Gå til innhold

Overgang fra VMware Server 2.0 til VMware ESXi... vanskelig!

Moskus

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg ikke har så altfor mye peiling på, og hadde nok trodd dette skulle være enklere.

Jeg har en eldre HP Workstation xw4550 maskin med 8 GB RAM jeg tenkte å bruke til litt enkel virtualisering. Til nå har jeg kjørt VMware Server 2.0 på en laptop, men da jeg ikke får mer minne i denne, må jeg bruke noe annet.

Jeg formaterte xw4550 harddisken med Gparted til EXT3 (og 4), men VMware ESXi installasjonen finner ikke harddisken. Jeg har nå forstått at VMware er ganske kresen på harddisk kontrollerne sine, det var jo et skår i gleden...

Er det noe jeg kan gjøre med det?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til begge to! :)

Jeg kom over en annen post som hadde tilsvarende problem, og mente da at å formatere bort fra NTFS gjorde at installasjonen så diskene. Men det stemte ikke. ;)

AHCI mener jeg at jeg prøvde, men skal ikke banne på det. Skader ikke å prøve en gang til...

Det er forholdsvis sjeldent jeg føler meg helt fullstendig idiot, men dette er tydeligvis en av de gangene. Jeg fant faktisk linken du linker til, wsp, men har et spørsmål:

Det virker jo som om de har en kjørende ESXi-installasjon før de begynner? Iallfall noe som man kan logge seg på med med SSH?

... eller kan man gjøre dette med installasjonsCDen?

EDIT: Finnes det en "billig" disk controller som er støttet jeg kunne brukt istedenfor?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hei .

De du refererer til kjører antagelig hypervisor fra stick.

Du kan installere hypervisoren til f.eks memory card eller USB stick.

ESX booter/kjører da fra USB.

Under vmware vsphere legger man da "ekte" disker til datastore.

Se:

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1020655

Er også linker videre her til ESX5

Lenke til kommentar

Det skrives veldig lite til en USB stick hvor ESXi er innstallert, så det er ikke noe problem.

Hvis den ikke booter, må du rote litt i BIOS og evt sjekke rekkefølgene på boot devices. Kan jo kanskje tenkes at serveren/BIOS i seg selv ikke støtter boot fra USB stick, finn manualen for å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Det skrives veldig lite til en USB stick hvor ESXi er innstallert, så det er ikke noe problem.

Akkurat, regnet med noe slikt. :)

Hvis den ikke booter, må du rote litt i BIOS og evt sjekke rekkefølgene på boot devices. Kan jo kanskje tenkes at serveren/BIOS i seg selv ikke støtter boot fra USB stick, finn manualen for å finne ut av det.

HP selv gir meg diagnoseverktøy som skal installeres og bootes fra USB, så jeg regner med at det skal være støttet på et vis. Har satt "USB device" som nr 2 i boot rekkefølgen, og alt ser tilsynelantende pent ut. BIOS finner disken, og installasjonen finner disken. Men ikke akkurat når jeg skal boote, tydeligvis.

Mulig at en 16 GB pinne ikke var lurt her. Prøver meg også på ESXi 4.1 og 4.0... *sukk*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...