Ole M Hagen Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg ønsker meg ett objektiv, men vet ikke helt hvilket. Jeg har ett Canon 550D Jeg ønsker å ta portrettbilder, eller bilder i svakt lys (innendørs) Vil også ta bilder i en lysboks som ser bra ut (bildene altså ). Og ellers "vanlige" bilder. Jeg har fått forslag om disse to, men kjøper jo bare ett. Canon EF 50mm f/1.4 USM http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/normal/canon-ef-50mm-f-1.4-usm/ Eller: Canon EF 85mm f/1.8 USM http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/tele/canon-ef-85mm-f-1.8-usm/ Hvilket vil du anbefale? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Klassisk brennvidde for portrett er 85mm, men i og med at du får et veldig trangt utsnitt på 550D, ville jeg heller kjøpt 50mm-en. Utsnittet blir tilsvarende 80mm på fullformat. Det beste er å besøke en fotobutikk og teste ut begge to. Det er gode objektiver begge to, men jeg tror 85mm-en blir litt for trang til vanlig bruk. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Om du ikke absolutt vil ha 1.4/1.8 objektiv kan 60mm macroen til Canon være et godt alternativ til begge dine formål Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Vil foreslå å kikke på hvilken brennvidde du helst vil ha vri zoomoptikken din til 50mm og 85mm (hvis du har) og ta bilder. Se hvilket utsnitt du foretrekker. Begge er helt fine, og begge er utmerket til portretter. Hvis lav dybdeskarphet ikke er så viktig, og du også liker makro, så vurder også EF-S 60/2.8 macro - som nevnt ikke innlegget over er den også helt fin. Både 50mm og 85mm mm vil fungere helt topp til portretter på kameraet ditt - i hver sin ende av det "klassiske" anbefalte brennviddeområdet for portretter (85-135mm, tilsvarende ca. 50-85mm på ditt hus). Endret 22. september 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Du har sikkert en 18-55 IS, sett den på 50mm og se om du klarer deg med den brennvidden, vil tro at den blir i grenseland innendørs angående utsnitt, en 30/35mm er mer egnet innendørs men vil ikke fungere like godt til portretter "spesielt hodeportretter" grunnen er at du kan få proporsjonene feil "stor nese". 50mm er nok det greieste kjøpet. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Har hørt mye skryt om Sigma sin 30mm på f/1.4 til litt over 3000 kroner. Denne vurderer jeg selv. Jeg har selv 50mm f/1.8, men synes den er for trang for det meste jeg trenger innendørs. Blir til at jeg må stå 3-4 meter fra motivet for å få med det jeg vil, og da mister man litt kontakten med den man tar bilde av, og man mister og en del skudd man gjerne skulle hatt fordi man må rygge bakover hver gang. Med kit-objektivet havner jeg ofte mellom 20 og 30 mm når jeg tar vanlige innebilder av mennesker, og det er stor forskjell fra 30 og opp til 50 mm. Spesielt i en sosial setting hvor det ikke passer seg å ta tre skritt bakover før man tar bildet. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Det blir litt mellom "barken og veden" dette, innebruk v portrett. Som et objektiv til innebruk så er Sigma 30 1.4 et valg jeg har vært heldig med, men til rene portrettbilder så kommer den utenfor den anbefalte "rangen" når det gjelder portrettobjektiver. Ut fra det jeg leser så ligger den ideelle brennvidden rundt +- 80 mm (FF). Som sagt så er jeg meget fornøyd med min 30 mm 1.4 som jeg med stort hell bl.a. har brukt i kirker ved barnedåp (uten blits). Til portretter (som jeg altfor sjelden tar) så varierer det hva jeg prøver meg på. Jeg har brukt min "plasticfantastic" Canon 50 1.8 og også min Canon 60 2.8 macro (med lyskilde). Jeg har også fått noen brukbare portretter, utendørs, med min SIigma 150 2.8. Skulle jeg kjøpe meg et portrettobjektiv nå så hadde jeg gått for 85 mm, først og fremst fordi jeg nok kommer til å investere i FF. Med med kun crophus så hadde jeg oppgradert min billige 50 mm til den mer lyssterke versjonen. Men til generell fotografering innendørs på en crophus så er det vel kun 30 mm som er aktuell for meg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 En 50mm f/1.4 er i mine øyne et godt valg her. Evt. en 35mm. Kommer litt ann på hvor langt unna motivene du normalt kommer til å befinne deg og hvilket utsnitt du ønsker. Til portretter innendørs av typisk to peroner som sitter sammen ca. 1-2 meter unna bruker jeg en 50mm f/1.2L. Siden jeg har fullformat kamera, så vil tilsvarende brennvidde på ditt kamera være 30-35mm. Skal du ta portrettbilder av de samme menneskene mens de står på den andre siden av stuen så bør du nok ha en trangere brennvidde. Men trangere brennvidde krever raskere lukkertider og slikt får man kun ved å bruke størst mulig blender og eller skru opp ISO. Sistnevnte er noe man bruker i nødstillfeller, så sant man da ikke ønsker korn i bildene. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg ville hatt minst 50 mm til portrett. Det går ikke bare på hvor trangt det er, men også på perspektivet. Men ser finere ut på litt lengre brennvidder. 85 mm syns jeg er en veldig fin brennvidde til formålet, men kanskje ikke om du skal bruke det mye innendørs da plassen gjerne kan bli en begrensning. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 50 f/1.4 USM vil nok gi de portrettmulighetene du ettersøker. Det er dog litt for tett til å kunne anses som et standardobjektiv til innendørsbruk. Til dette er kanskje 28mm f/1.8 USM bedre egnet (men da taper du igjen de utmerkede portrett-egenskapene) Lenke til kommentar
Ole M Hagen Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Takk for svar. Kommet mange bra svar her. Jeg har kit linsa på 18-55mm og Tamron 70-300mm. Skal se gjennom, og se hvem jeg velger av dem. Skulle hatt mer penger Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Skulle hatt mer penger Ja, men kanskje du ikke trenger å bruke så mye? Legger ved et eksempel med Nikon 35mm AFS F1.8G til kr. 1495,-. Canon har vel noe tilsvarende? Du skriver innledningsvis at du skal ta bilder av gjenstander i en lysboks...?! Avstanden fra front av objektiv til motiv på dette bildet er 55cm. Kamerahus er plassert normal vei på tripod og motivet dekker søkerbildet fra topp til bunn. Lenke til kommentar
IceImp Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Jeg kan anbefale Canon EF 40mm f/2.8 STM. Den er kanskje ikke like lyssterk som f.eks. 85mm f/1.8 (som jeg også har), men du kan bruke den ved største blenderåpning. Veldig skarp og veldig liten, med god nærgrense. Jeg bruker den på fullformat og har ikke problemer med å ta portretter. Problemet med dedikerte portrettobjektiver (tenker da 85-135mm) er at de gjerne er for trange til å sitte på kameraet hele tiden. Det kan 30-40mm:) Koster 1 700 kroner ny, og cirka 1 400 brukt, om du finner den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå