Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg har lest nøye igjennom alle svar (takk for det), vurdert fordeler og ulemper, skrevet en slik pro/con liste og til slutt så tok jeg krone og mynt. Her oppdaget jeg at jeg ikke likte resultatet og gikk derfor for det motsatte og endte opp med en D600

 

Når jeg kjøper et nytt kamera så er det både spenning og frustrasjon knyttet til nyervervelsen.

Spenning, da det tross alt er et nytt kamera med nye muligheter og alt det der.

Frustrasjon fordi jeg faktisk må finne opp kruttet på ny og tilpasse kameraet til mine behov.

Etter et lite døgn med kameraet i min besittelse, så er det selvfølgelig noen frustrerende momenter som har dukket opp allerede.

Men jeg har enda ikke fått lest manualen, kanskje det gir meg svar på noen av disse.

 

Takk nok en gang for de tilbakemeldingene jeg fikk :)

Gratulerer med nytt dslr du blir nokk fornøyd skal du se. Er bare å si ifra hvist du lurer på noe enten fra meg eller andre. :)

 

Hvilke irritasjonsmomenter om jeg tør spørre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt dslr du blir nokk fornøyd skal du se. Er bare å si ifra hvist du lurer på noe enten fra meg eller andre.

Hvilke irritasjonsmomenter om jeg tør spørre?

 

Takk :)

 

Mest bagateller, men fraværet av knapper og switcher ala D700.

Jeg savner bla kjapp tilgang til AF-Area mode selector. D600 løsningen er ok, men vanens makt...

 

Men for å gjøre en lang historie, litt mindre lang, så var grunnen til noe av min innledende frustrasjon basert på tidligere erfaringer:

Når jeg oppgraderte fra D90 til D700 for litt under ett år siden, så lærte jeg mer om fotografering og bruk av SLR enn hva jeg noengang gjorde de foregående år med D60 og D90 i min besittelse.

Grunnen til det var tilgangen til diverse elementære funksjoner i form av knapper og svitsjer.

På D600 så er noe av dette fjernet, mens andre ligger litt uhamslig til i forhold til hva jeg er vandt med.

Dette vil selvfølgelig endre seg etter mer bruk, men jeg ble mektig irritert en stund når jeg (pga manglende research fra min side) føltee at jeg hadde kjøpt noe som jeg fryktet ikke ville fungere like bra som før.

 

Litt to skritt frem og ett skritt tilbake følelse. Jeg hadde et semi-proff kamera og oppgradert til et konsumer kamera.

Den følelsen har gitt seg... sånn noenlunde :)

 

Andre bagateller er at når jeg programmerer enten FN eller AE-L/AF-L knappen til å være AF-ON, så fungerer ikke utløser knappen til å låse fokus med. Det er mulig at dette kan endres med en annen setting, men så langt har jeg ikke kommet. På D700 så fungerte begge disse knappene samtidig, om du forstår hva jeg mener.

 

I visse settinger så får jeg et grønnskjær på bildene. Det er den automatiske hvitbalansen som bommet litt. Det er faktisk noe jeg aldri opplevde med D700, men siden jeg skyter i både JPG or RAW, så er selvfølgelig heller ikke dette noe annet enn en bagatell.

 

Jeg har ikke fått satt kameraet skikkelig på prøve heller, så jeg er sikker på at jeg vil se perleporten etterhvert som kameraet slår seg til ro i hendene mine.

 

Nå gjenstår det bare å finne ut hvilket tilleggsutstyr som kan være hendig.

Den trådløse senderen er allerede på vei, nye minnekort har blitt bestilt. Men det er sikkert noe annet som kan være morsomt.

 

Forslag?

Endret av ringperm
Lenke til kommentar

Ekstrautstyr? Ekstern blits eller stativ, hvis du ikke har det, evt mer optikk. :)

Der er jeg vel godt nok dekket. Det jeg tenkte på var slike kjekt å ha gadgets tilpasset D600.

Ala i samme gate som trådutløser og eventuelle andre saker som jeg ikke kommer på. Men det er ikke sikker at det finnes

 

DET vil alle se :)

 

Vær så snill å post et par av de "kermit"-variantene her... :thumbup:

 

Jeg har bare bilder fra en serie, og som tidligere nevnt så er det nok hvitbalansen som bommet litt. Jeg var mer forundret over at dette faktisk skjedde, enn at jeg ser det som et forferdelig stort problem.

 

Åpner jeg raw fila i LR og endrer denne til, f.eks daylight så ordner dette seg sånn noenlunde.

 

Men jeg kan legge ved en uredigert jpg fil direkte fra kameraet. Jeg har kun endret størrelsen

 

EDIT: Fjernet bilde

Endret av ringperm
Lenke til kommentar

Jeg har bare bilder fra en serie, og som tidligere nevnt så er det nok hvitbalansen som bommet litt. Jeg var mer forundret over at dette faktisk skjedde, enn at jeg ser det som et forferdelig stort problem.

Her er det også vanskelig lys - det er flere forskjellige lyskilder, hvor det hvite partiet oppe til venstre og det hvite partiet oppe til høyre ikke samtidig kan bli hvite samtidig med én hvitbalanse i hele bildet. Klassisk når man både har innebelysning og belysning utenfra, gjerne kombinert med blits som en tredje belysning med enda en farge. ;)

 

"Grønnstikk" er heller noe Ken Rockwell gnåler om, samtidig som han foretrekker "Velvia" som fargeprofil - hvor poenget med Velvia er å booste fargene så det griner. Man kan ikke få begge deler samtidig - å både ha korrekte, nøytrale farger og knæsje knallfarger. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det også vanskelig lys - det er flere forskjellige lyskilder, hvor det hvite partiet oppe til venstre og det hvite partiet oppe til høyre ikke samtidig kan bli hvite samtidig med én hvitbalanse i hele bildet. Klassisk når man både har innebelysning og belysning utenfra, gjerne kombinert med blits som en tredje belysning med enda en farge. ;)

 

"Grønnstikk" er heller noe Ken Rockwell gnåler om, samtidig som han foretrekker "Velvia" som fargeprofil - hvor poenget med Velvia er å booste fargene så det griner. Man kan ikke få begge deler samtidig - å både ha korrekte, nøytrale farger og knæsje knallfarger. ;)

 

Takk for nyttig tilbakemelding Hr. Trondster.

Du har nok helt rett. Og jeg er nok litt smittet av "alt var mye bedre før" syndromet og sammenligner nok for mye med D700 uten å ta hensyn til situasjonsbetingede forskjeller. Det var bare litt påfallende at den andre bildeserien jeg tok med dette kameraet ble som den ble.

 

Jeg er riktignok litt fristet til å gå tilbake til samme sted, bare med D700 i stedenfor. Men det vil jo være meningsløst :)

 

Ken Rockwell leser jeg sjeldent og hadde ikke fått med meg noen av hans grønne teorier. Men det er kanskje litt som med han som det var med meg. Grønnskjæret på bilde = brukerfeil :)

Lenke til kommentar

Utstyr forslag har vell blitt sagt så jeg skal ikke si så mye mere om det annet en den wifi adapteret kan være kjekt å ha. Blitz er kjekt å ha. Stativ er vell et must når man skal bruke de lengere lukkertidene ja som Trond sier.

 

Eller når det gjelder grønnskjær har jeg ikke sett så mye til det foreløpig, kanskje jeg har vært heldig eller rett å slett ikke sett det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med hensyn til garanti- og reklamasjonsbestemmelser er det greit å merke seg følgende del av instruksen fra Nikon:

Nja - at de anbefaler å bruke en blåsepumpe betyr ikke at de dermed også sier at du mister garantien hvis du prøver å rense det selv med swabs.

 

Men igjen - ville selv ikke brukt swabs når de skriver det på den måten - ville bare levert det inn. :)

Lenke til kommentar
Jeg har bare bilder fra en serie, og som tidligere nevnt så er det nok hvitbalansen som bommet litt. Jeg var mer forundret over at dette faktisk skjedde, enn at jeg ser det som et forferdelig stort problem.

 

Åpner jeg raw fila i LR og endrer denne til, f.eks daylight så ordner dette seg sånn noenlunde.

 

Men jeg kan legge ved en uredigert jpg fil direkte fra kameraet. Jeg har kun endret størrelsen

 

 

 

Så mer magenta ut det der - men som Trondster skriver, dette skyldes nok alle de forskjellige lyskildene i scenen.

 

Det er en grunn til at man noen ganger bare gir beng og går for svart/hvitt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.http://nikonrumors.com/2013/02/22/nikon-issues-official-statement-on-the-d6000-dustoil-issue.aspx/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+NikonRumors+%28NikonRumors.com%29&utm_content=FaceBook

Det var jo nydelige nyheter, særlig siden jeg i dag (etter rundt 2000 eksponeringer) oppdaga de første store støvflekkene på bildene mine.

Får ta en liten rens med blåseren og se hvordan det blir ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er litt nysgjerrig på om dere som allerede har D600, og har testet det ut hva dere synes så langt? Må blåse litt liv i tråden hehe. :)

 

D600 flickr group for de som ikke har vist om den. Mange flotte bilder der.

Var i begynnelsen en smule skeptisk til problematikken med støv/olje på sensoren, men valgte å gi f... fordi den må uansett blåses ren eller renses fra tid til annen. Jeg har ikke angret et sekund til tross for at jeg har et meget bra kamera i Olympus E5!

" Støvet" har ikke vært plagsomt før i dag, da jeg oppdaget flekker på blender F4.0 så da er det nok på tide å ta en kikk innvendig.

I forhold til mitt E5 er fordelen 24MP vs12 noe som gir meg større anledning til å croppe bildet. Den største fordelen, som jeg setter pris på, er enorm forskjell på å ta bilder under dårlige lysforhold. Her er 600'n overlegen!

Vedlagt bilde er fra i kveld, sent i den blå timen, og viser båter på Borgundfjorden som pilker gyteferdig torsk. Håndholdt kamera på 1/25 sek, F4.0 og ISO 1800. Dette klarer ikke E5!

post-291166-0-36674000-1363895817_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Var i begynnelsen en smule skeptisk til problematikken med støv/olje på sensoren, men valgte å gi f... fordi den må uansett blåses ren eller renses fra tid til annen. Jeg har ikke angret et sekund til tross for at jeg har et meget bra kamera i Olympus E5!

" Støvet" har ikke vært plagsomt før i dag, da jeg oppdaget flekker på blender F4.0 så da er det nok på tide å ta en kikk innvendig.

I forhold til mitt E5 er fordelen 24MP vs12 noe som gir meg større anledning til å croppe bildet. Den største fordelen, som jeg setter pris på, er enorm forskjell på å ta bilder under dårlige lysforhold. Her er 600'n overlegen!

Vedlagt bilde er fra i kveld, sent i den blå timen, og viser båter på Borgundfjorden som pilker gyteferdig torsk. Håndholdt kamera på 1/25 sek, F4.0 og ISO 1800. Dette klarer ikke E5!

Ja, det vell en del som kan være skeptiske til kjøp angående det, men tror nokk det ordner seg nå for de som kjøper.

Kan si selv at jeg angret bittelitt når det var på sitt værste når folk klaget overalt ,men nå er det helt knall egentlig. Har ikke problemer, og D600'n tar utrolige flotte bilder så dette hyrer i mange mange år tenker jeg.

Skal væ're enig i at i dårlig lys funker det fjell.

Flott stemnings bilde det der i vinterland, det er artig å ta bilder når man ser forskjeller hva en har fra før det skal være sikkert. Har ikke testet E5 selv, men jeg tar deg på ordet. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde kameraet inne på rens etter ~4500 eksponeringer, og jeg har sett at støvet har kommet tilbake litt etter litt. Nå er kameraet på ~6500 eksponeringer, og støvet begynner å bli synlig på selv relativt normale bilder.

 

Bør jeg sende inn kameraet for rens igjen? Forrige gang tok det rundt to uker, men det er jo kjipt å ha masse støv i bildene og. Jeg har hatt speilrefleks her 5-6 år før, og har ikke hatt noe i nærheten av så ille problemer, så jeg kan ikke se at det skal være noen støvkilder i miljøet som forårsaker dette, hvis ikke D600'n er mye mer følsom enn det D90'n var.

 

Støvflekkene er primært i toppen og på høyre side, kan det være fordi jeg tar mange bilder i portrettmodus?

Her er en fil tatt mot klar himmel ved F22 for å vise litt støvdistribusjon:

 

stov.jpg

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Jeg hadde kameraet inne på rens etter ~4500 eksponeringer, og jeg har sett at støvet har kommet tilbake litt etter litt. Nå er kameraet på ~6500 eksponeringer, og støvet begynner å bli synlig på selv relativt normale bilder.

 

Bør jeg sende inn kameraet for rens igjen? Forrige gang tok det rundt to uker, men det er jo kjipt å ha masse støv i bildene og. Jeg har hatt speilrefleks her 5-6 år før, og har ikke hatt noe i nærheten av så ille problemer, så jeg kan ikke se at det skal være noen støvkilder i miljøet som forårsaker dette, hvis ikke D600'n er mye mer følsom enn det D90'n var.

 

Støvflekkene er primært i toppen og på høyre side, kan det være fordi jeg tar mange bilder i portrettmodus?

Her er en fil tatt mot klar himmel ved F22 for å vise litt støvdistribusjon:

Det der ser veldig normalt ut, jeg kjenner ingen som har så lite synlig støv på f/22. Så lenge du bruker kameraet så vil det komme støv inn. Blås det bort med egnet utstyr før det setter seg fast og rens sensoren hvert andre år og tenk på at et godt bilde ikke blir dårligere av en mer eller mindre usynlig flekk.
Lenke til kommentar

Det der ser veldig normalt ut, jeg kjenner ingen som har så lite synlig støv på f/22. Så lenge du bruker kameraet så vil det komme støv inn. Blås det bort med egnet utstyr før det setter seg fast og rens sensoren hvert andre år og tenk på at et godt bilde ikke blir dårligere av en mer eller mindre usynlig flekk.

Ok, det er jo bra.

Har prøvd å blåse det bort med blåseballong, holdt kameraet opp ned (med sensoren nedover) og blåste fra side til side i korte, harde bevegelser som jeg så i en videobeskrivelse. Det bildet der er tatt etter blåsinga. Er det noe jeg bør gjøre annerledes da, eller er det fortsatt OK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...