Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp: første bil, billig å forsikre og god å kjøre?


-Bård

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker litt hjelp her.

 

Er snart 18 år, og ser etter en første bil til når jeg får lappen. Synes det er mye å ta hensyn til, og vanskelig å beregne hvor dyrt det blir å ha den i drift, både mtp. årsavgift og alt som hører med.

 

Jeg tenker selv at det er bedre å ta opp et lite lån og kjøpe en bil til 50-60 000 (smertegrense på 70000) og betale ned noen tusen i året på lånet enn å kjøpe en billig gammel dårlig bil, og betale på reparasjoner på bilen. Er dere enige eller uenige i dette?

 

Hvor mye må jeg regne med å måtte betale på bilen? Jeg har blitt fortalt at det er dyrt å forsikre typiske ungdomsbiler som BMW, Golf og lignende. Er Passat stasjonsvogn i samme gate?

 

Jeg liker svært godt passater, har lagt merke til at de er gode å kjøre, og kjører mange km før de gir seg. Er det noen spesielle merker jeg bør holde meg langt unna?

 

Hvordan bør jeg registrere/ forsikre bilen for å få billigst mulig forsikring?

 

Er det noe jeg bør tenke spesielt på ang. andre utgifter?

 

Edit: kan legge til at jeg, som alle andre på min alder, godt kan tenke meg en bil med større motor enn 70hk på 1,2l. Så klart trenger jeg ikke diger motor, men den trenger vel ikke være helt elendig for å få billigere forsikring, eller?

 

Takker for svar!

-Bård

Endret av -Bård
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mazda er gode biler å kjøre(se tester på blandt andre top gear og fifth gear) og har bra kvalitet på det tekniske selv om interiør kvaliteten og utsende ligger 20 år bak tyskerne.

Interiør og utseende er ikke livsviktig, men det er jo så klart en faktor. Kjørekomfort og interiør er mye viktigere enn utseende.

 

 

slenger ut forslag. honda civic. flere jeg kjenner har hatt det som første bil. god driftsikkerhet, litt kjipe på på comfort vs en passat. men fine pris på forsikringa

Er ikke civic typisk ungdomsbil som er dyr å forsikre, da? Alle kjøper jo sideskjørt, turbo og spoilere..?

Comfort er relativt viktig for meg, så hvis jeg kan slippe en bil "uten" comfort, så ønsker jeg det.

 

Toyota Carina og ansvarsforsikring ;)

 

Kjøper vel ikke bare ansvarsforsikring om jeg kjøper bil til 60 000?

 


 

Kan oppdatere litt, da. Det som er viktig på selve bilen er:

Kjørekomfort, interiør som ser ok ut. Trenger ikke skinnseter, liksom, men klimaanlegg, cd-spiller og den delen trenger ikke se ut som den kommer fra 1952. Vil helst ha 1,6l eller større. Som sagt trenger den ikke dra som en rallybil, men litt kraft å ta av i lange bratte oppoverbakker og ved forbikjøringer er ganske greit å ha, føler jeg.

 

Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe bil til 20 000 er at jeg ikke vil betale reparasjoner i like stor grad, og jeg vil helst ikke ha noe rust på bilen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe bil til 20 000 er at jeg ikke vil betale reparasjoner i like stor grad, og jeg vil helst ikke ha noe rust på bilen.

 

Jeg ser poenget ditt. Men grunnen til at så mange 18-åringer velger billige rustholker som førstebil er at de mangler bonus på forsikring. Kjører du en billig bil de første årene til du får opparbeidet litt bonus så sparer du store beløp pga du behøver kun ansvarforskring.

Lenke til kommentar

Hva med Volvo V40/S40?

Hvordan er de å kjøre/ forsikre/ interiøret?

 

Kanskje litt "kjedelige" men mye ny og god bil for pengene. Husker ikke hva jeg fikk i forsikring når jeg så på bilen for et år siden, men mener det var mindre enn de typiske Golf osv.

 

Ikke kjedelig i det hele tatt, sånn bil kunne jeg godt tenke meg. Ingen problem. Men, når jeg så på forsikring på S40 2000 1,6, så kostet det rundt 8000 i bare ansvar (DNB). Er ikke det litt dyrt?

Lenke til kommentar

Kjøp deg billig driftsikker bil med liten motor. Da slipper du unna med billig forsikring, lavt forbruk ved fornuftig kjøring og lite verditap.

 

Foreslår Toyota Corolla eller Carina, gjerne annen Toyota fra sent 80-tallet eller helst fra 90-tallet. Er ikke vits i å bruke mer enn 25k på bil egentlig. Spørs litt hvor heldig du er. Å kjøpe bruktbil i seg selv kan være risikosport da du aldri helt sikkert vet hvilket liv bilen har hatt gjennom alle disse årene. Anbefaler deg å bruke god tid og sjekke ut bilene grundig når du sammenligner dem - bilder sier ikke alt. Dra gjerne å se på bilene om de ser bra ut. Synes du det ser bra ut så kjøper du den.

Prøv å få tak i en bil med lav kilometer, komplett servicehefte eller annen dokumentasjon på teknisk stand og helst kjøp en rustfri bil. Det å kjøpe en rustfri bil kan være sjeldent å få tak i på gamle biler, men de finnes på Finn de også, og noen ganger kan du være heldig å finne en rustfri bil med lav kilometer som er seniorkjørt til en hyggelig pris og det er virkelig gode sjanser.

Lenke til kommentar

Og hvor gammel bil "kan" jeg kjøpe før det blir utrygt, uten airbag, fælt å kjøre og sånn? Er det for gammelt å kjøpe fra 1990, eller kan jeg få en god bil fra 1990 også?

Er det noen spesielle bilmerker som kan gå mange km før de dør?

Spørs jo veldig på bilmerke og biltype. Du bør kjøpe en bil som har ABS, servostyring og airbag iallefall i rattet til fører. Så kommer selvfølgelig an på, dette ser du i annonsen. Kan være greit å kjøpe noe som er solid om du tenker på sikkerhet, f. eks. en Mercedes W124 eller Saab 900/9-3. Men nå er jo dette ganske massive biler som veier en del og har litt størrelse (Saab'en er litt mindre men likevel tung) så da vil du jo ha en del mer drivstoffutgifter som følge av det og pga. gammel motorteknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...