Simen1 Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Jeg har en liten idé til hjelpemiddel til blant annet fotografering av dyr, fugler og biler i fart. Optisk søker til å feste i blitsskoen. Ok, ikke en helt vanlig en, men en med litt spesielle egenskaper: (illustrasjonsbilde) Den skal ha fast brennvidde runt normalen eller mild tele tilsvarende ca 50~70mm, altså tilpasset bruk med typiske frihånds teleobjektiver (70~400mm). Den skal ha integrerte lysende firkanter, a la fokuspunktene i en dslr-søker, gjerne konstruert med speil etter prinsippet fra hybridsøkeren til Fujifilm X1 Pro. Disse firkantene skal indikere brennvidde, eller rettere sagt fullformat-ekvivalent brennvidde. En firkant for hvert inkrement i brennvidde. F.eks 70-80-90-100 osv, der kun den relevante brennvidden lyser. Hver firkant har en tilhørende lysende forklaringstekst, f.eks "100mm" utenfor selve firkanten. Det skal være en "zoomring" på søkeren der man endrer hvilken brennvidde-indikator som skal lyse opp. Driftstrøm: Enten fra blitsskoen eller knappebatteri eller 1xAAA i avstandsstykket mellom blitsskoen og søkeren. Avstandsstykket skal være langt nok til å minimere konflikten mellom søkeren og solblenderen, uten at kameraet blir seende ut som en struts. Tilleggsutstyr: En wire i hylse med feste i begge ender. Den ene enden har en ring for montering på zoom-ringen på den optiske søkeren. Den andre enden festes via to strips-lignende mekanismer til objektivet. En rundt zoomringen og en rundt fast gods. Dette gir en kobling mellom zoom på objektivet og søkeren. Ulik vandring ordnes med et trinnløst gir som integreres i ringen på søkeren. Konkret skal den fungere ved at man endrer avstanden fra søkerens senterakse til wirens angrepspunkt og hylsens opplagringspunkt og dermed endre hvor stor vinkel ringen roterer som følge av x antall cm trekk i wiren. Utvekslingen skal justeres via en skala og manualen som følger med skal ha listet opp utvekslingsforhold for en haug av objektiver, samt referanse til en hjemmeside med mer oppdatert info. Hensikten med søkeren er at man skal kunne se mer enn 100% søkerdekning. Noe som er veldig nyttig når det er lett for å miste motivet ut av søkeren og tidskritisk å finne motivet igjen. For eksempel den låvesvalen eller fotballen man alltid mister ut av søkeren når det gjelder. Fokus har man ofte liten eller ingen tid til å vurdere før man tar seriebildene så det skal ikke være noen vesentlig ulempe å måtte stole 100% på autofokusen. Hva tror dere? Nyttig eller unyttig? Hva tror dere markedet ville vært villig til å gi for en sånn med god optisk og bygge-kvalitet? Finnes det fra før? Endret 21. september 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Personlig så pleier jeg å ha begge øynene åpne når jeg fotograferer i slike sammenhenger. Det har fungert fint på både Formel1, flyfoto og panoreringer generelt for å både finne motivet og forutse hva som straks befinner seg i søkeren, men har ikke drevet noe særlig med fuglefoto. Kanskje ikke alle som takler å ha begge øynene åpne? Ellers kan det være interessant. I slike panoreringssituasjoner ønsker jeg ofte såpass lang lukker at bakgrunnen får uskarphet som følge av panoreringen, og da bruker jeg fokuspunktene som holdepunkt på motivet for å sørge at det befinner seg på samme sted i søkeren. Om du har andre gode/lignende ideer som du kunne tenke deg hjelp med, og som jeg tenner på, så har jeg 10 studiepoeng å bruke på utvikling av et produkt nå, kan velge stort sett hva jeg vil. Dette er i gaten jeg syns er interessant å jobbe med, men det blir litt for teknisk. Studerer Industriell Design Endret 21. september 2012 av -Teddy- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Jeg er nok av typen som har en ubevisst trang til å lukke det ene øyet når det andre ser i søkeren. Mulig jeg bare må bli mer bevisst på å holdet begge åpne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå