jeg_lyver_mye Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Eller hvorfor er det vanlig med 3 år her i Norge? Lærer vi mindre? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Er vel mer at de ikke har den kompetansen som trengs, så de har først ett år hvor de blir tar matte, fysikk og slikt. Ihvertfall slik jeg har skjønt det. Kommer man fra Norge, kan man ofte hoppe rett på 2år, gitt at man møter de kravene som stilles. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Kanskje de tar master på 4 år? Her i Norge er en master utdanning 5 år, mens bachelor er 3 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Er vel mer at de ikke har den kompetansen som trengs, så de har først ett år hvor de blir tar matte, fysikk og slikt. Ihvertfall slik jeg har skjønt det. Kommer man fra Norge, kan man ofte hoppe rett på 2år, gitt at man møter de kravene som stilles. Haha. Nei. Inntakskravene er så og si det samme som i Norge. Ikke sjans i havet at noen kunne ha droppet år 1, i hvert fall der jeg går. Kanskje de tar master på 4 år? Her i Norge er en master utdanning 5 år, mens bachelor er 3 Jepp. Master er 4 år, bachelor 3 år i Storbritannia i hvert fall. Endret 22. september 2012 av ahpadt Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Bachelor-grad generelt tar stort sett 4 år i resten av verden Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Er vel mer at de ikke har den kompetansen som trengs, så de har først ett år hvor de blir tar matte, fysikk og slikt. Ihvertfall slik jeg har skjønt det. Kommer man fra Norge, kan man ofte hoppe rett på 2år, gitt at man møter de kravene som stilles. Haha. Nei. Inntakskravene er så og si det samme som i Norge. Ikke sjans i havet at noen kunne ha droppet år 1, i hvert fall der jeg går. Du har rett, jeg tenkte på hvis man allerede hadde fullført ett år her i Norge og ville ta resten av utdannelsen i utlandet. Men kanskje det ikke går da heller? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 (endret) Er vel mer at de ikke har den kompetansen som trengs, så de har først ett år hvor de blir tar matte, fysikk og slikt. Ihvertfall slik jeg har skjønt det. Kommer man fra Norge, kan man ofte hoppe rett på 2år, gitt at man møter de kravene som stilles. Haha. Nei. Inntakskravene er så og si det samme som i Norge. Ikke sjans i havet at noen kunne ha droppet år 1, i hvert fall der jeg går. Du har rett, jeg tenkte på hvis man allerede hadde fullført ett år her i Norge og ville ta resten av utdannelsen i utlandet. Men kanskje det ikke går da heller? Det kan være mulig, men alle universiteter har litt forskjellig struktur det første året. EDIT: Der jeg går, er det f.eks 5 fag hvert semester, med like mange eksamener (untatt det siste året). Endret 23. september 2012 av ahpadt Lenke til kommentar
Quent Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Det varierer også veldig fra land til land. I USA er f.eks alle bachelorgrader 4-årigere, men man må også ta mange flere generelle fag, slik som skrivefag, språkfag, osv i en ingeniørgrad (dette gjelder også for alle andre typer grader, realfag, humanistiske fag, samfunnsvitenskap osv) enn man må her i Norge. Hovedpoenget er at høyere utdanning ikke er standardisert internasjonalt, selv om det har vært bevegelse i retning av dette i det siste. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Som en liten apropos så har det blitt foreslått å korte den ned til 2 år i Norge, (da man har ønsket å innfør et sommersemester, og samtidig øke fagmenden til 4 fag i semesteret slik NTNU har). Jeg vil og legge til at Norske ingeniører, (hvertfall i oljebransjen hvor jeg jobbet en stund), er norske ingeniører sett på som de beste, både i forhold til effektivitet og kreativitet. (det var hvertfall det National Oilwell Varco's CEO sa til oss under en kickoff på et 15 stk seadrill-prosjekt). -frank Lenke til kommentar
William_S Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 i USA er iallefall bacheloren 4 år, men da er ofte første året med en del fag som tilsvarer videregående nivå her. Derfor gis det ikke støtte til freshman year (bortsett fra noen få utvalgte eliteskoler). I Storbritannia varierer det. I Skottland er bacheloren 4 år, mens i England (og resten av landet tror jeg) er den 3 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå