Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant denne omsider

http://www.dpreview....-200_2p8_os_c16

Og her er for nikon sin VR2

http://www.dpreview....00_2p8_vrii_n15

Det skiller kun 6% i sluttresultat. Hvordan tolker folket forskjellene?

Interesant. Nå er jeg langt unna noe ekspert, men synes Sigmaen utfra disse testene klarte seg meget godt mot Nikon sin veldig dyre 70-200vr2.

Kort oppsummert, kan en si at Sigmaen er mykere ut mot kantene en Nikon, samt at den er dårligere værtettet?

Er det noen som vet hvor langt ut mot kantene vi snakker før den blir for myk. Tenker om man holder seg som noenlunde innenfor det gyldne snitt/tredelingen, er det da skarpt her? slik at det er betydelig ut mot kantene og i hjørene som menes?

Lenke til kommentar

Det er jo bare å sammenligne her:

Sigma

Nikon

Sjekk forskjellige brennvidder og se på fargegraderingen - ved 200mm f/2.8 er Nikon etter disse tallene betydelig skarpere både i senter og i kantene. Ved 70mm er de nærmere, men også her er Nikon bedre, også i senter. Ved 100mm er Sigma skarpere midt i senter, men dårligere enn Nikon i resten av bildeflaten.

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt når oppgraderingsspøkelset har begynt å rusle med lenkene.

Sitter i dag med et D700 og er godt fornøyd med dette, men har begynt å snuse på både D600 og D800.

Egentlig så er det D600 som leder på meningsmålingen, men jeg har størrelse XL i hender og føler at størrelsen på kamerat og forsåvidt også mangelen på AF-On knapp ikke var helt optimalt for mine innbilte behov.

Er det noen D600 eiere her inne med store hender som kan kommentere størrelsen?

Videre så er jeg også nysgjerrig på om eventuelle fhv D700 eiere som også har oppgradert kan komme med noen få betraktninger om forskjellene på kameraet.

Takk :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd D600, og kan således kun uttale meg om D700 --> D800.

Den største funksjonelle forskjellen er i grunn AF-modus bryteren - ellers er de veldig like i bruk. Men gud bedre, filkvaliteten, den er det forskjell på. Mye bedre kontroll på rødfarger, helt klart bedre dynamikk på lav ISO med vesentlig bedre skyggeområder. Detaljgjengivelsen er også helt enestående bra, har tatt noen bilder av niesene i jula - ISO3200 nedskalert til 12Mp ser helt uforskammet bra ut sammenlignet med D700.

Hastighetsforskjellen er ikke noe jeg har gravd meg ned i å utforske, utover å si at det var kjekt med batterigrep på D700 de få gangene jeg brukte det - definitivt! Det var bare å bruke "spray and pray" prinsippet for å fange slike øyeblikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke de minste hendene ei de største hendene så for meg passer det helt utmerket. Vet ikke hvordan det vil bli med store hender, men tror nokk D800 vil være hakket bedre. Vil vell anbefale å gå å kjenne på begge egentlig hvist du har mulighet til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon D800 er bare 5mm bredere og 10mm høyere enn D600 , ikke den store forskjellen .

Selv har jeg ganske store hender , D600 er ikke større enn den bør være .

Men med ett batterigrep blir den perfekt .

Jeg har tidligere brukt mye mindre kamera uten problem , forskjellen i størrelse er bare noe man legger merke til med det samme man begynner bruke ett nytt kamera .

Over tid blir man vant . Selv det lille GH2 fikk jeg til å bruke etter en stund :).

• Liker 1
Lenke til kommentar

.http://nikonrumors.com/2013/02/22/nikon-issues-official-statement-on-the-d6000-dustoil-issue.aspx/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+NikonRumors+%28NikonRumors.com%29&utm_content=FaceBook

Herrejesus, det var jaggumen på tide! Er bra dem sier det offentlig ihvertfall at det er/var et lite problem med det. Har ikke sett noe til flere "issus" hos meg så det er jo bra. Blir vell mest sannsynelig å ta en rens etter stund uansett for å sjekke.

Jeg tror nokk de D600 som blir laget nå er mindre problemer med. Dem har vell hatt intern kvalitets kontroller er jeg sikker på så dem finner/funnet problemet.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Betyr dette at en kan gå rett til en Nikon veksted som det står, få en gratis rens, og de ordner med eventuelt å kreve inne penger for seg selv fra Nikon, uten å gå via utsalgssted?

Ja det vil jeg påstå å mene. Jeg spurte forrøvrig Nikon Norge også om dette, og det var bare å sende inn. Mulig man må betale frakt hvist man ikke sender gjennom der man kjøpte kameraet da. Fikk det jeg. Tok rensen etter ca 3500 bilder.

Lenke til kommentar

Ja det vil jeg påstå å mene. Jeg spurte forrøvrig Nikon Norge også om dette, og det var bare å sende inn. Mulig man må betale frakt hvist man ikke sender gjennom der man kjøpte kameraet da. Fikk det jeg. Tok rensen etter ca 3500 bilder.

Bra, det må være slik:-)

Noen som vet om Interfoto på Høvik er å regne som et slik verksted, om de i det hele tatt har verksted? Da kan en eventuelt bare kjøre dit med det for oss som bor i nærheten der....?

Lenke til kommentar

Noen som vet om Interfoto på Høvik er å regne som et slik verksted, om de i det hele tatt har verksted? Da kan en eventuelt bare kjøre dit med det for oss som bor i nærheten der....?

Skader ikke å stikke innom å spørre. De har eget verksted - Fotocare, tror jeg de heter.

Lenke til kommentar

Takker :)

Kan muligens være en ide å sende en mail til Nikon Norge å få det på mail og print den ut. Hadde jeg ikke vist mailen jeg skrev ut så hadde jeg mest sannsynelig måtte betale for det virket som dem ikke hadde snøring nede hos JP Trondheim om ordningen.

Lenke til kommentar

Om en tar kontakt med de en kjøpte kamera av så får en beskjed om å henvende seg til Camera & videoteknikk AS , da får du tilsend en blankett (ferdigutfylt) som du limer på pakken og sender det til dem , etter hva jeg forstod så er det de som tar all garantirens på Nikon kamera

Lenke til kommentar

Om en tar kontakt med de en kjøpte kamera av så får en beskjed om å henvende seg til Camera & videoteknikk AS , da får du tilsend en blankett (ferdigutfylt) som du limer på pakken og sender det til dem , etter hva jeg forstod så er det de som tar all garantirens på Nikon kamera

Det høres sannsynlig ut det.

Men jeg tror nok at de som er i nærheten av Fotocare/Interfoto eller FotoVideo og stikker innom, så får de fikset det der og da; vel å merke om de har ledig kapasitet.

Personlig synes jeg kommentaren fra Nikon til å være en smule dvask; men det er vel noe optimistisk å vente noe mere fra den kanten ...

Lenke til kommentar

Det er ikke enkelt når oppgraderingsspøkelset har begynt å rusle med lenkene.

Sitter i dag med et D700 og er godt fornøyd med dette, men har begynt å snuse på både D600 og D800.

Egentlig så er det D600 som leder på meningsmålingen, men jeg har størrelse XL i hender og føler at størrelsen på kamerat og forsåvidt også mangelen på AF-On knapp ikke var helt optimalt for mine innbilte behov.

Er det noen D600 eiere her inne med store hender som kan kommentere størrelsen?

Videre så er jeg også nysgjerrig på om eventuelle fhv D700 eiere som også har oppgradert kan komme med noen få betraktninger om forskjellene på kameraet.

Takk

Hei igjen.

Jeg har lest nøye igjennom alle svar (takk for det), vurdert fordeler og ulemper, skrevet en slik pro/con liste og til slutt så tok jeg krone og mynt. Her oppdaget jeg at jeg ikke likte resultatet og gikk derfor for det motsatte og endte opp med en D600

Når jeg kjøper et nytt kamera så er det både spenning og frustrasjon knyttet til nyervervelsen.

Spenning, da det tross alt er et nytt kamera med nye muligheter og alt det der.

Frustrasjon fordi jeg faktisk må finne opp kruttet på ny og tilpasse kameraet til mine behov.

Etter et lite døgn med kameraet i min besittelse, så er det selvfølgelig noen frustrerende momenter som har dukket opp allerede.

Men jeg har enda ikke fått lest manualen, kanskje det gir meg svar på noen av disse.

Takk nok en gang for de tilbakemeldingene jeg fikk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...