Ingeniør Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Har en mistanke om en sylinder som ikke går. Problemet startet i går med at jeg var ute å kjørte, måler viste driftstemp, men begynte å stoppe med en gang jeg slapp gassen flere ganger. Fikk slarket i gang igjen, men måtte holde gassen for å holde motoren i gang. Var ute og sjekket bl.a olje og tekniske løsninger for å evt skru, samt tok en prøvestart. Startet med en gang, men hele bilen ristet i fra side til side (framhjulstrekk, tverrstilt motor) og en slags voffelyd. Kan ristingen bety sylinder som ikke går? Lampe på dashbordet lyser check. Forøvrig er mistanken coil/tennpluggledniger, bilen er såpass ny at den ikke har fordelerlokk. Snakker om en Daewoo Nubira. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Få avlest feilkoden først, så vet du sånn høvelig hvor du skal lete etter feilen. Du kan også dra ut en og en pluggledning for å finne ut om den ikke går på alle sylindrene. Altså, du tar av en pluggledning fra pluggen, starter bilen og ser om det er noe forskjell. Deretter setter du den på og tar neste. Hvis en sylinder ikke tenner, så vil du ikke merke forskjell på motorgangen når du napper av en pluggledning. Da har du funnet sylinderen som er problemet. Hvis du finner at en sylinger ikke tenner, så kan du begynne å finne ut om det er noe galt med tenningsanlegget. Her er det kun plugger, pluggledninger og coil, så det er begrenset hva det kan være. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 Pluggledninger og plugger skiftet, og den starter ikke i det hele tatt, kun antydning til tenning. Slik var det før jeg skiftet pluggene, men etter skift av ledninger. Er sikker på at ledningene er montert riktig. Derimot var 3 av tennpluggene jeg tok ut så full av olje at det rann av dem, samt at det var olje nederste del av pluggledningen. Tipper at den oppstarten dagen etter at problemene oppstod var siste rest av liv. Da tenker jeg på toppakningen.... Noen ideer? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Hvis du har olje i sylinderne så har du fire mulige årsaker: 1. Defekte ventiltetninger 2. Defekt topp-pakning 3. Sprekk i topp 4. Sprekk i blokk Toppen må uansett av. Endret 29. september 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 Alt 3 og 4 regner jeg som uhelbredelig, evt skifte motor noe som sikkert koster skjorta. Amgående alternativ 1 og 2 hvor omfattende er dette å gjøre selv? Vet av erfaring at bare å få plukket ut girkasse er noe dyrt på verksted. Takker for tips så langt. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Når det er olje på tennpluggledningene og det står olje i plugghullene så er det toppdekselpakningen som lekker!! 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Når det er olje på tennpluggledningene og det står olje i plugghullene så er det toppdekselpakningen som lekker!! Jeg fikk inntrykk av at det var primært plugghodene som var fulle av olje og at du først så dette når du tok pluggene ut. Hvis det er olje på pluggene pga av at pluggene står i et oljebad når pluggledningene nappes ut, så er dette med toppdekselpakningen helt korrekt. Litt oljesvetting over tid nede i plugghullene og på plugglednignene på en motor som er konstruert slik som denne er helt normalt. Det er derimot ikke normalt at plugghullene er fyllt med olje. Hvilken side av gjengene oljen er på når du ser på tennpluggen, skiller en bagatell fra en større og dyr reparasjon. Slike smådetaljer gjør det av og til helt håpløst å feilsøke over internett gjennom andres øyne og tolkninger. Det blir fort mange detaljer og observasjoner som forsvinner når man ikke står med bilen foran seg. Leser man en setning feil eller hvis noe ordlegger seg unøyaktig, så blir utfallet helt på bærtur. M.a.o. er oljen på oversiden av gjengene på pluggen, så bytt toppdeksel-pakning. Er oljen på undersiden av gjengene, altså på plugghodet, så må toppen av. Endret 1. oktober 2012 av LiamH 1 Lenke til kommentar
username882 Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 OFTE er det toppdekselpakningen om det står olje over tennpluggene. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Hva annet tenker du at det kan være? Jeg kan tenke meg at også høyt oljetrykk (f.eks. tett avluftning) kan føre til at olje presses ut gjennom toppdekselpakningen og fyller plugghullene. Dette vises likevel også ofte andre plasser på motoren, som ved simmerringer og rundt hele topp-dekselet. Endret 1. oktober 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Er olje både på pluggledningene og på tenndelen av pluggen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Altså, olje på plugghodet (der gnisten oppstår)? Lenke til kommentar
username882 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Tja. Olje på tuppen av pluggen er ventiltetninger eller stempelringer som blir slitte, det kan vel også være toppakning. Olje på plugghetta (den som kobler kablen til pluggen) eller toppen av pluggen kommer vanligvis av toppdekselpakningen, men kan vel også være høyt oljetrykk som du sier, men synes det virker som ett litt pussig symptom aleine. Sprekk i toppdeksel? Jeg vet ikke, men ville prøvd toppdekselpakningen først. Billig og enkel å skifte sammenlignet med alternativene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå