Gå til innhold

Neste Påbud fra Politikerne: Sikkerhetsbelte for hund og Katt i Bil

Sikkerhetsbelte  

46 stemmer

1. 1. Anser du at de bør være påbudt med sikkerhetsbelte for dyr i bil?

• Ja
      15
    • Nei
      31
  2. 2. Anser du at de bør være påbudt med sikkerhetsbelte for dyreslaget "menneske" i bil?

• Ja
      35
    • Nei
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes du tar litt vel hardt i. Dette låter veldig amerikansk, og har en lang vei å gå selv der før det blir snakk om noe påbud.

Jeg ser for meg en gryende industri for sikkerhetsbelter, med en avdeling i hver dyrebutikk. Hamster? Ørkenrotte? Tarantell-sikkerhetsbelte, det er spesialbestilling.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tullete sak. Kan ikke se hvorfor dette skal være et påbud eller noe som helst. Man bestemmer jo selv hvor mye man bryr seg om hunden sin, og om det i det hele tatt er nødvendig er noe jeg spør meg selv om.

Ikke helt sikker på hva slags dyrerase et menneske i gåseøyne/hermetegn er for noe?

Jeg er ikke en dyrerase, og mennesker er mennesker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er vel strengt talt en norm å skille mellom dyr og menneske. Homo sapiens stammer fra en dyrerase, nærmere apefamilien som du nevner. Det betyr ikke at vi ER aper. Vi er fortsatt mennesker.

Men det var nå i all hovedsak gåseøyne rundt mennesket som var poenget mitt. :p

Det kan liksom ikke være en delvis sak. Enten er man menneske eller så er man det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel strengt talt en norm å skille mellom dyr og menneske

Ja, men at vi ikke er et dyr er feil. Hva du mener er egentlig irrelevant. Er man et menneske, så er man et dyr... det er fakta og ikke noe man kan velge selv. Om ikke annet, så er det en fornærmelse overfor de andre dyreartene å bli satt i samme bås som menneskene... ikke omvendt ;)

Ok, så er vi litt mer selvbevisste enn andre dyrearter, men å være ubevisst sin egen eksistens har aldri vært et kriterie for å bli ansett som et dyr :)

Når det er sagt så er det en selvfølge at også dyr sikres forsvarlig under transport. Ikke bare for sin egen sikkerhet, men også for sikkerheten til de andre som er i bilen og ellers alle andre biler og myke trafikanter man møter i løpet av kjøreturen. tom waits for alice forklarer dette i mer detalj. Men akkurat setebelte for hunder og katter (hvilken katt vil finne seg i å sitte i et setebelte) ser jeg ikke som en nødvendighet. Et forsvarlig sikret bur bør imidlertid være et minimum.

Endret av Bergendahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis eneste forskjellen du kunne plukke ut var at mennesker var litt mer selvbevisste, ja så er du rimelig ignorant.

Nå var det altså ikke meningen å lage en stor sak av akkurat dette, da det som sagt ikke var poenget mitt.

Mennesker er en beskrivelse for å skille mellom dyr og mennesker. Om jeg kalte noen for et dyr, så vil de mest sannsynelig ta det for en form for fornærmelse.

Når man snakker om dyr så er det altså ingen som vil undre på om man kanskje snakket om en annen person... Hvorfor? Fordi det er normen. Homo sapiens derimot, er vår art og kommer fra en dyrefamilie.

Dyr vil verken vite om de er i en bås eller bli fornærmet fordi de ikke er intelligente nok

Forsvalig sikret bur bør og er vel også et minimum ja. Dette må i det minste gå under usikker last om buret ikke er sikret.

Lenke til kommentar

Skal like å se en rottweiler som aksepterer å bundet fast med et belte, good luck...

Hvorfor skulle den ikke det?

Men jeg synes bikkje bør ha sele. Blir sikrere for alle parter. Har selv 42kg hund, og har ingen lyst å få den susende fremover ved en kollisjon/bråbrems. Både for min og hans skyld.

Mennesker får styre selv, er de korka nok til kjøre uten, så good luck.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tross alt forskjell på et påbud, og det at folk tar sine forholdsregler. Påbud i denne saken er "helt bak månen".

Det er fremdeles lov til å "bruke huet" - man trenger ikke staten for å fortelle oss hva som er fornuftig eller ikke - og ihvertfall ikke ved innføring av påbud på tulleting som det her.

Fornuftige folk sikrer bikkja si i bilen...andre velger å ikke gjøre det - men da får de la være å syte den dagen bikkja kommer som ei kanonkule utover dashbordet sitt.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom det at du blir meid ned av en bil der føreren var uoppmerksom pga. en bikkje som bestemte seg for å leke med sjåføren, og det det å bli meid ned av en bil der føreren var uoppmerksom pga. at han drev og fingra kjerringa si i nabosetet?

Skal man innføre påbud om at man må sikre trusa på kjerringa også da kanskje?

Eller kanskje du heller vil ha et påbud der det ikke er lov å kjøre bil hvis man er kåt?

Endret av Rayline TWB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...