Gå til innhold

BK: Septemberkveld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda et flott landskap som man kan drømme seg bort i. Bildet er skarpt og fint og ser helt greit ut til man åpner det i full størrelse, da viser det seg at detaljene er utvisket i de mørke partiene. Tar du bildene dine i raw eller jpeg? Hvilket objektiv har du? Hvilket program bruker du til etterbehandling? Blir det dratt litt for hardt i spaken for "luminance noice" dersom du bruker raw og DPP som fulgte med kamera? Har selv Canon kamera, og er litt interresert i hvorfor dette skjer.

Lenke til kommentar

Nydelig komp og flott hæst bilde du viser her. Dessverre er åsene og husene blitt i mørkeste laget. Her burde vært på ett annet tidspunkt. Som Gjerholm påpeker at det er ikke noe vakkert hus til høyere men det ligger jo der, så det er jo en smaksak om det skal være med. Skal bilde være korrekt så må det jo være med.

Lenke til kommentar

Takk Harald :) Begynte på nytt og kuttet som du sa. Tror jeg kuttet litt for mye himmel. Skarpet ikke denne gangen. Tusen takk for all annen god hjelp fra deg også :)

Takk John :) Tar mange bilder i både raw og Jpeg - de fleste i Jpeg. Dette er jpeg - har det i raw også.

Synes DPP har vært litt vanskelig fordi jeg ikke har kunnet noe om terminologien og alle tallverdiene. Trodde også det ville komme et Photoshop-kurs jeg kunne deltatt på, men ingenting har dukket opp i høst. Det er så mye informasjon å forholde seg til så jeg går inn av og til og prøver meg litt i DPP både raw og Jpeg, men mest i Windows Live gallery - inntill jeg mestrer det andre bedre.

Brukte kun støyreduksjon i dette programmet og det er fast(kan ikke bestemme pådraget)

På dette bildet har jeg brukt Canon EFS 18-55 mm IS Macro 0,25m/0,8ft står det:) Bruker og CanonEF-S 55-250mm 1:4-6.6 IS

Ble fortalt for en liten stund siden at Canon sine innstillinger på bildestil - uansett bildestil forlater fabrikken med innstillinger i hytt og pine og at blant annet skarpheten som oftest står på verdier under 0.

Mitt står ofte på landskap eller sort/hvitt. Har økt skarpheten på alle billedstiler til 7. Men det kan jo være ganger man ikke ønsker det. Det samme gjelder fargemetning- kontrast og tone. Nevner det fordi om de er iktige i utganspunktet så trenger man kanskje ikke like mye støyreduksjon.

Dette er feil - for de som leser dette, se på John EM sin kommentar lenger ned :)

Skulle ønske jeg kunne svare deg skikkelig - men kan iallefall legge ut hva jeg gjør fremover. ( Vil mer over til DPP da bildene ser bedre ut og photoshop lar vente på seg)

Tusen takk Jarle:) Fin tilbakemelding å få, for meg en god hjelp til å se hva som er for mørkt og hva som er greit med andres øyne :)

Tusen takk Melvin:) Tar det med meg videre til nye bilder :)

Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at du nå har lagt ut en V2 som innholder flere detaljer en v1 i de mørke partiene. V2 er litt mere grovkornet enn v1, men grovkornet med detaljer er mye bedre enn utvisket. Det jeg tror på (det er ikke sikkert jeg har rett) er at når du tar bilder i jpeg så foregår støyfjerning og komprimering av bildet inne i kamera. Bildet blir mettet og skarpet etter innstillingen du har gjort i "bildestil". Resultatet er et ferdig bilde som ikke engner seg for ytterligere etterbehandling, som så fall vil gi et betydelig kvalitetstap. Dersom du fotograferer i raw spiller det ingen rolle hvilke bildestilinnstillinger du har i kamera, da dette kan gjøres ettertid uten kalitetstap i DPP som er et utmerket program. Begge de objektivene du har er ypperlige, og muligens blant de beste i forhold til pris. Husk å skru av bildestabilisator dersom du bruker et godt stativ. Jeg har som regel Isoinstillingen på auto, slik at kamera higer etter den beste mulige instillingen. Jeg tror ikke at Canon sender fra seg så mye som er i hytt og pine, men jeg mener at jpeg-bildene er presset en smule for mye når det gjelder støyfjerning. Et alternativ til DPP er "Adobe Lightroom 4" som muligens er enklere å bruke. En prøveversjon kan lastes ned i ønsket språk på adobe.no.

Lenke til kommentar

Tusen takk igjen Harald :) Tar til meg alt:)

Tusen takk hr.Olsson fra Nord :) God helg tilbake :)

Tusen takk igjen John :) Utrolig lærerikt det du kommer med her, alt sammen. Har på bildestil kun økt skarpingen. Skal revurdere det også.

Ellers så gjenforteller jeg hva jeg selv ble fortalt. Viser litt hvor vanskelig alt er.

Ser også at jeg har formulert meg slik at det kan misforståes. Mente ikke at jeg klarer å ta skarpe bilder, er nybegynner og er veldig klar over det. Ønkset bare å viderefortelle hva jeg selv ble fortalt - i tilfelle andre også kunne ha bruk for det.

Nå viser det seg at det er feil, men for oss nybegynnere er det vanskelig å skjønne om vi skal "programmere" kamera før bruk eller ikke, selvom bruksanvisningen er lest flere ganger. Så for meg er dette bare lærerikt :)

Alt som du sier her gir god mening. At detaljer forsvinner både ved bruk av Jpeg og støyfjerning virker helt logisk.

Har ikke trening nok til å se sånne ting helt - men klarer noen ganger å se både støy og skarping når det er tydelig.

Vurderte å fjerne det jeg skrev tidligere, men lar det stå.

Tusen takk - er veldig glad for at du bruker tid på bildet mitt. Virkelig god hjelp :)

Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...