Gintoki Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hey, siden jeg får inn litt penger snart, så har jeg lyst på et skikkelig bra kamera. Har før øyeblikket et slitent digitalkamera på 8mp som tar greie bilder men ikke bra nok og filming med den er helt drit. Så jeg er da på utkikk etter et nytt kamera og har null erfaring verken med vanlige kameraer eller speilrefleks. Hva anbefaler dere? Kriteriene er: Skal kunne filme i 1080p med od kvalitet og bra fps. Ta gode høyoppløste bilder uten noe tegn til kornete områder, men pixel perfekt til oppløsningen slik som på dette eksempel bilde: http://likables.no/images/photos/6064/236d71d01ca2c84603f5e1419d2387e7.jpg og helst med gode menyer. og kanskje touch skjerm? Og kan ta bilder opptill 5+ bilder i sekkundet? (faren min har et speilrefleks kamera som kan ta sykt mange bilder i sekundet) Er ikke helt sikker på pris ennå siden jeg ikke vet hva jeg skal velge. Men tenkte kanskje maks 10.000? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Det bildet du linker til er softet så j at nesten sliter i øya, det har ikke noe med pixler, ISO, korn eller kvalitet å gjøre bare så det er sagt. Nedre del av haka, leppene og ved håret på høyre siden for panna så ser man litt snodige overganger og finnes knapt noe i ansiktet hennes som kan kalles menneskelig hud. Nikokn D7000 kan være ett valg, anbefaler å sjekke ut testene og anbefalingene her på akam.no Endret 22. september 2012 av fo2re Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Kan anbefale Canon 550D som jeg selv har, er et perfekt speilrefleks kamera som kan filme i ganske god kvalitet. Har prøvd Canon 60D, og vil anbefale den og. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hvis din far har et speilreflekskamera, kan du ikke låne hans en liten stund for å prøve det? Hvilket kamera er det han har? Og eksempelbildet; Er vel noe av det verre jeg har sett, det har ingen ting med kamera å gjøre, heller mangel på PS-kunnskaper... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Du har tre alternativer angående type kamera. "forenklet fortalt" Systemkamera m/speil "speilrefleks"= rask skuddtakt, gode videobilder og skarpe bilder grunnet muligheten til å bytte objektiver, ulempen er: stort og tungt, kan bli dyrt, samt manuell videofunksjon. Systemkamera uten speil= skarpe bilder grunnet mulighet til å bytte objektiver, lite og lett "avhengig av type objektiv man bruker" video m/autofokus, ulempen liten skuddtakt, treg fokusering, kan bli dyrt. Entusiast-kompaktkamera = skarpe bilder "nesten på linje med speilrefleks", lite og lett, relativ rimelige, ulempene er: liten skuddtakt, slapp autofokus, lang starttid, ingen mulighet til og bytte objektiver, lite zoom-område. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Angående manuel videofunksjon i speilrefleks, vil det si at jeg bare trenger å fokusere manuelt når jeg skal filme? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Angående manuel videofunksjon i speilrefleks, vil det si at jeg bare trenger å fokusere manuelt når jeg skal filme? Ja, men det er autofokus under filming med speilrefleks, den er bare veldig treg eller du må trykke inn en knapp hver gang du skal fokusere, der er speilløse systemkameraer bedre. Endret 23. september 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Ok, for aner ikke hva jeg skal ha. Om det er med, eller uten speil eller noen ting. Så sitter grundig fast på denne :/ Endret 23. september 2012 av Pargadox Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Anbefaler å ta en tur og kjenne på kameraene i en butikk så du får et viss innblikk. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Canon 650d er vell også en mulighet. Den har touch-screen. Etter hva lest tar god video. Koster ca 5800.- for huset. Et lite review her. http://www.youtube.com/watch?v=pfINGg4w6XM Ellers er d7000 et knall dslr som tar gode bilder, men er vell kanskje hakket dårligere på video enn 650d? Huset ca 6500.- Ellers hvist du har en fotosjappe der du bor, som nautica sier gå og tafs på noen. *edit* Dette er speilreflekser vell og merke. Endret 23. september 2012 av Jann. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 "forenklet fortalt" Systemkamera m/speil "speilrefleks"= rask skuddtakt, gode videobilder og skarpe bilder grunnet muligheten til å bytte objektiver, ulempen er: stort og tungt, kan bli dyrt, samt manuell videofunksjon. Rask skuddtakt gjelder som regel KUN de dyreste modellene, Canon 60D har 5,3b/sek. Panasonic G5 har 5-6b/sek. Systemkamera uten speil= skarpe bilder grunnet mulighet til å bytte objektiver, lite og lett "avhengig av type objektiv man bruker" video m/autofokus, ulempen liten skuddtakt, treg fokusering, kan bli dyrt. Speilløs er lite og lett uansett objektiv hvis man sammenligner med speilrefleks; Canon 650D m/ 17-55/2.8 vs. Panasonic G5 m/ 12-35/2.8 Liten skuddtakt? Min Olympus E-M5 har 9b/sek. og den fokuserer ikke tregt. Følgefokus er dessverre fortsatt elendig på speilløse kameraer, men det er ingenting å si på kjappheten. Hva?! Nautica, nå er du dessverre langt ute på viddene. TS, jeg tilhenger av speilløst systemkamera, spesielt Panasonic og Olympus pga størst utvalg av optikk. Ta en titt på panasonic G5, Sony NEX og Olympus E-M5. Panasonic er best på video. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Som jeg begynte innlegget mitt med "forenklet fortalt" skulle jeg ta med alle relevante fakta hadde jeg holdt på i hele dag med innlegget Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Ble vel ikke allverens imponert mht. det bildet du linket til..... Take a look at Panasonic Lumix GH3 (speilløst/MicroFourThirds), det er vel ikke så langt unna butikkhyllene, og forventes å være et riktig så bra kamera (også video)! Får også veldig god optikk til disse MFT-kameraene! Endret 24. september 2012 av smort1 Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 "forenklet fortalt" Systemkamera m/speil "speilrefleks"= rask skuddtakt, gode videobilder og skarpe bilder grunnet muligheten til å bytte objektiver, ulempen er: stort og tungt, kan bli dyrt, samt manuell videofunksjon. Rask skuddtakt gjelder som regel KUN de dyreste modellene, Canon 60D har 5,3b/sek. Panasonic G5 har 5-6b/sek. Systemkamera uten speil= skarpe bilder grunnet mulighet til å bytte objektiver, lite og lett "avhengig av type objektiv man bruker" video m/autofokus, ulempen liten skuddtakt, treg fokusering, kan bli dyrt. Speilløs er lite og lett uansett objektiv hvis man sammenligner med speilrefleks; Canon 650D m/ 17-55/2.8 vs. Panasonic G5 m/ 12-35/2.8 Liten skuddtakt? Min Olympus E-M5 har 9b/sek. og den fokuserer ikke tregt. Følgefokus er dessverre fortsatt elendig på speilløse kameraer, men det er ingenting å si på kjappheten. Hva?! Nautica, nå er du dessverre langt ute på viddene. TS, jeg tilhenger av speilløst systemkamera, spesielt Panasonic og Olympus pga størst utvalg av optikk. Ta en titt på panasonic G5, Sony NEX og Olympus E-M5. Panasonic er best på video. Enig med kelux 78 Systemkamera uten speil har vel faktisk raskere skuddtakt jevnt over en speilrefleks. Sony nex har lenge hadt 10 b/s på sine fleste modeller og også mft og nikon 1 bl.a har kjappere skuddtakt en tilsvarende speilrefleks. Et unntak er sony sine alpha modeller, disse har gjennomsiktig speil og har også mange b/s ellers ser Nex 6 ut som et flott kamera som jeg vil anbefale trådstarter å ta en titt på. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Sony nex har lenge hadt 10 b/s på sine fleste modeller og også mft og nikon 1 bl.a har kjappere skuddtakt en tilsvarende speilrefleks. Var ikke akkurat det beste eksempelet du presenterte her, hva med og fortelle hele sannheten ? 10 bilder i et sekund og etterpå 1 bilde i sekundet, hvis man ikke aksepterer dårligste jpg-kvalitet da, for å ikke snakke om følgefokus samt knotete menyer Endret 25. september 2012 av Nautica Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Sony nex har lenge hadt 10 b/s på sine fleste modeller og også mft og nikon 1 bl.a har kjappere skuddtakt en tilsvarende speilrefleks. Var ikke akkurat det beste eksempelet du presenterte her, hva med og fortelle hele sannheten ? 10 bilder i et sekund og etterpå 1 bilde i sekundet, hvis man ikke aksepterer dårligste jpg-kvalitet da, for å ikke snakke om følgefokus samt knotete menyer Da jeg hadde nex 5n holdt den 10 b/s i cirka 1,5 sekunder i beste jpg kvalitet. Du har rett i at buffer er litt liten på en del hybridkameraer, men nå var det skuddtakt jeg pratet om. Jeg vil heller ha 10 b/s i 1,5 sekunder en 3 b/s i 10 sekunder, men alle har forskjellige behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå