissjon), strategiske (ta ut hele byer etc) og taktiske (for bruk på slagmark), ICBM-er, bomber, etc etc. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Fordi, sant. Er det slik at sotet fører med seg radioaktiviteten eller hvordan er det? Vil det si at radiasjonen går globalt? Hvor mye radiasjon snakker vi om osv. stråling heter det ikke "radiasjon", selv om jeg skjønner hvorfor du kan tro det da det heter "radiation" på engelsk. -frank Stråling heter det, ikke "radiasjon". Selv om jeg skjønner hvorfor du kan tro det da det heter "radiation" på engelsk. -Bedreviter. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Fordi, sant. Er det slik at sotet fører med seg radioaktiviteten eller hvordan er det? Vil det si at radiasjonen går globalt? Hvor mye radiasjon snakker vi om osv. stråling heter det ikke "radiasjon", selv om jeg skjønner hvorfor du kan tro det da det heter "radiation" på engelsk. -frank Stråling heter det, ikke "radiasjon". Selv om jeg skjønner hvorfor du kan tro det da det heter "radiation" på engelsk. -Bedreviter. http://snl.no/radiasjon Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hehe jeg skulle til å redigere det inn. Man kan altså bruke radiasjon på norsk. "radiasjo'n m1 (av radiere) utstråling" Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Jeg gjør det kun for enkelthetens skyld. Det er lettere å skrive radiasjon enn radioaktivt utfall. Men har rettet på det nå. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Anyways hvem bryr seg om det er rett eller ikke. Man skjønner hva personen mener så hvorfor ikke fokusere på innholdet, fakta og selve diskusjonen isteden for å pirke Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Anyways hvem bryr seg om det er rett eller ikke. Man skjønner hva personen mener så hvorfor ikke fokusere på innholdet, fakta og selve diskusjonen isteden for å pirke Er mye morsommere å pirke! Men hvis det hadde blitt en full atomkrig så ville vi ikke overlevd. Vi får vel da satse på at USA setter ut (atom, hydroge, taktiske) rakketter rett ved Kina sånn at det kan ta ut dem før de får mulighet til å skyte tilbake. Kan skrive mer om det imorgen (når jeg ikke trøtt), men du kan lese opp på Cuba krisen, grunnen til at den var så uønsket var fordi at Sovjet da kunne rett og slett ha tatt ut atomanleggene til USA og senere også byene før radarene til USA kunne ha fanget opp rakketene. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Radiasjonen hadde kommet an på typen bomber brukt Dagens bomber. Blir vel Hydrogen da, sant. Hadde blitt litt av hvert, hydrogen og atom (fusjon og fissjon), strategiske (ta ut hele byer etc) og taktiske (for bruk på slagmark), ICBM-er, bomber, etc etc. Fission bombene er de mest miljøskadelige. Og de blir for det meste ikke produsert lenger, annet enn det som måtte være lagret på div. våpenlagere. Så det blir vel for det meste H-bomber i en eller annen form. H-bombene legger ikke igjen like mye ødeleggende stråling ut i fra det jeg forstår. Spørsmålet er da i hvilken utstrekning dette er sant. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Radiasjonen hadde kommet an på typen bomber brukt Dagens bomber. Blir vel Hydrogen da, sant. Hadde blitt litt av hvert, hydrogen og atom (fusjon og fissjon), strategiske (ta ut hele byer etc) og taktiske (for bruk på slagmark), ICBM-er, bomber, etc etc. Fission bombene er de mest miljøskadelige. Og de blir for det meste ikke produsert lenger, annet enn det som måtte være lagret på div. våpenlagere. Så det blir vel for det meste H-bomber i en eller annen form. H-bombene legger ikke igjen like mye ødeleggende stråling ut i fra det jeg forstår. Spørsmålet er da i hvilken utstrekning dette er sant. Jo kanskje, men jeg tror at de bruker atom"hoder" i taktiske våpen. Uansett så er jo hydrogen våpen en del sterkere og en "thermonuclear war" er mer fryktet enn "nuclear war". Vil også tro at pga. at hydrogennomebene er mye sterkere så vil de etterlate seg mye mer støv i lufta. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Joa men counterpirking er artigst Uansett https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states http://www.blatantworld.com/feature/the_world/nuclear_weapons_stockpiles.html Det ikke Kina du bør bekymre deg over: Russland: 12000 Kina: 240 Pakistan: 70-90 India: 60-80 Nord Korea: <10 Iran: ?? Tot: ~12420 stridshoder USA: 9600 Frankrike: 300 UK: 225 Israel: 80 Tot: ~10250 stridshoder I en eventuel krig er det NATO mot den øverste gruppa. Så spørs det hvilken side de forskjellige landene egentlig er på. Det er mye som skjer "under bordet". Beklager eventuelt OT. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Joa men counterpirking er artigst Uansett https://en.wikipedia.../List_of_states http://www.blatantwo...stockpiles.html Det ikke Kina du bør bekymre deg over: Ja det er jeg klar over, men tror at han tenker på Kina pga. en tidligere tråd. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) @Elenef Det du snakker om er global krig. Da dør jo alle uansett. Joa men counterpirking er artigst Uansett https://en.wikipedia.../List_of_states http://www.blatantwo...stockpiles.html Det ikke Kina du bør bekymre deg over: Ja det er jeg klar over, men tror at han tenker på Kina pga. en tidligere tråd. Ikke spesifikt. India-Pakistan, Israel-Iran, Kina-USA. Det finnes mange muligheter. Endret 23. september 2012 av Balthier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå