olegunnaro Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Objektivets ytelse er ikke bestandig alt som har noe å si, iallefall ikke for meg. At noe er annerledes enn det man vanligvis bruker, kan være nok. Jeg kan faktisk tenke meg at den utfordringa man får med liten blender og relativt vid brennvidde, kan være ganske artig - og ikke minst befriende, for en lav-dybdeskarphet-junkie som meg, feks. 2 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 I en tråd der man diskuterer objektiv, så er det gjerne objektivs ytelse som blir diskutert ja, merkelige greier det der. Enn så lenge verktøyet er av (vesentlig) betydning, så er det selvfølgelig viktig. Det virker som du later som man kan oppnå ett hvilket som helst resultat uavhengig av verktøy, slik er det ikke. AtW Fasinerende. Du forstår faktisk ingenting av det jeg skriver. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 I en tråd der man diskuterer objektiv, så er det gjerne objektivs ytelse som blir diskutert ja, merkelige greier det der. Enn så lenge verktøyet er av (vesentlig) betydning, så er det selvfølgelig viktig. Det virker som du later som man kan oppnå ett hvilket som helst resultat uavhengig av verktøy, slik er det ikke. AtW Fasinerende. Du forstår faktisk ingenting av det jeg skriver. Jo, jeg forstår fint hva du skriver, jeg synes bare dine betraktninger er rimelige irrelevante for tråden, og jeg er heller ikke enig i de. Det man bruker till å utrykket seg er verktøyet. "Det er resultatet som teller, verktøyet er uinteressant" er for det første en meningsløs uttalelese enn så lenge det faktisk er verktøyet som og brukeren som sammen produserer resultatet. Og for det andre ser jeg ikke hva slike pretensiøsiteter har slags relevans for en tråd der ett konkret verktøy diskuteres. AtW Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Mens jeg synes betraktninger om hvor god optisk kvalitet dette objektivdekselet har er ganske irrelevante for tråden. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Olympus burde selvsagt kalt det for OMG ! 6 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Jeg synes det virker veldig kult å finne ut den optiske ytelsen til dette dekselet, det er jo det som gjør det til noe annet enn det man får kjøpt fra konkurrentene Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Jo mer en tenker på hva denne saken egentlig "kan" være, jo mer gleder en seg til å få prøvd den.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Mens jeg synes betraktninger om hvor god optisk kvalitet dette objektivdekselet har er ganske irrelevante for tråden. Man er bra tett om man kjøper dette produktet kun for å bruke det som deksel AtW 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 f/8 og ubeskyttet front? Strålende! Mangler bare Android OS nå så har vi en like crappy combo som en middelmådig mobil ;-) Den ligger jo dypt nedi en grop, det skal vært mye til før noe kommer inn og får skadet glasset. Helt geinalt at dekselet også er et enkelt objektiv. Perfekt til de situasjonene hvor du har kameraet i lommen og må ha det raskt opp og knipse en situasjon i full fart. Med den suverene sensoren som sitter i de nye Olympus-kameraene er dette helt topp. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Man er bra tett om man kjøper dette produktet kun for å bruke det som deksel AtW Og man er tilsvarende tett om man forventer superkvalitet fra noe som helt tydelig er ment som et artig, litt annerledes produkt. Og man bommer helt dersom man begynner å sammenligne denne med vanlige objektiver. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Man er bra tett om man kjøper dette produktet kun for å bruke det som deksel AtW Og man er tilsvarende tett om man forventer superkvalitet fra noe som helt tydelig er ment som et artig, litt annerledes produkt. Og man bommer helt dersom man begynner å sammenligne denne med vanlige objektiver. Er det noen som forventer superkvalitet? Og hvorfor ikke sammenlikne det med ett vanlig objektiv? Personlig bruker jeg aldri deksel på huset, jeg har objektiv på til enhver tid, og alle jeg kjenner gjør det på samme måte. Så hvorfor skal man ha denne hengene på huset heller enn ett objektiv som kan gjøre det samme og en god del annet? Hvorfor skal man bruke penger på det når man kan gjøre det samme med objektivene man allerede har om man ikke har en ekstremt spesiell objektivpark? AtW Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (... sagt gjennom hele tråden ...) AtW Siste teskje. - Stikkordet for et slikt objektiv er LekeTøys*. De gode optiske kvalitetene til til et slikt objektiv, er like lite relevante å diskutere som de fettløsende egenskapene til såpen som brukes til å blåse såpebobler. * Leketøys: Noe som ikke er ordentlig tøysete, og som kan være seriøst. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Man er bra tett om man kjøper dette produktet kun for å bruke det som deksel AtW Og man er tilsvarende tett om man forventer superkvalitet fra noe som helt tydelig er ment som et artig, litt annerledes produkt. Og man bommer helt dersom man begynner å sammenligne denne med vanlige objektiver. Er det noen som forventer superkvalitet? Og hvorfor ikke sammenlikne det med ett vanlig objektiv? Personlig bruker jeg aldri deksel på huset, jeg har objektiv på til enhver tid, og alle jeg kjenner gjør det på samme måte. Så hvorfor skal man ha denne hengene på huset heller enn ett objektiv som kan gjøre det samme og en god del annet? Hvorfor skal man bruke penger på det når man kan gjøre det samme med objektivene man allerede har om man ikke har en ekstremt spesiell objektivpark? AtW Man skal ikke sammenligne med et vanlig objektiv, siden dette definitivt ikke er noe vanlig objektiv. Om du bruker deksel eller ikke, er irrelevant. Mange bruker deksel på kameraet sitt, og jeg tipper mange synes dette olympus-dekselet er kult, siden det kan brukes til å ta bilder med også - om enn bare for gøy. Olympus mener ikke at denne skal erstatte 17mm f/2.8... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Kanskje er det noe jeg ikke har skjønt, men hva er det liksom man skal bruke dette "leketøyet" til? Er det ikke å ta bilder? Hvorfor er det mer gøy å ta bilder med det enn ett vanlig kitobjektiv? Hvorrfor ikke stille 14-42-kitobjektivet på 15mm f8, så slipper man å bytte objektiv, og man slipper å bruke mere penger på enda ett objektiv (eller leketøy eller hva du vil kalle det), om det hadde vært ett spesielt objektiv som ikke gjør det samme som ett vanlig objektiv, så hadde jeg skjønt det, men ett mer eller mindre vanlig 15mm f8? Kanskje er jeg i en underlig omgangskrets, men jeg kjenner altså ikke en eneste person som ikke har ett eller annet objektiv på huset til enhver tid. AtW Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Personlig bruker jeg ofte deksel når jeg pakker med meg utstyret for lengre transportetapper, for å få plass til så mye som mulig i sekken. Vanlige objektiv-løse deksler fungerer jo selvsagt bra til det formålet, men jeg liker dette konseptet også - på samme måte som jeg liker feks. lensbaby-objektivene eller holga-kameraene. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 (endret) Er jo såre enkelt å bare overse LT-saken også, og la de som vil LT'e litt holde på med sitt! Don't worry, be happy! Verden er jo full av paradokser, og en vil kanskje av og til/alltid oppfatte andres agerig som lite rasjonell, iallefall når det ikke passer inn i eget hode/egen utelukkende fornuftsbaserte tenkning!! Kan også sikkert ha noe med genene å gjøre, siden også jeg, nesten alltid, synes alskens slike mer eller mindre nyttige/unyttige ting er usedvanlig artige! Bare MÅ ha det! Gleder meg til å se hvordan bildene blir! Endret 24. september 2012 av smort1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Berre lækkert! http://www.43rumors.com/so-was-the-olympus-15mm-cap-lens-a-good-idea/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Jeg registrerer at endel som kan mer om fotografi enn meg er entusiastiske, og det bør jeg kanskje ta innover meg, men jeg mener fortsatt dette er ett dustete objektiv, hva er vitsen? Hvorfor ikke bruke ett annet lite objektiv med økt fleksibilitet? AtW Sikkert andre som allerede har svart noe lignende ... Du er hjertelig velkommen å mene at det er dustete. Men for mange av oss , så er mangelen på fleksibilitet, kombinert med sjarmerende optiske uperfektheter, hele greia. Det er litt som med de analoge Holga-kamerane. Her gir objektivet et bestemt type uttrykk; og din/vår oppgave som fotograf, er å få til gode bilder ut i fra disse begrensingene. Jeg har allerede et eskremt "tulle-objektiv", Wanderlust PinWide; også kalt -pinhole-helvete at andre forum-medlemmer. Det blir for ekstremt til å kunne brukes kreativt uten tung redigering. Et av mine bedre ser du her.. Så mitt håp er at denne er lettere å bruke enn PinWide, men fortsatt har masse sjarm silk at jeg kan ta morsomme bilder med den. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Man er bra tett om man kjøper dette produktet kun for å bruke det som deksel AtW Det er mulig. Men det er vel allikevel et smartere deksel en den originali hvis du har glemt igjen objektivene dine hjemme ... edit: Og, ja - jeg har ofte med et hus ekstra som kun har objektivdeksle på. Og ettersom jeg har to systemer (µ-4/3 og 4/3), så er dette et bedre deksel. Hvorrfor ikke stille 14-42-kitobjektivet på 15mm f8, ... Fordi det blir for perfekt/ordinært? Jeg tror dette objektivet også har en del optiske svakheter i Holga sjangeren. Og det er helt OK å få det rett i bildefilen, og slippe å redigere det i etterkant. Endret 29. september 2012 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Bilder med "morrosaken" ; http://www.43rumors.com/first-olympus-15mm-f8-0-image-samples/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg