Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reduksjon fra deltidsansatt til ringehjelp!?


Mike Ross

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ble oppringt fra jobben min i dag, hvor jeg har jobbet 2 dager i ukene+sommer-/juleferieavvikling i de siste 7 årene. Beskjeden var at jeg av økonomiske grunner ikke trengte sjekke inn på jobb i tiden fremover, men at de heller skulle ringe meg dersom det ble behov for meg en gang i fremtiden.

 

Å være ringehjelp er helt uaktuelt for meg da jeg trenger stødig inntekt for å finansiere mine studier. Dette var daglig leder fullt klar over, og skjønte at dette i praksis betydde en oppsigelse. Det ble sagt at ifølge ledelsen kunne de nedbemanne (frigjøre meg fra min stilling) med umiddelbar virkning uten oppsigelsestid. De sa det stod i kontrakten min at dette kunne gjøres, en kontrakt jeg ikke fikk før etter 6 år i bedriften og ikke skrev under på fordi jeg mente den var særdeles mangelfull. Jeg ville få denne kontrakten utbedret, noe som aldri skjedde.

 

Jeg er for øvrig den med lengst ansiennitet i bedriften bortsett fra butikksjefen og daglig leder selv, der enkelte ansatte bare har jobbet et til to år. Jeg forstår meg heller ikke på det økonomiske aspektet ved denne nedbemanningen, da vi har har rekordhøyt salgt dette året.

 

Er særdeles skuffet over å få en slik tlf helt uten forvarsel, og lurer derfor på hvor legitimt dette egentlig er fra deres side. Har forstått det slik at jeg regnes som fast ansatt da jeg har jobbet kontinuerlig i over 4 år i bedriften.

 

Har jeg noe som helst juridisk å klamre meg til her, eller er det bare dårlig kultur og mangel på respekt for ansatte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant nettopp dette på arbeidstilsynets sider:

 

"Har du vært ansatt i samme virksomhet i minst fem år, men mindre enn ti år, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Der din arbeidsavtale gir en lengre oppsigelsestid, er det denne som gjelder. Hvis din arbeidsavtale gir deg en kortere oppsigelsesfrist en to måneder er det arbeidsmiljøloven som gjelder."

 

Betyr vel jeg kan gå på jobb i to måneder til mens jeg finner meg en ny jobb...

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke gitt at oppsigelsen er saklig heller. Dessuten er det krav om saklig begrunnet, skriftlig oppsigelse dersom den skal være gyldig. Det ville jeg for øvrig ikke nevnt før vi rundet oktober, så kan du jobbe ut desember.

 

Genialt, takk for tips. Bare så det er sagt, så har jeg ingen intensjoner om å ødelegge forhold til arbeidsgiver, men jeg gjør det jeg kan for å passe på å få det jeg har krav på her, og for å kunne overleve som student.

Endret av Mike Ross
Lenke til kommentar

Vil legge til at arbeidsgiver (dog ikke personlig) gjorde meg oppmerksom på at dette ikke var en oppsigelse fra deres side, men at min jobb med to faste dager i uken blir gjort om til en sommerjobb (ferieavvikling). Etter min tolkning er dette en endringsoppsigelse, og slik jeg forstår arbeidsmiljøloven gjelder samme formkrav som ved en vanlig oppsigelse.

 

Ingenting har blitt drøftet med meg, ei heller har jeg fått noen som helst form for varsel. Det jeg fikk var en tlf på vegne av arbeidsgiver, dagen før en arbeidsdag, at beslutningen var tatt og jeg ikke skulle jobbe fremover. Sakset fra arbeidstilsynets faktaside: "Før arbeidsgiveren fatter beslutning om å gå til endringsoppsigelse, skal saken drøftes med arbeidstakeren (og eventuelt tillitsvalgte), jf. Arbeidsmiljølovens § 15-1."

 

Jeg har heller ikke fått noe som helst skriftlig, eller en saklig grunn utover at nedskjæringer måtte foretas og de så det naturlig å starte med meg. Etter en mengde andre overtramp av arbeidsmiljøloven frister det veldig å gå videre med dette, og tenker levere skriftlig krav om forhandlinger. De mente altså det var helt normalt å kunne endre min stilling slik uten noen drøfting med meg, gi meg lyd på det over tlf, og forvente at jeg gikk uten noen oppsigelsestid etter 7 år i bedriften...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er ikke fagorganisert, formoder jeg?

 

Nei dessverre er ingen av oss i bedriften det... Men noen som har noe input om dette kan regnes som en endringsoppsigelse og kan bekrefte at samme formkrav stilles der som for "ordinær" oppsigelse? Slik jeg ser det har de ikke fulgt prosedyren på noen av feltene som skal til for at en evt. endringsoppsigelse skal være gyldig. Ingen drøfting, ingenting skriftlig, ingen detaljert begrunnelse for saklighet. Snakket med den ene jeg kjenner med juridisk utdannelse, og han mente jeg kunne gått direkte til sak uten forhandlinger bare på basis av de to førstnevnte (skriftlig oppsigelse, intet drøftningsmøte/varsling om endringer), og med stor sannsynlighet komme ut av det med stillingen i behold samt utbetalte erstatningskrav.

Lenke til kommentar

Ja, dette er en helt klart en endringsoppsigelse, og de samme saklighets- og formkravene stilles til en slik som til en ordinær oppsigelse.

 

Å spå utfallet av saken tør jeg ikke, men å gå til sak er generelt sett dyrt, så med mindre du finner en advokat som er dyktig i arbeidsrett og villig til å som et minimum gi deg gratis konsultasjon ville jeg nok ikke gjort det. Å prosedere selv er sjeldent lurt. I forliksrådet kan det være et alternativ, men ikke i retten.

Lenke til kommentar

Tror jeg i første omgang benytter meg av skriftlig krav på forhandlinger. Forhåpentligvis kommer vi til enighet der. Jeg kan vel faktisk søke om fri rettshjelp (<100 000 i året lønn) om det skulle gå helt skeis. Men viktigst for meg er å vise dem at dette ikke er ok behandling, og det er heller ikke første gang det skjer etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...