Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny TP-LINK Router med dårlig ytelse

Anbefalte innlegg

Har brukt en TP-LINK TL-WR940N i noen måneder nå, og sliter med ytelse.

Jeg har kjøpt et nettverkskort også, av type TP-LINK TL-WN822N.

Med en avstand på max 3 meter og et tak/gulv i mellom data og router, så får jeg fullt signal. Hastigheten i starten lå på 1MB/s fra data til data (Jeg har testet oppimot 6 datamaskiner, i forskjellige retninger.). Etter en firmware flash har den lagt seg på 3MB/s.

Dette syns jeg er for dårlig med tanke på at hver maskin jeg har testet med har hatt en tilkobling med hasighet på 300 Mpbs, og ved overføring max klarer 10% av dette.

Routeren er satt opp med "beste instillinger" fra TP-LINK support, og står på ledig kanal.

Noen som har en idé om hvorfor den yter slik?

Hvis min huseier er villig til å gå med på mine premisser, hvilke router burde jeg erstatte med?

*Kabel er ikke et alternativ FML *

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er koblet opp trådløst med begge maskinene, så er det ikke så dårlige tall du har.

En slik trådløsforbindelse vil trolig yte ca 30% av bruttohastigheten ved optimale forhold. Har man flere klienter så synker den fort til under det halve av 30%.

Hvis du ønsker raskt LAN, så kan du sette opp en router (en repeater som f.eks Netgear WN2000 kan brukes til dette) som kobles trådløst opp mot huseier.

Setter du denne opp som trådløsklient, så vil du få 100 eller 1000Mbit på LAN-switch hos deg selv.

Skal du ha rask hastighet trådløst, så må du over på den nye 802.11AC-standarden.

Men du må da også ha utstyr som støtter denne i hver enkelt PC.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Jeg har fått lov å teste med routeren i dag, og satt den en meter unna begge maskiner ( samme rom), hvor bare 2 maskiner var tilkoblet, og jeg fikk trådløs ytelse på det samme (3MB/s). Koblet jeg den ene maskinen til routeren via kabel lå hastigheten på 6MB/s. Det er ~20% av 300Mbps som den sier den skal klare å levere.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på brutto og nettohastighet. Trådløs overføring skjer på en frekvens hvor man veksler mellom å sende og motta data. Derfor vil man aldri oppnå 300Mbit netto.

For å få maksimal hastighet, så er det viktig at man benytter 40MHz båndbredde i både router og datamaskin. Du vil da se at datamaskinen viser 300Mbit på nettverksikonet på oppgavelinjen. Med de beste routerne vil man da oppnå opptil 100Mbit overføringshastighet med 300Mbit bruttohastighet. De fleste routere ligger ofte på rundt 70Mbit ved optimale forhold.

Lenke til kommentar

Jan, jeg benytter 40 MHz båndet. Ja, det står 300 Mbps nede i hjørne, ja jeg vet overføring bytter mellom sende og motta på samme frekvens. Jeg fikk fortsatt langt ifra selv 100 Mbps, selv om jeg hadde kun 1 tilknyttet trådløs, hvor den andre var kablet.

Har du en anbefaling til en router som ville klart å gi meg minimum 100 Mbps via trådløs?

Jeg har også målt ping til å være på 10 ms fra data via router til data igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...