Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynner på videregående skole til neste år og har planer om å gå på MDD-linja (les: musikk, dans, drama). Jeg ønsker å søke skoleplass på Foss vgs, som uten tvil har det beste klassiskmiljøet blant musikklinjer i området. (Selv spiller jeg fiolin som hovedinstrument). Problemet mitt er at Foss ligger i Oslo, mens jeg bor i Bærum. Jeg har altså ikke lov til å søke om skoleplass der.

Jeg er klar over, at det kan være aktuelt å sjekke om Inntakskontoret i Akershus er villig til å "kjøpe" en skoleplass til meg i Oslo, men hvis det utdanningsprogrammet jeg ønsker tilbys ved skoler i mitt nåværende fylke, er sjansene små. Fylkene er sjelden villige til å kjøpe skoleplasser hos andre fylker, hvis de selv også tilbyr linjen ved én eller flere skoler.

I Akershus er det hele fem skoler, som tilbyr MDD-linje:

Bleiker videregående skole

Jessheim videregående skole

Lillestrøm videregående skole

Rud videregående skole

Ski videregående skole

Å flytte virker ikke å være et alternativ for foreldrene mine, så planen min har i utgangspunktet vært å melde flytting til en nær familievenn med boplass i Oslo.

Jeg har hørt rykter om at praksisen når det gjelder flytting til nabofylke, for å kunne velge vgs der, er strammet inn. Nå må minst en foresatt også må bo i det respektive fylket. Er det noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...