AnonymDiskusjon Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hei. I januar i år kjøpte jeg en htc sensation telefon med bindingstid. Abonomentet jeg fikk binding på var djuice all in one medium. I avtalen som jeg signerte på som jeg har skriftelig, står det at jeg inngår avtale på djuice all in one medium 12 måneder. Bruddgebyret for avtalen er på 2400 og reduseres med 200 hver måneded. I mars finner jeg ut at jeg trenger et abonoment med mer inkludert forbruk. Jeg ringer da til kundesenteret å spør om jeg ka gå til et dyrere abomang uten og betale bruddgebyr. Dette var ikke noe problem. Deretter spør jeg, dersom jeg senere vil bryte avtalen helt da og gå over til en annen operatør. Da betaler jeg vel kun bruddgebyr for den avtalen jeg inngikk egentlig for (djuice all in one medium)? Kundesenteret sa jeg kun vil betale bruddgebyr for all in one medium dersom jeg bytter operatør. Flott, da oppgradere jeg abonomanget. i juni fant jeg ut at jeg ikke ville hver kunde lenger hos telenor og byttet operatør. Jeg ventet på slutfakturaen som skulle inneholde bruddgebyr på all in one medium som vi avtale. Sjokerende kom fakturaen med bruddgebyr for djuice all in one large (som var det abonomentet jeg oppgraderte til). Bruddgebyret jeg fikk var 2100, det jeg egentlig skulle hatt var 1200. Jeg ringer inn å klager. Jeg har det de sa til meg før jeg oppgraderte abonomanget både muntlig og skriftlig. Klagen blir sendt over til reklamasjonsavdeingen. Å behandlingstiden er lang, veldig lang. I mellomtiden kommer det betalingsvarsel og inkasovarsel. Jeg betaler fremdeles ikke for jeg har klaget. Å kravet er da omtvistet. Etter en stund ringer det en telefon for en uke siden. Det var inkassobyrået og de lurte på om jeg hadde motatt et krav fra dem. Nei, men hva gjelder det? En faktura fra telenor som er ubetalt. Jeg konfronterte han med at denne fakturaen var omtvistet og at de vel egentlig gjor noe ulovlig ved å drive det inn. Nei direkte ulovelig er det vel ikke sier han. Så du mener å drive inn omtvistet kraver lov? Stum ble han og sa bare at han skulle sende min klaget videre til saksbehandler. Deretter ringer jeg igjen telenor og klager på nytt. Nå kommer en ny kundebehandler med en merkelig beskjed. Nei det var like bruddgebyr på all in one medium og all in one large. Det var telefonen du bindet opp og ikke abonomanget. Største pisset jeg har hørt. Telefonen sin pris blir bestemt etter hvor dyrt abonomanget er. Å da bestemmer abonomentet igjen bruddgebyret. Slik har det alltid hvert. Jeg har blitt enig med inkassobyrået at jeg kontakter dem etter 7 dager og sier om jeg fremdeles står på kravet eller betaler. Står jeg på kravet går det til forliksrådet (om telenor ønsker). Dersom de ikke ønsker det, så må jeg som privatperson ta fakturaen inn til forliksrådet. Prisen er den samme og kostnaden betaler den tapende part. Det vi krangler her er 900 kroner og jeg mener at jeg har retten på min side. Jeg har det til å med skriftelig de svarene jeg har fått. Jeg skal bare betale bruddgebyret for all in one medium. Hva mener dere? Har jeg en god sak? Jeg begynner å bruke mye tid på dette her og er selvstendig næringsdrivende. Vurderer derfor å fakturere telenor for de timene jeg har brukt saken, når jeg vinner i forliksrådet. Har jeg mulighet til dette? Det er jo tapt arbeidstid og jeg taper masse penger på dette. Det tar tid i telefonen og mye brevskriving. Håper noen smarte på juss kan bistå meg her På forhånd, takk for hjelpen. Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f 1 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Første personen du har snakket med har dritet seg ut. Det er mulig å oppgradere abonnement i bindingstiden (til eks. L), men ombestemmer du deg er det ikke mulig å gå tilbake til M. Oppgraderer du vil bruddgebyret tilsvare det gjeldende abonnementet. Leser du vilkårene til Telenor og Djuice vil du se at dette er fastsatt og er korrekt og du ikke har krav på noe. Dog vil jeg tro reklamasjonsavdelingen vil vise skjønn og gi deg bruddgebyr tilsvarende M. Det er tydelig at du har snakket med flere som ikke har vært helt kompetente, og jeg mistenker at dette er de av sommervikarene som har fått fast jobb og dermed er noe ferske i jobben. 4 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Så lenge kravet er omtvistet kan ikke inkassobyrået drive inn kravet, men Telenor kan fint sende kravet til inkasso. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Du har det skriftlig fra telenor at du kan oppgradere til L, men fortsatt betale bruddgebyr som M? Om du senere skulle bestemme deg for å bytte? Om du har det ville jeg kjørt på. Om du kun har det muntlig kan du få et bevisproblem. Angående inkassoselskapet, kan du om du velger å gå videre med saken sende dem en skriftlig redegjørelse på at kravet er under tvist. De vil da ikke kunne kreve inn før en av dere vinner i forliksrådet/retten. Jeg fikk et krav fra et telefonsalgselskap via et inkassoselskap. Jeg sendte da en skriftlig klage over email til inkassoselskapet. Og de skrev tilbake at kravet var trukket tilbake. Og da ble det opp til telefonsalgselskapet å gå til sak. Noe de ikke gjorde, fordi de hadde en forferdelig dårlig sak antageligvis. Telenor blir nok en hardere nøtt. Men jeg synes du burde stå på ditt. Endret 23. september 2012 av Kron Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Hvis du har det skriftlig, så ville jeg stått på mitt. Et tips som ikke går på den rene juss-delen er å poste et lite innlegg om hvor misfornøyd du er om dette på Telenors Facebook-side. Da blir det som oftest tatt tak i litt høyere i systemet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Hei. Takk for gode svar. Ja jeg har det skriftelig at jeg skulle betale bruddgebyr for medium og ikke for large, dersom jeg oppgraderte og brøt ut slik jeg gjorde nå. Hvordan bør jeg gjøre videre nå? Skal jeg ta bilde av bevise og sende til inkassoselskapet? Burde jeg skrive et heftig innlegg hos telenor på facebook? Å hva med at de sendet en påklaget faktura til inkasso, før de avgjorde klagen. Er de lov? Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Send dokumentasjonen til både telenor og inkassobyrået. Da kan de si hva de vil i standardvilkårene, det du har avtalt spesifikt går foran det som står der. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 At et krav går til inkasso skjer automatisk etter en tid, og det er ikke ulovlig. Men du har rett til å fryse inkassosaken så lenge det er en reklamasjonssak. Jeg ville sendt en mail eller tatt en telefon til inkassobryået og fryst saken. Regner med at du mottar en tilbakemelding fra reklamasjonsavdelingen denne uken, og jeg er nokså sikker på at det går i favør deg. Om det mot formodning ikke skulle gjøre det sender du inn dokumentasjon. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Jeg kommer til å følge opp telenor og inkassobyrået imorgen. HerrBrun: Du sier at det jeg har fått skriftelig fra telenor gjelder etter standardvilkår. I hvilken lovtekst er dette bekreftet? Jeg forstår fremdeles ikke dette med at de kan sende det til inkasso. Fordi jeg holder tilbake penger, fordi de feilfakturere. Dette er ikke min feil. Hadde jeg betalt, så hadde jeg ikke hatt en sjans til å få mellomlegget tilbake igjen. Om de gir seg og krediterer fakturaen, så må jeg uansett betale et salær på 300 her som er sure penger. Beviset jeg har er skriftelig fra en kundebehandler som skriver til meg på facebook. Det er ikke til å misforstå at hun sier jeg skal ha bruddgebyr på djuice all in one medium. Venlingst se bildet nedenfor. Inkassoselskapet er forøvrig veldig aggresive. De ringer hver dag og spør om jeg snart skal betale eller om jeg fremdeles står på kravet. Jeg ber dem å hver tålmoodige men jeg får ikke fred. De ringer også sent på kvelden typisk 19-20 på kvelden. For et helvetes mas. De sier også at dersom jeg fremdeles står på kravet så skal saksbehandler vurdere dette på nytt og eventuelt høre om telenor vil ha kravet i forliksrådet. Det er jeg ikke redd for, gleder meg faktisk. Som jeg skrev tidligere. Det er telenor som driter seg ut her og jeg bruker ufattlig mye tid på dette her. Utrolig hvor mye man kan krangle om 800 kroner? Kan jeg fakturere dem for det? Jeg er selvstendig næringsdrivende og dette er tapt arbeidstid. Å det er ikke jeg som gjør noe feil! Har jeg rett til det? De tar VELDIG mye av min tid. Fint om dere kan kommentere og gi meg tips ytterlige. På forhånd, takk for hjelpen. Problemer med å se bildet? Jeg har lagt det ved som vedlegg, som kan lastet ned. Du kan også se bildet i full størrelse på denne linken Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Vedlegget kom ikke med, desverre. Linken fungere alikevell bra og du får se bildet i full størrelse. Det nederste spørsmålet på bildet fra meg, er først i samtalen. Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Herregud å du stresser! For en så liten sak. Telenors reklamasjonsavdeling får inn tusenvis av saker daglig, og det tar ofte litt tid. Du sendte ikke sak på dette i juni? I så fall skal du ha fått tilbakemelding i en eller annen form. Og som sagt, frys dette hos inkassoselskapet. Det er også ditt ansvar. Da vil det ikke påløpe gebyrer og renter. Uansett ser denne saken ut til å være altfor simpel til å gå videre til noe forliksråd. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Trådstarter: Jeg har snakket med inkassobyrået og vi har blitt enige om en frist, allikevel ringer de meg dagelig og skal ha oppdateringer? Latterlig. Jeg har en god sak og sier det igjen. Kan ikke forstå at loven godtar at kreditor sender en faktura over til inkasso, når de er fullt klar over at beløpet er påklaget. Klagen min kom lenge før inkasso ble iverksatt. Som nevnt tidligere har jeg klaget igjen og jeg har ikke fått noe svar fra telenor. Hadde de gjort som de skulle og kreditert de 800. Så hadde jeg betalt det resterende og det hadde aldri blitt noe inkasso. Jeg kommer til å kontakte en advokat imorgen for avklaring rundt loveligheten her. Det kan umulig hver lov å send en påklaget faktura til inkasso, dette har jeg lest mye om. Jeg kommer til å kjøre full sak her til jeg har fått min rett. Hva med mine utlegg da? Jeg må da med loven i hånd kunne fakturere dem for tapt arbeidstid? Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Du er klar over at det ikke har noen som helst betydning at de sender det til inkasso, annet enn at inkassobyrået ringer og plager deg? Dersom de frafaller kravet, eller i (for deg) verste fall taper i forliksrådet eller tingretten (ikke f om de tar dette til tingretten) så skal du selvfølgelig ikke betale 300 kroner i inkassosalærer. Jeg kan ikke referere til noen lovparagraf, avtaleretten er i stor grad ulovfestet og svjv. sier ikke avtaleloven noe om dette, men det er sikker juss at når man har fremforhandlet individuelle vilkår, så går de foran standardvilkår. Det er rett og slett den rimeligste tolkningen av en avtale. Angående hvorvidt du kan fakturere dem: Ingen anelse, men jeg har en mistanke om at svaret er nei. Spesielt siden du tilsynelatende bruker betydelig mer tid og krefter på dette enn du strengt tatt trenger å gjøre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Det er jo av betydning? Jeg har fått salær på 300 og det kommer aldri inkassoselskapet til å gi seg på. Men si at telenor nå endelig trekker ifra de 800 som det er snakk om. Så har det alikevell påløpt et salær og dette ønsker ikke jeg å dekke. Det rimelige her er at telenor kreditere de 800 og trekker ellers hele saken. Så betaler jeg de resterende til dem. Inkassosalæret får telenor betale. Hva synes dere om beviset mitt da? Holder det? Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Inkasso er jo ikke ordentlig iverksatt, sånn jeg forstår det. Men du har fortalt de at det er omtvistet, og de fortsetter å pushe? Da rapporterer du dette til Kredittilsynet og sender klage til inkassoklagenemnda. Jeg ser det er sant som du sier at et omtvistet krav ikke skal sendes til inkasso da dette kan sees som i strid med god inkassoskikk jf. § 8 i inkassoloven, men det står ikke eksplisitt. Endret 25. september 2012 av Nik0 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Det er jo av betydning? Jeg har fått salær på 300 og det kommer aldri inkassoselskapet til å gi seg på. Men si at telenor nå endelig trekker ifra de 800 som det er snakk om. Så har det alikevell påløpt et salær og dette ønsker ikke jeg å dekke. Det rimelige her er at telenor kreditere de 800 og trekker ellers hele saken. Så betaler jeg de resterende til dem. Inkassosalæret får telenor betale. Hva synes dere om beviset mitt da? Holder det? Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Det er da ikke du som skal betale salæret - det er selvfølgelig Telenor. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Inkasso er jo ikke ordentlig iverksatt, sånn jeg forstår det. Men du har fortalt de at det er omtvistet, og de fortsetter å pushe? Da rapporterer du dette til Kredittilsynet og sender klage til inkassoklagenemnda. Jeg ser det er sant som du sier at et omtvistet krav ikke skal sendes til inkasso da dette kan sees som i strid med god inkassoskikk jf. § 8 i inkassoloven, men det står ikke eksplisitt. Send meg en PM med navn og nr., så er det mulig jeg får tatt en titt på sakens gang til uka. Svar til deg: Inkasso er virkelig igangsatt. Jeg har motatt betalingsoppfordring i posten. Det står også at dersom ikke kravet blir betalt innen fristen, så blir rettslig pågang vurdert og at dette kan påføre meg ytterligere utgifter. Ja, du ser at det er imot god inkassoskikk. Derfor har telenor oppført seg helt dustete her. Klagen var som nevnt sendt lenge før inkasso og klagen ble faktisk ferdigbehandlet etter kravet ble sendt til inkasso. Dette burde de ha stoppet. Informerte også den ene kundebehandleren på facebook om at det var i strid mot god inkassoskikk å sende kravet over når det ver omtvistet, men neida. Har som nevnt klaget før jeg fikk inkasso, de sto på sitt. Klaget også når jeg fikk betalingsoppfordringen, men telenor sto på sitt igjen. Har nå klaget en tredje kang til telenor og denne er etter det jeg vet, ikke ferdig behandlet. Inkasoselskapet har vel ikke fryst saken. Jeg har fått en frist som forfallen innen et par dager. Da skal jeg informere om jeg fremdeles står på mitt eller om jeg betaler kravet i sin helhet. Salæret sa det at jeg måtte betale uansett. Hadde telenor hvert profesjonelle her så hadde de trukket fakturaen i sin helet for alt strevet jeg har hatt med den driten som de setter meg i. Hvorfor skal jeg gi deg informasjon om saken? Hvem er du? Jobber du i telenor eller inkassoklagenemnda? Trenger å vite litt, før jeg gir ut informasjon om saken, håper du forstår det. Noen har vel sett på bildebeviset, hvordan vurderer dere dette? Det burde vel holde? Jeg kommer aldri til å hver kunde hos telenor igjen og når saken er avsluttet skal jeg skrive hele historien min på telenors vegg på facebook. De skal drunke i sin egen drit. Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Jeg vet beviset ditt holder, da jeg er innenfor systemet, og jeg er forundret over at det har tatt så ekstremt lang tid. Dette er en sak du kunne løst i første samtale med Telenor. Endret 25. september 2012 av Nik0 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Jeg er skeptisk til å gi ut informasjon om saken, Tiden er knapp med inkassobyrået. Jeg kan sende deg en pm, så kan vi se hva vi finner ut. Du får en pm om 5-10 minutter. Anonym poster: f35657219c635e70fd7f3b0bafccb10f Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Om Telenor står på sitt så tar du saken til forliksrådet. Vinner du der har ikke inkassoselskapet rett til å kreve inn noe salær fra deg. Jeg tror også inkassoselskapet sender kravet tilbake til telenor og at du da betaler bruddgebyret for M direkte til dem. Om inkassoselskapet har hatt administrasjonskostnader vil det være Telenor som må dekke dette. Jeg ville for ordens skyld ha skrevet en skriftlig email til inkassoselskapet om at du bestrider kravet. Alltid greit å ha ting i skriftlig form. Ta samtidig å klag saken inn for forliksrådet. Jeg er 99% sikker at du vinner om saken går til forliksrådet/tingretten. Så jeg synes du burde kjøre på. Gi Telenor en smekk på pung. Og når du vinner sørger du for å kontakte mediene. De vil sikkert gjerne referere til nok en sak Telenor driter på draget. Endret 25. september 2012 av Kron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå