Keiseren av Grønland Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 I 2006 kjøpte jeg Canon 30D. Det bruker jeg fortsatt i dag, og ser egentlig ingen grunn til å oppgradere. Bortsett fra en eller to ting (video). Det jeg lurer mest på er fotografering om natten, eller i mørke omgivelser uten særlig mye lys. Jeg har jo sett at kameraer som kom ut senere, har høyere ISO-verdier. Men har denne teknologien blitt bedre? Altså, kan man bruke veldig høy ISO nå, uten at det blir veldig kornete? I min oppfatning blir et bilde ødelagt, hvis det blir for kornete. Bortsett fra i pressefoto. Men hvis du skal bruke det som kunst og presentasjonen er viktig, bør det være så glatt og skarpt som mulig. Er det noen teknologiske gjennombrudd som har sørget for at mørkefotografering er bedre nå? Her er et bilde jeg tok midt på natten, med ISO 1600, og en lang lukkertid på rundt 15, med 2,4 i blenderåpning. Jeg har brukt Photoshop for å redusere støyen, og lysnet det opp bittelitt ekstra. Men ville dette bildet blitt bedre med et nyere kamera? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Skyter du i Jpeg vil du se en del forbedring - algoritmene har blitt bedre. Det gjelder også Raw-convertere. Men - hvis du bruker de nyeste Raw-converterne, så vil du se en merkbar forbedring fra den gangen. (Generelt med Canon er det en god idé å ikke prøve å hente for mye i skyggene - eksponer heller mot høyre.) Hvis du vil ha merkbart mindre støy skal du nok gå opp i sensorstørrelse, opp til fullframe, for eksempel til en (brukt) 5DmkII. Så får du litt over et blendertrinn mindre støy, men du kan ikke bruke crop-optikk som EF-S-objektiver. 2 Lenke til kommentar
to88he Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Er dette 100% visning? Hvis dette er hele bildet synes jeg det hadde ekstremt mye støy. Trodde 30D klarte mye bedre enn det der. Mistenker at du har vært litt uheldig med eksponeringen. Dette bildet er tatt med 40D på ISO 1600. Noe fargestøy er synlig i dette bildet, men det er ikke værre enn at jeg har dette bildet på glassplate på veggen(50cm X 70cm) uten at du legger merke til støyen i vanlig betraktningsavstand. 40D gikk for å være blant de beste kameraene på støy og mange har ment at bildesensoren også er bedre enn den som sitter i 50D. Dagens(eller gårsdagens om du vil) kameraer ala 7D er nok noe bedre enn disse to på høy ISO(1000+) Endret 23. september 2012 av to88he Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Den har vell blitt en del bedre vil jeg si ja. Endret 23. september 2012 av Jann. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Er dette 100% visning? Hvis dette er hele bildet synes jeg det hadde ekstremt mye støy. Trodde 30D klarte mye bedre enn det der. Mistenker at du har vært litt uheldig med eksponeringen. Dette bildet er tatt med 40D på ISO 1600. Noe fargestøy er synlig i dette bildet, men det er ikke værre enn at jeg har dette bildet på glassplate på veggen(50cm X 70cm) uten at du legger merke til støyen i vanlig betraktningsavstand. 40D gikk for å være blant de beste kameraene på støy og mange har ment at bildesensoren også er bedre enn den som sitter i 50D. Dagens(eller gårsdagens om du vil) kameraer ala 7D er nok noe bedre enn disse to på høy ISO(1000+) Men her har du jo en kjempegod lyskilde. Det er jo tydelig på høyre side av vannkula at den får ganske hardt lys. Med nok lys blir alt bedre. Dette handler om å ta bilder om natten. Midt på svarte natta. i DÅRLIGE lysforhold. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Ja, sensorteknologien har blitt bedre siden 2006, men noen revolusjon vil jeg ikke si det har vært (et par stopp, kanskje?). Eksempelbildet ditt lider ikke bare av høy ISO, men du har også bommet på eksponeringen, og i tillegg økt eksponeringen i etterbehandlingen; det gir støy. Når det er sagt så vil du ikke kunne ta håndholdte bilder midt på svarte natten, selv med nytt kamera. Endret 23. september 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Hvis du hadde brukt enda lenger lukkertid på bildet ditt, på lavere ISO, og/eller ikke hadde lysnet opp skyggene i etterbehandlingen, så hadde det blitt mindre støy. Skyter du i Raw eller jpeg? 1 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Ja, sensorteknologien har blitt bedre siden 2006, men noen revolusjon vil jeg ikke si det har vært (et par stopp, kanskje?). Eksempelbildet ditt lider ikke bare av høy ISO, men du har også bommet på eksponeringen, og i tillegg økt eksponeringen i etterbehandlingen; det gir støy. Når det er sagt så vil du ikke kunne ta håndholdte bilder midt på svarte natten, selv med nytt kamera. Ja, sensorteknologien har blitt bedre siden 2006, men noen revolusjon vil jeg ikke si det har vært (et par stopp, kanskje?). Eksempelbildet ditt lider ikke bare av høy ISO, men du har også bommet på eksponeringen, og i tillegg økt eksponeringen i etterbehandlingen; det gir støy. Når det er sagt så vil du ikke kunne ta håndholdte bilder midt på svarte natten, selv med nytt kamera. Dette er ikke helt riktig. Oppjusteringen av lyset bare får fram støyen som allerede er der. Den legger ikke til støy etterpå. Uten etterbehandling ble altså bildet for mørkt. Og det er derfor jeg lurer på de to kriteriene ved ISO-verdiene. 1. Gir de høyere ISO-verdiene bedre bilder i dag, eller er de like støyete? 2. Gir de tilsvarende ISO-verdiene i dag mindre bildestøy? Lengre lukkertid er selvsagt mulig. Men ikke innen pressefoto. Der må situasjonen dokumenteres mens det skjer. Dvs relativt fort. Jeg kan ikke stå å vente i 10 sekunder og den slags. Da trenger man i tillegg stativ, og det blir snakk om en helt annen type fotografering. Jeg bruker forresten JPG. Men det er unødvendig å understreke at det ville blitt mindre støy med RAW. Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Jeg må bare slutte meg til andre kommentarer her, ja det har skjedd en del siden 30D kom ut og det største forbedringene har skjedd på JPG-behandlingen. Ved å bruke RAW og siste generasjon av RAW-konvertingsprogram kan du få bedre resultat med eldre modeller. For at folk skal kunne vurdere er det fint å legge ut resultatbildet som du har gjort, men legg også ut originalen så det er mulig å se hvordan den så ut. Hvis det er ting du kan gjøre bedre tenkisk er det mye letter å finne ut av det ved å se originalen også. Endret 23. september 2012 av se# Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Nei det er ikke ting jeg kan gjøre bedre teknisk. Jeg etterlyser heller ikke den type hjelp. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Det finnes langt bedre sensorer i dag, og de vil gi merkbart mindre støy. I tillegg er ikke Canon lenger ledende på high-ISO, Sonys sensorteknologi, som brukes av bl.a. Nikon, Pentax og de nyeste Olympus-modellene, har tatt over tronen. Sammenligning: http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings/(type)/usecase_sports Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Denne var også nyttig: High ISO Noise Reduction is a new feature that’s appeared on recent EOS Digital SLRs. As of early 2009, it's a Custom Function choice in the EOS Rebel XS and XSi, EOS 40D and 50D, EOS 5D Mark II, and both the EOS-1D Mark III and EOS-1Ds Mark III models. It’s totally different from the Long Exposure Noise Reduction which has been a part of EOS digital cameras for some time, and we’ll outline here some of the characteristics of this new option. If you have an earlier EOS model, such as the EOS 30D, Rebel XT or XTi, or EOS 5D, High ISO Noise Reduction is not available in-camera. fra http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2011/high_iso_noise_reduction_article.shtml Lenke til kommentar
to88he Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Er dette 100% visning? Hvis dette er hele bildet synes jeg det hadde ekstremt mye støy. Trodde 30D klarte mye bedre enn det der. Mistenker at du har vært litt uheldig med eksponeringen. Dette bildet er tatt med 40D på ISO 1600. Noe fargestøy er synlig i dette bildet, men det er ikke værre enn at jeg har dette bildet på glassplate på veggen(50cm X 70cm) uten at du legger merke til støyen i vanlig betraktningsavstand. 40D gikk for å være blant de beste kameraene på støy og mange har ment at bildesensoren også er bedre enn den som sitter i 50D. Dagens(eller gårsdagens om du vil) kameraer ala 7D er nok noe bedre enn disse to på høy ISO(1000+) Men her har du jo en kjempegod lyskilde. Det er jo tydelig på høyre side av vannkula at den får ganske hardt lys. Med nok lys blir alt bedre. Dette handler om å ta bilder om natten. Midt på svarte natta. i DÅRLIGE lysforhold. Ja, det er noe av poenget. Alle kameraer gir mye støy ved dårlig eksponering. For å få så lite støy som mulig må du eksponere mot høyre. Å lyse opp dårlige eksponerte bilder i etterkant er oppskrift nr 1 på mye støy. Nikon er noe bedre på å hente ut detaljer i skyggepartier, mens Canon er ørlite bedre på høylysene. Samme bilde tror jeg også hadde vært dårlig på 5D3 når du kun lyser opp i etterkant. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Bildet er eksponert så langt det går an. Skulle gjerne sett noen bilder fra nyere kameraer tatt midt på natten. Det jeg egentlig ønsker er at kameraer unngår svarte felter i bildet. Er det noen kameraer i det hele tatt som klarer dette enda? I normal prisklasse? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Hvis du insisterer på å skyte i jpeg vil du kunne få bedre bilder med nyere kameraer. Synd hvis du ikke er mottagelig for teknikkråd - du har mye å tjene på å skyte i Raw, eksponere mot høyre, eller i alle fall justere kamerainnstillingene til å hente ut mer dynamikk, for eksempel ved å senke kontrast-innstillingen. I motsetning til hva mange tror, så er det ikke så stor forskjell i støy om det er mye eller lite lys, hvis man kan kompensere med lenger lukkertid. Det er litt støy fra at sensoren går varm, men det kan man løse med en black frame-støyreduksjon (long exposure NR).? Annen type støyreduksjon går på bekostning av detaljer, og også her er det mye å tjene på Raw. Edit: Det du snakker om med "svarte felter" er _dynamikk_, som alltid har en grense. Jo høyere ISO, jo mindre dynamikk. I Raw kan du hente ut mye mer dynamikk. Endret 23. september 2012 av Trondster 7 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Jeg dokumenterte en kilde her som forklarte at nyere kameraer har en moderne stjøyfjerningsfunksjon som mitt kamera ikke har. Så tror jeg samtidig jeg har mye å tjene på å gå opp til fullformat. Som flere har sagt allerede. Fullformat + støyreduksjon burde tilsammen gi en merkbar forskjell, og et nytt nivå av muligheter for mørkefotografering. Men fremdeles vil jeg gjerne se noen beviser her. På folk som føler de får tatt bra bilder med naturlys om natten med sine nyere kameraer. Der mørke felter faktisk er tydeligere. 5D serien har vel fullformat? De ligger vel et hakk over EOS ikke sant? Jeg holder meg nok til Canon, ettersom jeg har mye opptikk tilpasset kameraet mitt allerede. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 6D kommer i butikkhyllene i desember, den skal være spesielt tilpasset fokusering i mørke. Hvis du har EF-S objektiver vil de ikke passe til Canon fullformat, du kan kun bruke EF objektiver. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Med store muligheter for å virke frekk, så tror jeg nok du kommer lenger med et stativ for å muliggjøre lange lukkertider, og litt teknikk enn nytt kamera. Når det er sagt, så har, som allerede påpekt i tråden, utviklingen gått fremover, så NOE er det jo å hente med nytt kamera. Skulle gjerne sett noen bilder fra nyere kameraer tatt midt på natten. Det jeg egentlig ønsker er at kameraer unngår svarte felter i bildet. Er det noen kameraer i det hele tatt som klarer dette enda? I normal prisklasse? Hvis du tar bilder av noe som ikke blir belyst av en eller annen form for lysskilde, så vil feltet bli svart. Se gjerne dette bildet tatt av meg. ISO 1000, F2.8 og 10 sek lukker er innstillingene jeg brukte på et Nikon D700. Som du ser, så blir treet og forgrunnen totalt svart, skulle jeg fått info i disse feltene ville det krevd en meget lang eksponering og \ eller ekstremt høy iso, da det ikke var noe som lyste opp hele åssiden og treet. 2 Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Siden 30D kan ha lukkertid på maks 30 sek skulle du nok heller brukt det, og lavere iso. = mindre støy. 5D er en del av EOS-serien. Som alle de digitale speilreflekskameraene til Canon er.. http://en.wikipedia....digital_cameras Nyere kameraer er mye bedre på høy ISO! Jeg gikk fra Canon 40D til 1D mk4....stoor forskjell! Ved ISO 1600 på 40D, så kan jeg presse 1D mk4 opp til ISO 8000-12800 for å få ca samme støymengde. Henger jo litt sammen med hva man betaler for kameraet også selvsagt. 5D mk2 kan kanskje være kameraet for deg om du ikke vil bruke masse penger på de to nye full-format kameraene til Canon, 5D mk3 og 6D. Vedlagt bilde er tatt med ISO 10.000 med 1D mk4....(ikke fullformat!) ISO 6400 med 5D mk2: (fullformat) Endret 23. september 2012 av KristianJV Lenke til kommentar
to88he Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 (endret) Jeg dokumenterte en kilde her som forklarte at nyere kameraer har en moderne stjøyfjerningsfunksjon som mitt kamera ikke har. Så tror jeg samtidig jeg har mye å tjene på å gå opp til fullformat. Som flere har sagt allerede. Fullformat + støyreduksjon burde tilsammen gi en merkbar forskjell, og et nytt nivå av muligheter for mørkefotografering. Men fremdeles vil jeg gjerne se noen beviser her. På folk som føler de får tatt bra bilder med naturlys om natten med sine nyere kameraer. Der mørke felter faktisk er tydeligere. 5D serien har vel fullformat? De ligger vel et hakk over EOS ikke sant? Jeg holder meg nok til Canon, ettersom jeg har mye opptikk tilpasset kameraet mitt allerede. Du vil ha mindre støy i bildene dine, men du vil ikke ha tekniske råd om hvordan du oppnår dette. Et dårlig eksponert bilde med 5D3 vil ikke bli veldig bra det heller. Det er det vi prøver å fortelle deg her. Ved å kun bytte til nyere kamera vil du se en forskjell, men det ligger også et potensiale i det kameraet du alerede har. Ønsker du mindre støy må du også gjøre noe med opptaksteknikken din. F.eks. gå over til RAW format, bruke stativ, eksponere lysere osv.... Slik en annen på forumet her poengterte for litt siden: "Fullformat er ikke en magisk ånd som tryller med bildene dine" Alle kameraer har sine begrensnigner, det er vanskelig å kjøpe seg til perfekte bilder. Man må kunne vite svakhetene til kameraet og navigere utenom disse for å oppnå best mulig resultat. EOS = alle canon speilrefleks siden slutten av 80 tallet er EOS kameraer. EOS står for "Electric Optical System" EOS 30D har forresten støyfjerningsfunksjonen "Dark fram subtraction" Denne kan du aktivere i custom func. menyen. (gjelder kun lukkertider over 1. sek) (Akkurat det samme som på nye kameraer) Endret 23. september 2012 av to88he 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå