Delta517 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hei! Jeg har et lysepære sett stående i taket i gangen. Det har funkert fint i flere år nå, til plutselig en dag så ville det ikke skru seg på. Jeg dro fram multimeteret og begynte å måle ved inngangen og utgangen på trafoen som fulgte med. Ved inngangen så fikk jeg som normalt 230V, men ved utgangen så fikk 0-1 volt ut, noe som er fryktelig feil Jeg har selv gått Vg1 Elektro og går VG2 Data og elektronikk, men bytting av trafoer er noe jeg aldri har vært borte i før. Jeg regner heller ikke med at det er mulighet til å fikse den heller. Å bytte selve trafoen er egentlig ikke noe problem, men det er vel mer det å finne akkurat den rette typen som jeg trenger da På siden av boksen så står det følgende: C. G. LIGHTNING LTD Model: Wiring Set/Sansa Art.nber 125 (3X20W) Pri: 230V (vekselspenning) 50Hz Sec: 3X20W 5A 12V (vekselspenning) Har prøvd å leita litt, men uten hell... Det er også en vriknapp på selve trafoen som heter FUSe, men denne har jeg aldri tort å røre siden jeg ikke har så mye greie innenfor trafoer Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
TMB Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Fuse er jo bare sikringen. Hvis du ikke har rørt den, så er den der den skal være (hvis ikke den har gått, men da er det jo uansett et problem med enten trafoen eller oppsettet ditt). Du kan vel i teorien bruke hvilken som helst trafo så lenge den leverer minst 12V 5A 60w AC ut (med mindre det er plassmangel eller noe). Endret 21. september 2012 av TMB Lenke til kommentar
Delta517 Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Okei, så det er ikke værre enn det nei Men hadde du hatt muligheten til å hjulpet meg med å finne en trafo på nett da, som vil passe? Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Jeg har ikke så peiling at jeg tør å anbefale noe får se om noen andre vet Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 http://www.clasohlson.com/no/Elektronisk-transformator/Pr361865000 men sjekk sikringen i den du har før du skifter. //Ole Lenke til kommentar
Delta517 Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 http://www.clasohlso...tor/Pr361865000 men sjekk sikringen i den du har før du skifter. //Ole Hvordan da, tenker du på? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Skru den ut og mål motstanden i den. //Ole Lenke til kommentar
Delta517 Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Skru den ut og mål motstanden i den. //Ole Okei, men hva er det jeg liksom er på jakt etter da? Er det veldig viktig å kjøpe en med samme motstand? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Motstanden i sikringen skal være tilnærmet 0 ohm. Hvis det er brudd er den gåen, og da kan det være det holder å bytte den. Lenke til kommentar
Delta517 Skrevet 23. september 2012 Forfatter Del Skrevet 23. september 2012 Motstanden i sikringen skal være tilnærmet 0 ohm. Hvis det er brudd er den gåen, og da kan det være det holder å bytte den. Greide å få den ut nå og da så jeg at det var tydelig brudd inne i den, så det er nok det som er problemmet Skal ta med meg den på skolen i morra og spørre om de ikke har en ekstra til overs Takk for all hjelp Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. september 2012 Del Skrevet 23. september 2012 Husk at det er en grunn til at sikringen ryker. Hvis den nye ryker igjen så er det et problem med enten trafoen eller lasten... Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 ... Og en sansynlig grunn kan være en pære som kortsluttet. Hvis sikringen går på nytt ville jeg fjernet alle pærene og satt inn en for en. //Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå