nomore Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Som andre har nevnt her, slutt og stress. Dette er ikke DITT problem, men Telenor sitt. Opplys til Telenor og inkassoselskapet at saken er omtvistet og at du ikke kommer til og betale utestående beløp før saken er løst, og dere har kommet til enighet om at du skal betale eller at Telenor kan dokumentere kravet sitt. Dette må gjøres skriftlig, om ikke gjort allerede. Da er ballen hos Telenor. Noe som kan ta tid. Det vil uansett ikke ha noen innvirkning på saken din, da inkassoselskapet ikke har lov til og kreve renter eller salær så lenge saken er omtvistet. Selv om det tar flere måneder. Om inkassoselskapet fortsetter og ringe deg selv etter at du har opplyst de om at saken er omtvistet, så opplyser du de, fortsatt skriftlig, om at du kommer til og klage de inn for inkassoklagenemda om de fortsetter sin praksis. Dette er i mot god inkassoskikk, og en slik praksis vil kunne medføre at de mister retten til og drive inkassovirksomhet. Dersom, dvs når, Telenor trekker saken så skal du kun betale rettmessig beløp. De kan ikke kreve renter(da kravet ikke var rettskraftig siden det var omtvistet), purregebyr, inkassosalær, omkostninger for rettslig innkreving eller noe tilsvarende. Det er derfor i Telenors interesse at de løser saken kjapt. For deg skal det ikke ha noen konsekvens. Du skal mao ikke gjøre noe mer. Om Telenor fortsatt står på sitt så er det DE, ikke du, som skal ta saken til forliksrådet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Om Telenor står på sitt så tar du saken til forliksrådet. Vinner du der har ikke inkassoselskapet rett til å kreve inn noe salær fra deg. Jeg tror også inkassoselskapet sender kravet tilbake til telenor og at du da betaler bruddgebyret for M direkte til dem. Om inkassoselskapet har hatt administrasjonskostnader vil det være Telenor som må dekke dette I og med at det er Telenor som vil at TS skal betale penger, så er det Telenor som må ta saken til forliksrådet, ikke motsatt. Edit: Dessuten: Hvis inkassobyrået ikke gir seg snart, så ringer du finanstilsynet. Endret 25. september 2012 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Har du sendt skriftlig til inkassobyrået at saken er omtvistet eller kun Telenor? Du må nesten sende klagen til inkassobyrået for Telenor vil ikke videresende din klage til byrået. Har du sendt beskjed at kravet er omtvistet har ikke inkassoselskapet lov å purre på deg og da er neste steg og klage til finanstilsynet. Men de må altså få denne klagen fra deg, skriftlig. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 Trådstarter: Skal prøve å besver de spørsmålene som dere lurer på. Først, ja jeg har klaget til inkassobyrået og telenor. Flere ganger. Inkassobyrået har bare fått det muntlig over telefon at dette kravet er omtvistet, men opptil flere ganger. For de liker jo å ringe. Telenor har jeg klaget til skriftelig (facebook) og muntlig. Dere ser ikke hele samtalen på bevisbildet mitt. Lenger oppe er det en skriftelig klage som blir sendt videre til reklamasjonsavdeingen. Det er da hele starter. Inkassobyrået har sakt at renter påløper mens saken er omtvistet. Dett er vel ikke lov? De har gitt meg en endelig frist som forfaller snart, da skal jeg informere om jeg fremdeles står på mitt eller betaler alt (inkludert salæret) i sin helhet. Dersom jeg står på mitt så skulle en saksbehandler vurdere det videre og høre med telenor om de ville til forliksrådet. Om de ikke ville, så måtte jeg ta saken til forliksrådet, etter hva inkassobyrået sa. Det høres jo merkelig ut? Jeg har faktisk veldig lyst til å ta saken til forliksrådet. Høres kanskje merkelig ut, men jeg ønsker telenor en så dårlig omtale så mulig etter denne saken. Da jeg er sikker på å vinne. Det virker som inkassobyrået kun bryr seg om telenor og gir faen i meg. For de har tidligere har sakt at de kun hører på det telenor (som er deres kunde) har sakt til dem. Jeg føler de presser meg på veldig urimelig, da jeg gså har motatt flere betalingoppfordringer i posten. Der det står: Vi viser til tidligere tilsendt betalingsoppfordring. Vi har ikke motatt oppgjør i saken og kravet utgjør per idag hovedkrav, renter osv. Dette er purringer jeg mottar ifra inkassoselskapet etter jeg har informert dem om at det er omtvistet. Jeg føler dem bryter god inkassoskikk flere steder her. Jeg skal snakke med telenor og inkassoselskapet idag for å høre hvordan det ligger ann. Når saken er avsluttet så skal dene saken blåses opp, det skal jeg sørge for. Oppdaterer selvfølgelig tråden, etter som det er utvikling i saken. Kom gjerne med flere innspill og kommentarer! Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 DU skal ikke gjøre noe som helst, bortsett fra og skriftlig informere alle parter om at kravet er omtvistet. Gjør det. Nå. Sørg for at begge mottakerene er i samme til-felt i e-posten, og be om bekreftelse på at e-posten er mottatt. Deretter glemmer du saken til du hører noe mer. Og maser inkassoselskapet mer så klager du til inkassoklagenemda. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Som sagt, skriv skriftlig til inkassoselskapet at kravet er omtvistet, og at du krever at saken blir fryst frem til en dom i forliksrådet. Det er viktig at du gjør dette skriftlig. Om du vinner i forliksrådet skal kun den sum som blir avtalt der betales. Ingen salær eller renter skal komme i tillegg. Om du taper er jeg litt usikker på hvordan det er med renter o.s.v. Men du har en veldig sterk sak her. Du kommer til å vinne. Endret 25. september 2012 av Kron Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (Beklager hvis jeg har oversett noe tidligere i tråden - jeg har skummet litt.) * Pass på at du har betalt det du er enig i at du skal betale! Hvis du holder tilbake også de 1200 du selv vedgår å skylde har de grunn til å gå til sak. * Jeg tror overhodet ikke det stemmer at du ikke må betale renter på et krav som er omtvistet. Man kan ikke skaffe seg et rentefritt lån ved å nekte å betale. Men hvis (deler av) kravet viser seg å være ugyldig må du selvsagt ikke betale renter på det. 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Som flere her har nevnt, du skal ikke forholde deg til inkassoselskapet før kravet er gyldig. Det er heller ikke din jobb å sørge for at Telenor og inkassoselskapet løser saken mellom seg. Jeg fikk et ugyldig inkassokrav mot meg i mars og sendte skriftlig «Jeg bestrider kravet.» med saks-ID og mitt navn og det var all kommunikasjon jeg hadde med inkassoselskapet. Et par timer senere fikk jeg en epost om at de hadde mottatt informasjonen og at saken var fryst i avvente svar fra de som satt kravet. Firmaet med kravet ringte meg, jeg sa at jeg ville kommunisere skriftlig og sendte over en epost på et par fire-fem linjer hvor jeg beskrev min side av saken saklig. En uke senere fikk jeg epost fra inkassoselskapet om at saken var bortfalt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Trådstarter: Ok. Hva faen skal jeg gjøre nå? Lurer på om de lider av psykose inne hos telenor. Fikk følgende fra inkassoselskapet idag: Viser til din innsigelse av xxxxxx Vi har forespurt Telenor ihht din innsigelse og fått følgende tilbakemelding : "Det ble sendt brev til deg den xxxxx med info om korrekt oppsigelse gebyr- jf. utdrag av brevet; "Ifølge våre systemer starter oppsigelsesgebyret på kr 3600,- for djuice all in 1 M. Månedlig nedjustering er kr 300,-. Det stemmer derfor at du er belastet kr 2100,-for den resterende bindingsavtalen. Vi finner ikke grunnlag for kreditering av denne." Åpningsgebyret på kr 250 ble imidlertid frafalt. Forøvrig blir ikke gebyr for bindingsbrudd endret ved oppgradering av abonnement. Krav er korrekt og sak opprettholdes." Sak vil bli sendt Forliksrådet som et omtvistet krav og inkasso omkostninger slettes Dette til orientering Dette er jo piss? Hva skal jeg gjøre? Bare betale eller? Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Trådstarter: Jeg finner ikke kontrakten jeg skrev under på i elkjøp butikken. Den med abonoment og binding. Men jeg er 150% sikker på at der står TYDELIG at bruddgebyret starter på 2400 der på all in one medium. Jeg er så irritert..... Hvor kan jeg skaffe en kopi og hva skal jeg gjøre? Tenk om de prøver å manipulere kontrakten? Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Lenke til kommentar
bertie Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 elkjøp har kopi av alle kvitteringer. Bare å ringe dem, så sender de over til deg. Har gjort det ved et par anledninger ved garantireparasjoner hvor jeg ikke har funnet kvitteringen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Trådstarter: Jeg trenger rask bistand her. Fint om dere kan gi meg råd om hva jeg skal gjøre nå i saken? Når det gjelder forliksrådet, stemmer det at dette koster 1 rettsgebyr for den tapende part? (860). Om telenor taper kan de anke videre til tingretten? Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Det kan de selvfølgelig. Men dersom du oppdriver dokumentasjon på det du påstår gjør de det nok ikke - da er saken veldig klar. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Trådstarter: Har nettop snakket med en i elkjøp butikken og han kan skaffe kontrakten. Den ligger nemlig i butikken. Der er jeg sikker på at bruddgebyret står og at det starter på 2400. I tilegg kommer som nevnt det som kundesenteret har sakt til meg som et tillegsbevis. Men jeg forstår fremdeles ikke telenor sin atferd her.. Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Vel, Telenor kan tydeligvis dokumentere kravet sitt. 150 % sikkerhet hjelper ikke i retten. Dokumentasjon gjør. Problemet her er at Telenor har rett. Bruddgebyr utmåles etter en sats avgjort av abonnementet du har når du bryter avtalen, og kundekonsulenten har ikke fullmakt (stillingsfullmakt eller annen) til å endre abonnementsvilkårene med bindende virkning for Telenor. Den opprinnelige avtalen du inngikk er derfor av begrenset betydning som bevis fordi den ikke reflekterer rettsforholdene mellom dere på bruddtidspunktet. Spørsmålet er derfor hvilken betydning det skal få at kundekonsulenten har gitt deg feilaktig informasjon. Vanligvis vil dette føre til et erstatningskrav du kan bringe i motregning mot Telenor, men her er det du som sitter med bevisbyrden - og du har en dårlig sak. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Vel, Telenor kan tydeligvis dokumentere kravet sitt. 150 % sikkerhet hjelper ikke i retten. Dokumentasjon gjør. Problemet her er at Telenor har rett. Bruddgebyr utmåles etter en sats avgjort av abonnementet du har når du bryter avtalen, og kundekonsulenten har ikke fullmakt (stillingsfullmakt eller annen) til å endre abonnementsvilkårene med bindende virkning for Telenor. Den opprinnelige avtalen du inngikk er derfor av begrenset betydning som bevis fordi den ikke reflekterer rettsforholdene mellom dere på bruddtidspunktet. Spørsmålet er derfor hvilken betydning det skal få at kundekonsulenten har gitt deg feilaktig informasjon. Vanligvis vil dette føre til et erstatningskrav du kan bringe i motregning mot Telenor, men her er det du som sitter med bevisbyrden - og du har en dårlig sak. Trådstararter: Men i kontraktenr står det at med mitt abonoemnt (djuice all in one medium) starter abonomentet med bruddgebyr på 2400 og går ned 200. Å det kundebehandler har sakt må også få konsekvenser for telenor? Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Har ikke strengt tatt en konsulent du møter på hos kundeservice den fullmakten da? De selger og endrer jo abonnement hele tiden ikke, og har åpenbart verktøy for å selge. Hvorfor skulle han ikke kunne gjøre dette? Jeg har fått slettet fakturaer og fått "spesialtilbud" på tlf med teleoperatører før. Og om han ikke kunne det pga stillingsinstruks, er han ikke i alle fall legitimert ovenfor ts? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Vel, Telenor kan tydeligvis dokumentere kravet sitt. 150 % sikkerhet hjelper ikke i retten. Dokumentasjon gjør. Problemet her er at Telenor har rett. Bruddgebyr utmåles etter en sats avgjort av abonnementet du har når du bryter avtalen, og kundekonsulenten har ikke fullmakt (stillingsfullmakt eller annen) til å endre abonnementsvilkårene med bindende virkning for Telenor. Den opprinnelige avtalen du inngikk er derfor av begrenset betydning som bevis fordi den ikke reflekterer rettsforholdene mellom dere på bruddtidspunktet. Spørsmålet er derfor hvilken betydning det skal få at kundekonsulenten har gitt deg feilaktig informasjon. Vanligvis vil dette føre til et erstatningskrav du kan bringe i motregning mot Telenor, men her er det du som sitter med bevisbyrden - og du har en dårlig sak. Han har jo bevis på at kundebehandleren har bekreftet at bruddgebyret forblir det samme. Nå snakker du som en advokat, men et dommerpanel består av flere vanlige mennesker enn regelryttere. Jeg tror ikke Telenor får noen medlidenhet i denne saken. Endret 15. oktober 2012 av Kron Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Vel, Telenor kan tydeligvis dokumentere kravet sitt. 150 % sikkerhet hjelper ikke i retten. Dokumentasjon gjør. Problemet her er at Telenor har rett. Bruddgebyr utmåles etter en sats avgjort av abonnementet du har når du bryter avtalen, og kundekonsulenten har ikke fullmakt (stillingsfullmakt eller annen) til å endre abonnementsvilkårene med bindende virkning for Telenor. Den opprinnelige avtalen du inngikk er derfor av begrenset betydning som bevis fordi den ikke reflekterer rettsforholdene mellom dere på bruddtidspunktet. Spørsmålet er derfor hvilken betydning det skal få at kundekonsulenten har gitt deg feilaktig informasjon. Vanligvis vil dette føre til et erstatningskrav du kan bringe i motregning mot Telenor, men her er det du som sitter med bevisbyrden - og du har en dårlig sak. Han har jo bevis på at kundebehandleren har bekreftet at bruddgebyret forblir det samme. Nå snakker du som en advokat, men et dommerpanel består av flere vanlige mennesker enn regelryttere. Jeg tror ikke Telenor får noen medlidenhet i denne saken. Trådstarter: Men hva skal jeg gjøre da? Her sitter jeg på kontrakt og bildebevis. Jeg er skikkelig lei hele saken.... Skal jeg bare betale? Å hva med forliksrådet, hva risikerer jeg der? Å hvorfor gidder telenor å ta denne saken til forliksrådet når dem sannsynligvis taper? Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Men i kontraktenr står det at med mitt abonoemnt (djuice all in one medium) starter abonomentet med bruddgebyr på 2400 og går ned 200. Yup. Men den kontrakten endret du da du endret abonnement. Å det kundebehandler har sakt må også få konsekvenser for telenor? Anonym poster: 0bcadc0b0b566bbc2668edf34fb6cbf6 Korrekt. Hvis du kan bevise det. Har ikke strengt tatt en konsulent du møter på hos kundeservice den fullmakten da? De selger og endrer jo abonnement hele tiden ikke, og har åpenbart verktøy for å selge. Hvorfor skulle han ikke kunne gjøre dette? Jeg har fått slettet fakturaer og fått "spesialtilbud" på tlf med teleoperatører før. Og om han ikke kunne det pga stillingsinstruks, er han ikke i alle fall legitimert ovenfor ts? Nei, jeg vil ikke si at en konsulent i servicesenterets førstelinje har noen fullmakt til å endre generelle abonnementsvilkår såsom hvilket bruddgebyr som skal ilegges ved brudd på avtalen. Det kan hverken sies å følge av lov eller sedvane. De kan gi gode tilbud, det kan de. Men en policyendring, som dette ville vært? Nei. Stillingsfullmaktens legitimasjon er hva som av lov eller sedvane anses å være tillagt stillingen. Når jeg, som tidligere, er kommet til at dette ikke faller innenfor lov/sedvane faller det utenfor både materiell rett og legitimasjon. Merk også at det er medkontrahenten som tar risikoen for at slik sedvane eksisterer. Fullmektigen innestår imidlertid for at han har den fullmakt han påstår, slik at erstatningskrav mot vedkommende (og mot vedkommendes arbeidsgiver) kan være aktuelt. Men, som tidligere nevnt, bevisspørsmål. Han har jo bevis på at kundebehandleren har bekreftet at bruddgebyret forblir det samme. Har han? Nå snakker du som en advokat, men et dommerpanel består av flere vanlige mennesker enn regelryttere. Jeg tror ikke Telenor får noen medlidenhet i denne saken. Hett tips: I den ene domstolen i landet som tiltales med "Høyst ærværdige rett, rikets øverste dommere", som tilfeldigvis har siste ord i sivile saker, sitter det ingen "vanlige mennesker". Saker i domstolene avgjøres ikke på bakgrunn av medlidenhet, men på bakgrunn av hva som er bevist. Hvis du må forutsette medlidenhet hos dommerne for å få medhold har du en virkelig dårlig sak. Hva gjør du hvis du ikke får den medlidenheten? Endret 15. oktober 2012 av krikkert 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå