Twinflower Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg jobber som serviceingeniør i et firma hvor det kreves en god del reising verden rundt til kunder. Firmaet mitt er stort, internasjonalt og tungrodd, men det har som company policy å ikke tillate noen form for seteoppgradering eller klasseoppgradering på flyreiser. Inntil nylig hadde avdelingen min en særavtale der hvor høye personer fikk dekket seteoppgradering eller klasseoppgradering på flyreiser over 6 timer. Nå ble denne avtalen kanselert av for meg ukjente grunner. Jeg ble fortalt at eneste måten vi kunne få tilbake en slik ordning er ved konkrete henvisninger til lover og regler som vil slå bena under eventuelle diskusjoner. Mer om reisene: Vi drar som regel verden rundt og flyreisene er ofte over 10 timer. Selve reisetiden totalt med flybytte og ventetid og taxi er ofte over 24 timer. Jeg er over 190cm høy og har store problemer med å sitte i et trangt sete i lang tid. Om to dager skal jeg til Chile, og jeg så frem til muligheten til å få litt søvn under flyreisen. Desverre fikk jeg vite at jeg måtte klare meg i nesten 14 timer på billigste klasse hvorpå jeg har to ekstra flighter før og etter, samt over 12 timer ventetid på flyplasser Kan dere hjelpe meg med å finne noe konkret jeg kan henvise til som umuliggjør slik behandling av ansatte? Jeg frykter for helsen min om jeg skal fortsette å reise i trange seter over lengre tid uten mulighet for å strekke bena eller å få sovet. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Jeg er ikke jurist, men en mulig innfallsvinkel vil vel være å få på det rene om denne slags tjenestereiser (over store avstander og lange tidsrom) lovlig kan pålegges ansatte i det hele tatt? Dersom ikke, så er det jo enkelt: enten får du skikkelige seter, eller så reiser du ikke. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Det er et veldig aktuelt spørsmål. Hvis alternativet mellom økonomi og business er å mellomlande og overnatte med hotell for å overholde arbeidstid, så er det mulig pipen får en helt annen lyd. Jeg har lett i arbeidsmiljøloven, og arbeidstid er definert som tid man er disponibel for arbeidsgiver. Reisetid er ikke definert på noen måte. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 I følge Arbeidsmiljøloven så kan man ikke pålegges lenger enn 13 timers arbeidsdag. 16 timers kan skriftlig avtales med tillitsvalgte etc, men vi er sjelden under 16 timers reisedager uansett. Link: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#10-4 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Uten at jeg har noen kildehenvisning så er det noe som heter "reise på egen tid". Fagforeninga gikk for en tid tilbake ut med at ved reise på egen tid så skal det dekkes en halvtime per time det reises. Altså reiser du i 12 så skal du få betalt for 6. På søn- og helligdager vil det da effektivt utbetales vanlig timelønn. Nå er bedriften jeg jobber i en såkalt IA-bedrift, så det kan hende at det er noen regler som gjelder for disse. Jeg kan undersøke litt og se om jeg finner ut om dette er noe offisielt som det kan vises til. Edit: Viser seg at det jeg nevnte er en særavtale som Fagforeninga har gjort med min bedrift. Endret 21. september 2012 av Gurglemuffin Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Tja. Selv om det ikke er direkte støtte kan du forsøke å argumentere med arbeidsmiljøloven pgf 4-4 -- arbeidsplassen skal fysisk sett være utformet slik at din helse og din velferd er ivaretatt. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå